سیاسی 04:15 - 17 اسفند 1399
با اشاره به موضوع حق خروج از کشور زنان
یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: ازدواج امری قراردادی است و به موجب این قرارداد باید امتیازهایی داده شود نه اینکه امتیازهایی لغو و سلب شود.

غیرت: ازدواج باید امتیاز داشته باشد نه سلب امتیاز

فریده غیرت در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با حق خروج زنان از کشور اظهار کرد: درباره مساله ممنوع الخروجی خانم‌ها و اینکه خروج از کشور باید با اجازه همسر باشد، بحث‌های مفصلی در طول این سال‌ها داشته‌ایم و اظهار عقیده و نظرات اصلاحی ارایه کرده‌ایم که متاسفانه توجهی به این مساله نشده است و معضل بزرگی را ایجاد کرده که زن‌ها برای خروج از کشور باید اجازه همسرشان را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مساله‌ای که اخیرا حادث شده و بیشتر توجه را جلب کرده، اجازه خروج این خانم ورزشکار است که متاسفانه همسر اجازه نداده و این در نهایت خودخواهی است که مانع ترقی و پیشرفت خانم و مانع کسب آبرو و حیثیت حتی برای مملکت هم شده است.

این کارشناس مسایل حقوقی تصریح کرد: طی یکی دو سال گذشته این موضوع مطرح و اصلاحیه‌ای در این رابطه طرح شد که زنانی که در هیات علمی بوده و یا ورزشکار هستند مانند و قصد خروج از کشور را دارند و با ممانعت شوهر برای خروج مواجه می‌شوند، می‌توانند با کسب اجازه از دولت و دادستانی این اجازه را بگیرند. علت این امر هم این است که اینجا جنبه عمومی دارد و برای حیثیت و آبروی مملکت است و فقط برای یک فرد و رضای خاطر یک آقا که به همسرش اجازه نمی‌دهد برود، نیست. چون خانمی که می‌خواهد برود ممکن است شخصیت علمی داشته باشد و می‌خواهد به خارج از کشور برود تا از نظر علمی موثر باشد و آبرو و حیثیت برای مملکت کسب کند.

غیرت یادآور شد: در مورد این خانم ورزشکار هم به همین شکل است و ایشان می‌توانند برای کشور آبرو و حیثیت کسب کند و این ممانعت غلط است و به همه لطمه می‌زند، بنابراین می‌تواند از دادستانی اجازه بگیرد و از کشور خارج شود.

وی تاکید کرد: راهکاری که فعلا در قانون داریم موارد خاص است که بتوانند از دادستانی اجازه بگیرند و دادستانی اجازه دهد که مواردی نیز در این رابطه داشته‌ایم.

این حقوقدان در خصوص اینکه منع خروج زن از کشور توسط همسر چه مشکلاتی در پی دارد، بیان کرد: این موضوع مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند، چون ما اعتقاد بر این نداریم که یک مرد بتواند از اختیاراتی که به موجب ازدواج برایش حاصل می‌شود، مانع از پیشرفت همسرش و کسب آبرو برای او شود. زیرا این خانم برای تفریح و خرید نمی‌خواهد که به خارج برود، بلکه برای کسب امتیازهایی به نفع جامعه از کشور خارج می‌شود، بنابراین اجازه عمومی را متولیان جامعه مانند دادستان و مقامات می‌دهند و مواردی نیز در این مورد داشته‌ایم، اما نمی‌دانم آیا این خانم ورزشکار چنین اقدامی انجام داده‌اند یا نه ولی اگر برای اجازه بروند حتما به ایشان داده خواهد شد.

غیرت عنوان کرد: آرزو می‌کنم که رفع تبعیض‌ها در قوانین را ببینم، چون انسان زیاده خواهی نیستم که بگویم مثلا زن مدرن امروزی چه کاری باید انجام دهد. من حتی وقتی دختر هجده‌ ساله‌ای بودم به مساله گرفتن اجازه زن از پدر و همسر برای خروج از کشور همیشه معترض بودم، چون‌ به نظرم منطقی ندارد و آن را نمی‌پذیرم.

وی در پایان گفت: ازدواج امری قراردادی است و به موجب این قرارداد باید امتیازهایی داده شود نه اینکه امتیازهایی لغو و سلب شود، بنابراین آرزو دارم که این قانون تغییر کند و ان‌شاءالله روزی را ببینیم که این تبعیض از میان برداشته شود.

انتهای پیام


10980147
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است