علمی فناوری 00:49 - 28 دی 1397
پژوهشگران "دانشگاه راتگرز" آمریکا معرفی کردند
پژوهشگران "دانشگاه راتگرز" در بررسی جدید خود، ژن خاصی را معرفی کردند که می‌تواند به پیشگیری از متاستاز سرطان پروستات کمک کند.

ژنی که از متاستاز سرطان پروستات پیشگیری می‌کند

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک‌الرت، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه راتگرز" (RU) صورت گرفته، ژن خاصی را در ابتلا به سرطان پروستات نشان می‌دهد. پژوهشگران باور دارند  که شاید بتوان هنگامی که بیماران در خطر متاستاز سرطان قرار دارند، این ژن را هدف قرار داد و به زنده ماندن بیماران کمک کرد.

براساس گزارش‌های "انجمن سرطان آمریکا" (ACS)، سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در میان مردان و دومین دلیل مرگ و میر در اثر سرطان است. مردان مبتلا به سرطان پروستات که مورد درمان قرار گرفته‌اند، در معرض متاستاز قرار دارند زیرا در سرطان پروستات نیز مانند سرطان‌های دیگر، تومور ابتدایی با تقویت بخش‌هایی از ژنوم گسترش می‌یابد.

در این بیماری، گسترش سلول‌های سرطانی می‌تواند از ناحیه پروستات آغاز شود و به دیگر بخش‌های بدن به ویژه استخوان‌ها و گره‌های لنفاوی برسد. این بیماری در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن، وجود خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن و کمر در هنگام ادرار به وجود آورد. یکی دیگر از نشانه‌های این بیماری که بعدها ظاهر می‌شود، کاهش سطح گلبول‌های قرمز خون است.

این پژوهش با کمک یک الگوریتم رایانه‌ای که برای شناسایی ژن‌های مرتبط با سرطان ابداع شده، ژنی موسوم به " NSD2" را نشان داد. پژوهشگران در یک بررسی توانستند ژن مربوط به سلول‌های تومور را خاموش کنند و گسترش سرطان را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

"آنتونینا میتروفانوا" (Antonina Mitrofanova)، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه راتگرز و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: در حال حاضر، پزشکان می‌توانند چگونگی رشد سرطان را در یک بیمار مبتلا به سرطان پروستات تشخیص دهند اما توانایی تشخیص امکان گسترش آن را ندارند. اگر ما بتوانیم امکان گسترش سرطان را در زمان تشخیص درک کنیم، می‌توانیم برنامه‌ای برای درمان هدفمند آن داشته باشیم و امکان گسترش آن را زودتر کاهش دهیم.

میتروفانوا و همکارانش در جستجوی یک داروی احتمالی برای هدف قرار دادن ژن NSD2 هستند و پزشکان را تشویق می‌کنند تا این ژن را در بررسی‌های خود در نظر بگیرند. این کار به آنها کمک خواهد کرد زودتر از متاستاز سرطان در بیمارانی که در شرایط وخیم به سر می‌برند، پیشگیری کنند.

اگرچه این الگوریتم رایانه‌ای، برای بررسی سرطان پروستات مورد استفاده قرار گرفته اما میتروفانوا باور دارد که می‌توان از آن برای بررسی گسترده‌تر انواع سرطان استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله " Nature Communications" به چاپ رسید.

انتهای پیام


10030827
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قطع پای جوان ۱۹ ساله بالگرد اورژانس هوایی استان تهران را به پرواز درآورد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از راه اندازی ۴۴ خط جدید تولیدی و ورود ۹۶ داروی جدید به بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای در تیر سال جاری برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره گفت: دومین دوره آزمون صلاحیت حرفه‌ای در تیر سال حاری برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره دارو سنتی گفت: صرفاً زالوی طبی عرضه شده در داروخانه واجد برچسب اصالت، مورد تایید سازمان غذا و دارو برای تجویز و استعمال خواهد بود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تقویم زمانی اولیه ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اعلام شد و جزئیات آن بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک مطالعه جدید نشان داده است که هوش مصنوعی در همدلی با احساسات از انسان‌ها بهتر عمل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است