استانی 17:22 - 27 خرداد 1398
رییس جهاد کشاورزی بوشهر خبر داد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه مجاز و غیرمجاز کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که از این آمار حدود پنج هزار و ۵۰۰ حلقه غیر مجاز است و در صورت تعیین تکلیف تأثیر زیادی در تقویت سفره‌های زیرزمینی و حفظ منابع خواهد داشت.

وجود 5500 حلقه چاه غیر مجاز در بوشهر

به گزارش ایسنا، محمدتقی منوچهری در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در این هفته تعداد ۲۱ پروژه در این هفته در نقاط مختلف استان با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف آب و خاک، امور زیربنایی، معاونت تولیدات گیاهی و دامی و صنایع کشاورزی افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت که با اجرای این طرح‌ها ۲۱۹ شغل مستقیم و ۲۱۳ شغل غیرمستقیم در بخش کشاورزی ایجاد شد.

وی با اشاره به برگزاری آئین شکرگزاری گندم گفت: این آئین با تجلیل از بهره برداران و گندم‌کاران نمونه استان بوشهر همراه بود که این عزیزان در سال گذشته بیش از ۱۶۳ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت کردند و این یک رکورد تولید در استان محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر خاطرنشان کرد: میزان ۱۴۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط مراکز خرید ۷ گانه استان بوشهر خریداری شد که این آمار نسبت به سال زراعی گذشته ۸۵۰ درصد رشد داشته و بیشترین رشد ثبت شده در کشور بوده است.

منوچهری با اشاره به دستاوردهای سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در سال ۹۷ افزود: مهمترین اقدام طی چهار سال اخیر در حوزه بهره وری آب و اصلاح ساختار شیوه آبیاری نخیلات تحت عنوان طرح نخلستان در ۳۴ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی و باغات شهرستان دشتستان اتفاق افتاده و عملیات اجرایی این طرح در ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از این محدوده شروع شده است.

وی تصریح کرد: تا امروز بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه درجه ۳ و ۴ آبیاری احداث شده و در ادامه نیز در قالب یک فاز احداث ۱۱۹ کیلومتر از این شبکه‌ها ادامه خواهد داشت؛ همچنین برای سال ۹۸ عملیات اجرایی ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از نخیلات همین حوزه در منطقه آبپخش و کلل آغاز خواهد شد که اعتبار مناسبی برای این پروژه تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: خوشبختانه طی سه روز گذشته اولین تخصیص اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان و سازمان جهاد کشاورزی ابلاغ شده است و این جای خوشحالی دارد.

محمدتقی منوچهری با اشاره به تجهیز باغات و مزارع استان به سیستم‌های نوین آبیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۳۴ هزار و ۹۰۰ هکتار از باغات و مزارع استان بوشهر به سیستم نوین آبیاری مجهز شده که از این میزان ۴ هزار و ۱۷ هکتار مربوط به سال گذشته بوده، و هدف گذاری انجام شده تا پایان سال ۹۸ تجهیز ۶ هزار هکتار از مزارع و باغات به این سیستم‌های نوین آبیاری است.

این مقام مسئول بیان کرد: تا امروز ۴۰ درصد سطوح آبی استان بوشهر تحت پوشش شبکه‌های نوین آبیاری قرار گرفته که متوسط کشور حدود ۲۱ درصد است.

احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در استان بوشهر

رئیس جهاد کشاورزی بوشهر با بیان اینکه احداث گلخانه جز اولویت‌های اصلی این سازمان در حوزه کشاورزی است، گفت: استان بوشهر در سال گذشته موفق به احداث ۱۰۳ هکتار گلخانه جدید در سطح استان بوشهر و کسب رتبه چهارم کشور در این بخش شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به مناسب بودن شرایط جوی استان بوشهر برای توسعه کشت گلخانه‌ای، تاکنون ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان بوشهر تبدیل به گلخانه شده و همچنین در سال جاری احداث ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید نیز هدف گذاری شده و تسهیلات مناسبی در قالب تبصره ۱۸ به همین منظور اختصاص یافته است.

منوچهری با اشاره به حوزه تولید محصولات در سال ۹۷ اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار تن خرما در استان تولید شده و با قیمت مناسب در بازار به فروش رسید، همچنین حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی، بیش از ۹۰۰ هزار تن سبزی و صیفی‌جات و بیش از ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی در مزارع استان تولید شده است و در مجموع در حوزه تولید عملکرد رضایت بخشی داشته‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به ضرورت ایجاد و تکمیل زنجیره‌های تولید افزود: پیش از این یکی از عمده مشکلات ما این بود که تنها تولیدکننده بودیم، اما در حال حاضر ۲۲۸ واحد صنعتی تولید مرغ، یک واحد مرغ تخم‌گذار، تولید جوجه یک روزه، و کشتارگاه کاملاً مدرن صنعتی که با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی سال ۹۷ احداث می‌شوند و با بهره برداری از آنها چرخه تولید در بخش دام و طیور تکمیل می‌شود.

وی عنوان کرد: در بخش خرما و از محل تسهیلات اشتغال روستایی ۱۸ هزار تن به ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر اضافه شده است که به این ترتیب کشاورزان و نخلداران نگرانی و دغدغه‌ای در زمینه نگهداری و فروش محصول نخواهند داشت، همچنین سه کارخانه تولید رب گوجه نیز در استان احداث شده و به دنبال خطوط تولید دیگر نیز هستیم.

محمدتقی منوچهری با اشاره به تولید عسل در استان بوشهر گفت: در حال حاضر بیش از ۵۵ هزار کندوی عسل با بیش از ۵۲۰ تن تولید -با نوع عسل تولیدی (عسل کُنار) بسیار منحصربه فرد- در استان است و امیدواریم بتوانیم این صنعت را بیش از پیش توسعه بخشیم.



انتهای پیام


10152194
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است