اجتماعی 11:17 - 03 اردیبهشت 1393
آخرین وضعیت خروج کارخانه روغن نباتی قو پس از 20 سال؛
کمیته مشترک شورای شهر تهران، اعضای هیات مدیره ومدیران شهری بالاخره تکلیف کارخانه روغن نباتی قو را مشخص کردند وسرانجام پس از 20 سال تا سه ماه آینده این کارخانه تعطیل و برای جابه جایی آن اقدام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران کمیته مشترک شورای شهر تهران، اعضای هیات مدیره، نمایندگان محیط زیست، نماینده فرمانداری و مدیران شهری امروز در ساختمان شورای شهر برگزار شد.



براساس این گزارش، قدیمی مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به روند پیگیری 20 ساله خروج این کارخانه گفت: برای فعالیت این شرکت از سال 73 دستور پلمپ صادر شده اما به دلایل مختلف به تعویق افتاده و نزدیک به یک سال است که این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده است.



 

وی افزود: از سال 73 به دلیل شکایت مردمی بسیار از این کارخانه پیگیری خروج آن از تهران در دستور کار قرار گرفت و این کارخانه با نیروی انسانی هزار و 300 نفری در آن زمان و وجود فاضلاب صنعتی شکایت بسیاری را به دنبال داشت.

 

مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران ادامه داد: شرکت ساماندهی در همان سال 93 اولین رای تعطیلی را با مهلت سه ساله برای این کارخانه صادر کرد اما متاسفانه اجرایی نشد و در سال 83 رای تکمیلی با مهلت 45 روزه مجدد ابلاغ شد که مدیرعامل وقف درخواست مهلت 10 ساله را همراه با جدول زمان بندی ارسال کرد که دلایلی نظیر استراتژیک بودن این کالا، تعداد بالای کارگران شاغل و عدم گشایش در تحریم های ارزی در آن زمان را از دلایل خود عنوان کرده بود که به صورت مشروط این موضوع پذیرفته شده بود اما با وجود همه این تمهیدات این موضوع باز هم اجرایی نشد و به بازرسی ارجاع داده شد و سال 79 نیز مکاتباتی با سازمان قضایی جهت اعمال ضوابط قانونی انجام شد.

 

وی افزود: آخرین مهلت داده شده به این شرکت تاریخ 6/11/92 بود که باز هم انجام نشد اگرچه تعدیل‌هایی انجام شده و در حال حاضر حداکثر کارکنان این کارخانه 300 نفر هستند.

 



*سهام دار کارخانه پارس قو: هیچگونه مشکل آلایندگی از سوی این کارخانه وجود ندارد

 

حسین خانی سهام دار جدید کارخانه روغن نباتی قو در ادامه جریان بررسی خروج این کارخانه گفت: اگرچه بحث کارخانه پارس قو نزدیک به 20 سال است که در ارگان های مختلف بحث و پیگیری می شود باید دانست انتقال این کارخانه ابعاد وسیعی دارد و این کارخانه با قدمت 60 سال است و در واقع پیش از آنکه این منطقه مسکونی باشد ساخته شده و این مردم بودن که در اطراف این کارخانه جمع شدند نه اینکه کارخانه به وسط شهر بیاید و در راس آلودگی ، به عقیده من مشکل آلایندگی وجود ندارد و بحث فاضلاب آنکه حل شده و تنها مشکل بوی کارخانه است که آن هم یک بوی صنعتی است و در واقع بوی گل آفتابگردان است و هیچ زیانی نخواهد داشت.

 

وی افزود: پیش از این کارخانه در دست بنیاد شهید بوده و اکنون یک سال است که به بخش خصوصی واگذار شده و همچنین باید مد نظر قرار داد که روغن پس از گندم دومین کالای مورد تقاضای مردم است.

 

حسین خانی در ادامه بیان داشت: برای احداث یک کارخانه حداقل 100 میلیارد تومان تنها ماشین آلات مکمل نیاز است و همچنین زمینی  ما در اختیار داریم و توسط بنیاد شهید خریداری شده کشاورزی است که باید تغییر کاربری داده شود و در غیر این صورت به کارخانه دیگری که ما در چهار محل و بختیاری به عنوان نهال و گل در اختیار داریم منتقل شود.

 

وی ادامه داد: از سال گذشته پیگیری ها در حال انجام است و امیدواریم ظرف 6 ماه آینده مطالعات انتقال این کارخانه تکمیل شود و حداقل ما نیاز به فرصت دو ساله برای انتقال این کارخانه داریم.

 



* مدیرعامل کارخانه پارس قو: کارگران دغدغه اصلی انتقال کارخانه



دانا مدیرعامل کارخانه روغن نباتی قو در ادامه این بحث گفت: یکی از نکاتی که در انتقال این کارخانه باید به آن توجه کرد حجم کارگران این کارخانه است که بار مالی سنگینی دارد و باید در نظر گرفته شوند که حتی با انتقال آن در شعاع 120 کیلومتری بسیاری از کارگران دیگر قادر به فعالیت در آن مکان نخواهند بود.

 

وی افزود: می بایست جلسات کارشناسی در این خصوص برگزار شود و تقاضای ما این است که با کمک بتوانیم با کمترین هزینه و مشکل برای انتقال این کارخانه اقدام کنیم.

 

*نماینده فرمانداری: دلایل عدم انتقال در این 20 سال مشخص شود

 

نماینده فرمانداری، استانداری و شورای تامین استان تهران در این نشست با اشاره به اینکه برای تعطیلی این کارخانه چند مبحث باید در نظر گرفته شود گفت: در بحث انتقال و در راستای بند ماده 20 قانون شهرداری ها می بایست یک زمان بندی برای خروج این کارخانه مشخص شود و قبل از هر گونه انتقال نیز دلایل عدم این انتقال طی این 20 سال نیز مشخص شود.



وی افزود: این کارخانه از سال 38 و  در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع ایجاد شده که قبلا در اختیار بنیاد شهید بوده و در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده اما چند نکته اساسی در این میان وجود دارد که نظر فرمانداری و استانداری تهران است.

 

وی ادامه داد: در این راستا ابتدا باید استعلام از دستگاه های مذکور از جمله اداره کل سازمان ساماندهی تهران به عنوان متولی اصلی شهر تهران، استعلام از سازمان تعاون و کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی بخش انسانی و کارگری و محیط زیست شهرستان و استان تهران گرفته شود و در کنار آن نیز با تشکیل کمیته های تخصصی یک تیم نظارتی بر روند اجرای مصوبات در نظر گرفته شود.

 

نماینده فرمانداری در ادامه بیان داشت: اما به این موضوع باید دقت شود که تعطیلی سریع این کارخانه میتواند تبعات سیاسی نظیر تجمع نیروی کارگری در شرایط فعلی را به همراه داشته باشد.

 



* تامین اشتغال نیروی انسانی کارخانه با حقوق پایه 800 هزار تومانی

 

حافظی رئیس کمیسیون سلامت شهر تهران در پاسخ به صحبت های نماینده فرمانداری و هیات مدیر کارخانه قو مبنی بر مشکلات کارگری در این میان گفت: ما با کمک شهرداری شرایطی فراهم خواهیم کرد که همه 350 نیروی انسانی فعلی این کارخانه تامین اشتغال شوند و براساس وعده معاون خدمات شهری شهرداری اشتغال آنان در شرکت های پیمانکاری با حقوق پایه 800 هزار تومانی قابل اجرا است و در صورتی که مایل نباشند این مشکل با بیمه کاری قابل حل خواهد بود.

 

وی ادامه داد: هفته آینده جلسه ‌ای با شورای کار در این خصوص و حل مشکل نیروی انسانی این کارخانه برگزار خواهیم کرد که در صورت همکاری مسئولین کارخانه خط تولید متوقف خواهد شد و در غیر این صورت نیز روال قانونی برای آن پیش بینی شده است.

 

حافظی خاطرنشان کرد: پس از تعیین تکلیف خروج کارخانه روغن نباتی قو در سال 93 خروج کارخانه های آلاینده را مکرر خواهیم داشت و در دستور بعدی کار شورا چندین مکان دیگر نظیر نیروگاه بعثت، کارخانه سیمان استان تهران و کارخانه شن و ماسه در منطقه 18 قرار خواهد داشت.



انتهای پیام/




3557059
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است