وبگردی 09:06 - 21 بهمن 1394
محققان استرالیایی یک دستگاه قابل کاشت تولید کرده‌اند که می‌تواند بصورت بی‌سیم به کنترل اعضای مصنوعی یا یک اسکلت خارجی پرداخته و طی فرآیندی ساده و نسبتا غیرتهاجمی در بدن کاشته شود.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دستگاه رابط مغز و ماشین قابل کاشت دانشمندان دانشگاه ملبورن، بیمارستان سلطنتی ملبورن و موسسه عصب‌شناسی و سلامت ذهن Florey به افراد دارای آسیب‌های نخاعی کمک خواهد کرد تا با استفاده از قدرت تفکر، مجددا راه بروند.

 

سیستم جدید شامل یک الکترود مبتنی بر استنت موسوم به "stentrode" است که درون یک رگ خون کاشته می‌شود و همچنین یک منبع تغذیه و فرستنده‌ای که در زیر پوست در مقابل شانه قرار می‌گیرد و می‌تواند فکر را به عمل ترجمه کند.

 

این دستگاه بیونیکی این کار را با سنجش انواع خاصی از فعالیت‌های عصبی و انتقال آن‌ها به یک پردازشگر انجام می‌دهد که سپس از آن‌جا سیگنال‌ها به اعضای بدن برای استفاده از یک اسکلت خارجی یا کنترل اندام مصنوعی ارسال می‌شود. دستگاه stentrode که تقریبا به اندازه یک گیره کاغذ عادی است، می‌تواند در مغز انسان بدون نیاز به یک عمل جراحی بزرگ کاشته شود به این ترتیب که با استفاده از یک کاتتر از میان سرخرگ درون پا به سر ارسال می‌شود.

 

این دستگاه از جنس نیتینول – آلیاژ جدید از نیکول و تیتانیوم – ساخته شده و قرار است در سال 2012 در نخستین کارآزمایی انسانی در بیمارستان سلطنتی ملبورن بر روی نخستین انسان کاشته شود و امید زیادی است که دستگاه مذکور زیست سازگار باشد.

 

در کارآزمایی‌های پیش‌بالینی بر روی گوسفندان، دستگاه نشان داد که می‌تواند سیگنال‌های با کیفیت بالا و قابل خوانش برای ماشین را از قشر حرکتی مغز دریافت کند. همچنین این دستگاه درون رگهای کاربر ذوب شده و توسط بافت زنده رد نخواهد شد.

 

هر stentrode به دریافت فعالیت الکتریکی حدود 10 هزار نورون منفرد پرداخته و آن‌ها را از میان سیم‌هایی که به بیرون از مغز راه داشته و از میان گردن به سیستم انتقال بی‌سیمی منتقل می‌کند که در بالای قفسه سینه در برابر شانه کاشته شده است. داده انتقالی در نهایت می‌تواند به سیگنال‌های کنترل کننده برای پروتز یا اسکلت خارجی تبدیل شود.

 

با این روش کاربران می‌توانند با تمرین ذهن برای انطباق با کارهای دستگاه ، با فرمان بی‌سیم خود مجددا توانایی حرکت پیدا کنند.

 

به گفته محققان، نخستین دریافت‌کنندگان انسانی این دستگاه جدید احتمالا از میان افراد جوانی خواهند بود که حدود شش ماه تا یک سال از آسیب‌های شدید نخاعی رنج می‌برده‌اند و کاندید مناسبی برای پاهای اسکلت خارجی هستند. این گروه از افراد احتمالا به این دلیل انتخاب می‌شوند که بهتر با جراحی سازگار شده، زمان بهبود آنها سریعتر بوده و بطور کلی از واکنش سریعتری به درمان برخوردارند.

 

این تحقیق در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

 

 

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

7670390
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وسط ویرانی و جنایات به جا مانده از ارتش رژیم کودک‌کش صهیونیستی در بیمارستان شفا جمله‌ای روی یکی از دیوار‌های بیمارستان، نور شد: «ای فاطمه! برای رسیدن به سعادت آخرت، در مقابل تلخی‌های دنیا صبوری کن».
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کودکان به رفتار و کردار بزرگترها و حوادث تلخ و شیرین زندگی خیلی حساس هستند و با هر اخم و خنده‌ای دچار نوسانات روحی و روانی می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دوستی بر اساس اعتماد بنا شده است، اما گاهی اوقات ممکن است این احساس آزاردهنده به شما دست دهد که وقتی شما در کنارش نیستید، پشت سر شما حرف بزند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس امنیت سایبری، دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف گوشی از منابع غیرمجاز را یکی از دلایل اصلی آلودگی گوشی‌های کاربران ایرانی به انواع بدافزار دانست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی فراجا جزئیاتی تکان‌دهنده از شبکه‌های فساد و فحشای منهدم شده از سوی پلیس در ماه‌های اخیر را تشریح کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مو از انتهای فولیکول شروع به رشد می‌کند، در نتیجه اگر می‌خواهید مو‌هایی سالم و زیبا داشته باشید باید مراقب فولیکول‌های مو باشید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی ازموضوعات‌ مهمی که روند به بن‌بست رسیدن راهبردی رژیم اشغالگر صهیونیستی را تقویت کرد، انجام عملیات وعده صادق ازسوی جمهوری اسلامی ایران بود. بن بست صهیونیست‌ها آنچنان برایشان سخت آمده است که اقدام به دستاوردسازی‌های خیالی برای خود کرده‌ان...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» انقلاب شکوهمند اسلامی از زمان پیروزی توانسته است سیلی های آبدار زیادی بر ابهت پوشالی ابر جنایتکاری به نام آمریکا بنوازد؛ روزی در تسخیر لانه جاسوسی، روزی در عملیات پنجه عقاب، روزی در چشم شیر، روزی هم با بارش موشکی بر فراز گنبد پوشالی آمریکای...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» از آن‌جا که تعیین سرنوشت اکثر منتخبان تهران در مجلس آینده به دور دوم گره خورده، این‌بار به احتمال زیاد دور دوم متفاوتی را تجربه خواهیم کرد. در این راستا احزاب و تشکل‌ها تکاپوی محسوسی برای تصاحب کرسی‌های باقیمانده بهارستان دارند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کتمان حقیقت، تنها راهکار صهیونیست‌ها درمقابل موفقیت حمله پهپادی و موشکی ایران است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است