استانی 13:45 - 25 آذر 1397

مصرف آب مشترکان خانگی یزد باید به زیر ۲۰ مترمکعب برسد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد محجوبی صبح امروز در جلسه کانون تفکر آب با اشاره به اینکه برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه مدتی به منظور مدیریت مصرف آب در بخش‌های خانگی، صنعت و کشاورزی انجام شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین حجم آب مصرفی که از دشت‌های استان برداشت می‌شود، مربوط به بخش کشاورزی است و بر اساس این برنامه باید به ۵۰ درصد میزان فعلی کاهش یابد.

وی عنوان کرد: در این راستا مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، نصب کنتور هوشمند، اصلاح و تعدیل چاه‌ها از یک‌سو و ترویج الگوی کشت بهینه و توسعه شبکه‌های آبیاری نوین از سوی دیگر باید در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

محجوبی خاطرنشان کرد: در حاضر میزان برداشت از منابع زیرزمینی در دشت‌های استان یزد به منظور کشاورزی و صنعت بیش از حد مجاز است و این روند در دشت یزد ـ اردکان وضعیت بدتری دارد.

مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه‌ای یزد همچنین با تاکید بر لزوم تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند بیان کرد: در حال حاضر از مجموع ۲ هزار و ۲۵۳ چاه کشاورزی، هزار و ۳۳۰ چاه یعنی کمی بیشتر از نصف چاه‌ها، دارای کنتور است که لازم است هر چه سریع‌تر برای تجهیز سایر چاه‌ها نیز اقدام شود.

محجوبی در مورد آب حوزه شرب و بهداشت نیز یادآور شد: تمام مشترکان خانگی آب باید مصرف خود را به زیر ۲۰ مترمکعب در یک ماه برسانند که برای تحقق این امر باید اقداماتی از جمله استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف، تعویض انشعاب‌ فرسوده، اصلاح و بازسازی شبکه آبرسانی در شهرستان‌ها و از همه مهم‌تر آموزش و اطلاع‌رسانی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آب شرب نیز صرف آبیاری فضای سبز می‌شود، افزود: در حال حاضر ۶۲ درصد فضاهای سبز یزد با آب شرب آبیاری می شود که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده باید هرچه سریع‌تر نسبت به تفکیک این دو از یکدیگر اقدام شود.

مدیر برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای یزد در مورد آب صنعت نیز عنوان کرد: بازچرخانی آب در این حوزه هزینه‌بر است و ارزانی آب برای صنایع سبب شده انگیزه ای برای بازچرخانی آب نداشته باشند که برای رفع این مشکل قرار است در صورت عدم رعایت میزان استفاده استاندارد از آب، تعرفه برای واحدهای پرمصرف گران شود.

وی یادآور شد: دولت با پرداخت تسهیلات از صنایع برای ایجاد سیستم‌های بازچرخانی حمایت می کند که با این روند، طبق برنامه می توانیم ظرف چهار سال آینده شاهد بازچرخانی آب در واحدهای صنعتی استان یزد باشیم.


10001484
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست معاونت طرح‌های اشتغالزایی اشتغال محور بنیاد برکت گفت: ۵ طرح اشتغالزایی خرد از جمله نانوایی تمام اتوماتیک، کارواش و قالیشویی، نیروگاه خورشیدی متمرکز و.. با ظرفیت ایجاد اشتغال برای ۵۸ نفر در شهرستان کاشان به بهره برداری رسید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است