استانی 09:00 - 25 شهریور 1393
مهر گزارش می دهد/
همدان - خبرگزاری مهر: استان همدان طی چند سال اخیر با مشکل کمبود آب مواجه شده به طوریکه این بحران در دو سال اخیر شکل جدی تری به خود گرفته و این درحالیست که برای برون رفت از این وضعیت برنامه های مختلفی مانند احداث سدها در نظر گرفته شده، اما احداث این سدها نیز با مشکل تامین اعتبار مواجه شده است.

سدهایی که گره کور بحران آب را باز می کنند/ پیشرفت پروژه های آبرسانی همدان در گرو تامین اعتبار

به گزارش خبرنگار مهر، استان همدان در چند سال اخیر با مشکل کمبود آب و بحران آب دسته و پنجه نرم می کند که متاسفانه این مشکل در دو سال اخیر بیشتر شده و برای برون رفت از این مشکل برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده که از آن جمله می توان به احداث سدها در مناطق مختلف استان همدان اشاره کرد.

برنامه آب رسانی از سدها در هر منطقه به منظور تامین آب شرب و یا کشاورزی  و صنعت آن منطقه انجام می شود و سد هایی چون سد کلان ملایر، آب رسانی از سد تالوار به همدان، سد شنجور رزن، گرین نهاوند و سد سرابی تویسرکان و چند طرح دیگر از طرح هایی است که به منظور آبرسانی به مناطق مختلف همدان در استان همدان در حال اجرا است.

اما با توجه به موقعیت استان همدان در کمبود آب اتمام هر کدام از این سدها بسیار اهمیت دارد در حالیکه بیشتر این طرح ها پیشرفت آنچنانی ندارد.

پروژه 10 ساله سد تالوار 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان در این رابطه و در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: آبرسانی به شهر همدان  از سد تالوار یکی از طرح هایی است که به منظور تامین بخشی از آب شرب بلند مدت شهرهای همدان، کبودرآهنگ، لالجین، بهار، صالح آباد، پایگاه هوایی شهید نوژه و تعدادی از روستاهای حوالی مسیر انجام می شود.

مرتضی عزالدین با بیان اینکه موقعیت این طرح در شمال غربی استان همدان است، عنوان داشت: طول خط انتقال این آبرسانی 140کیلومتر با لوله های فولادی و ارتفاع پمپاژ 562 متر است.

وی ظرفیت تصفیه این طرح را سه هزار و 710 لیتر در ثانیه عنوان کرد و ادامه داد: تعداد ایستگاههای پمپاژ سه ایستگاه است که این خط انتقال ظرفیت انتقال 84.5 میلیون متر مکعب آب را در سال دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی از سد تالار به همدان از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان همدان است، اظهار داشت: حجم مخازن این طرح 150 هزارمترمکعب است.

عزالدین سال شروع طرح را 1386 عنوان کرد و افزود:  تاکنون 85 کیلومتر لوله گذاری انجام شده و میزان کانال کنی انجام شده نیز 105 کیلومتراست.

وی با بیان اینکه متاسفانه این طرح تا کنون تنها 44 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان داشت: تا پایان سال 92 هزار و 680 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان اعتبار مصوب سال 92 را  270 میلیارد ریال عنوان کرد و ابراز داشت: میزان تخصیص سال 92،165  میلیارد ریال بوده است.

عزالدین با بیان اینکه برای به اتمام رسیدن این طرح چهار هزارمیلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، افزود: در سالجاری 260 میلیارد ریال برای این طرح تصویب شده است که البته از محل خشکسالی و دفتر رهبری نیز اعتباراتی به این طرح تعلق گرفته که در مجموع 57 میلیارد تومان است.

سد کلان ملایر سالانه 12 میلیون متر مکعب آب تولید می کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان پروژه دیگر را آبرسانی از سد کلان به شهر ملایرعنوان کرد و افزود: این طرح به منظور تامین بخشی از آب شرب مورد نیاز شهر ملایر به میزان 12 میلیون مترمکعب در سال اجرا شده است.

عزالدین در این مورد ادامه داد: جمعیت افق این طرح 340هزار نفر بوده و دبی متوسط سالانه  570 لیتر در ثانیه است.

وی اظهار داشت: ظرفیت تصفیه خانه این طرح 64 هزار و 110 مترمکعب در روز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان بیان داشت: لوله گذاری انجام شده برای این طرح 23 کیلومتر بوده و تا پایان سال 92 ،110 میلیارد ریال است.

عزالدین اعتبار مصوب سال 92 برای آبرسانی سد کلان به ملایررا 70 میلیارد ریال عنوان کرد و ابراز داشت: اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح 540 میلیارد ریال است و اعتبار مصوب سال 93، 70 میلیارد ریال است.

وی ساختمان سد کلان و شبکه آبیاری و زهکشی را از دیگر طرح ها نام برد و عنوان داشت: هدف از اجرای این طرح تأمین آب شرب و کشاورزی بوده است و آب قابل تنظیم  این طرح 25.2 میلیون متر مکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان میزان تامین آب شرب در این طرح 12 میلیون متر مکعب عنوان کرد، ابراز داشت: میزان تامین آب کشاورزی 7.7 میلیون متر مکعب در سال است.

عزالدین با بیان اینکه سال شروع  پروژه 1381 عنوان کرد و افزود: میزان پیشرفت فیزیکی 97 درصد است و اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح، 150 میلیارد ریال است و اعتبار مصوب سال 93،80 میلیارد ریال است.

آبرسانی به 100 هزار نفر از سد سرابی تویسرکان

وی آبرسانی از سد سرابی به شهر تویسرکان با هدف تأمین آب شرب شهر تویسرکان و سرابی به میزان 7.7 میلیون متر مکعب در سال نیز از پروژه های آب رسانی است، ابراز داشت: جمعیت افق طرح 100هزار نفر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ظرفیت تصفیه خانه این طرح را30 هزار مترمکعب در روز عنوان کرد و اظهار داشت: سال شروع این طرح 1389 بوده است و پیشرفت فیزیکی آن تاکنون 15  درصد و  تا پایان سال 92 ، 25 میلیارد ریال است.

عزالدین در ادامه ابراز داشت: اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح 360 میلیارد ریال است و اعتبار مصوب سال جاری برای این 14 میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه احداث سد مخزنی گرین و شبکه آبیاری و زهکشی به منظور تأمین آب شرب و کشاورزی نیز دیگر پروژه ها است، اظهار داشت: میزان تامین آب شرب و صنعت، 10 میلیون متر مکعب درسال است.

مدیر شرکت آب منطقه ای میزان تامین آب کشاورزی را 35 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و عنوان داشت: پیشرفت فیزیکی این سد، 8 درصد بوده است وسال شروع آن 1387 است.

عزالدین ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح هزار و 350 میلیارد ریال بوده واعتبار مصوب سال 93،8.4  میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه احداث سد مخـزنی شنجور رزن از طرح های آب منطقه ای است، اظهار داشت: تأمین آب شرب  و صنعت منطقه از اهداف طرح بوده وسال شروع 1387 است و پیشرفت فیزیکی آن 75 درصد است.

عزالدین افزود: اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح،200 میلیارد ریال است واعتبار مصوب سال 93 نیز  50  میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه احداث ساختمان سد نعمت آباد و تاسیسات وابسته از دیگر پروژه ها است، عنوان داشت: تأمین آب کشاورزی از هدف طرح است.

مدیر عامل آب منطقه ای همدان سال شروع پروژه را 1382 عنوان کرد و اظهار داشت:پیشرفت فیزیکی این طرح 45 درصد است و اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح، 260 میلیارد ریال و اعتبار مصوب سال 93، 42  میلیارد ریال است.

عزالدین ازاحداث سد مخزنی سرابی و تاسیسات وابسته به عنوان طرح های آب منطقه ای یاد کرد و ابراز داشت: این طرح نیز تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه را در برنامه دارد و سال شروع آن 1382 و پیشرفت فیزیکی آن 91 درصد است.

اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح 160 میلیارد ریال است

وی بیان داشت: اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح، 160 میلیارد ریال است واعتبار مصوب سال 93 حدود 30  میلیارد ریال است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان نیز در گفتگو با مهر بیان داشت: شرکت آب منطقه ای استان همدان برای برون رفت از وضعیت بحران آب یک سری پروژه ها را مانند احداث های سد سرابی، سد کلان ملایر، سد شنجورو سد نعمت آباد و سد تالوار را در دست اجرا است.

منصور ستوده در مورد کاهش شدید منابع آب زیر زمینی استان همدان گفت: برداشت آب از چاه های غیر مجاز و چاه های مجاز و خشکسالی هایی که در سال های اخیر اتفاق افتاده است باعث شده است که منابع تجدید پذیر استان همدان کاهش یابد.

ستوده با اشاره به اینکه عواملی چون توسعه استان، افزایش جمعیت و توسعه کشاورزی از دلایل کاهش منابع آب زیر زمینی است، افزود: متاسفانه مصرف آب زیر زمینی بیشتر از تولید آب در استان همدان است.

وی بیان داشت: راه اندازی تصفیه خانه عباس آباد که 200 لیتر در ثانیه آب تولید می کند از جمله اقدامات است.

نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر با اشاره به افت شدید سطح آب های زیر زمینی، گفت: متأسفانه درحال حاضر برخی از روستاهای شهرستان همدان و فامنین حتی با حفر چاه هایی به عمق 200 متر با مشکل شدید کمبود آب مواجه اند.

ابراهیم کارخانه درخصوص مشکلات آبرسانی شهرستان های همدان و فامنین در استان همدان،گفت: درحال حاضر مهمترین مشکل مردم شهرستان های همدان و فامنین کمبود شدید آب کشاورزی و آب شرب است.

سطح آب های زیر زمینی به شدت در حال کاهش است

نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سطح آب های زیر زمینی به شدت در حال کاهش است، عنوان کرد: متأسفانه روز به روز مشکلات روستاییانی که آب آشامیدنی مورد نیاز خود را از طرق چاه ها تأمین می کنند بیشتر می شود

وی اظهارداشت: با توجه به اینکه سالیانه حدود یک یا دومتر از سطح آب های زیرزمینی و چاه های آب کشاورزی کاسته می شود به همین علت خطر شدید کمبود آب در آینده ای نه چندان دور در کشور بسیار وجود دارد.

کارخانه افزود: متأسفانه در حال حاضر میزان آب آشامیدنی و  آب کشاورزی درشهرستان همدان و فامنین تبدیل به یک بحران شدید کم آبی شده به طوری که حدود 65 روستا در این شهرستان ها با مشکل جدی کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

با این تفاسیر و با توجه به اهمیت تامین آب شرب در مناطق مختلف استان با وجود بحران آب و کمبود آب لزوم اتمام هر چه سریعتر این طرح ها ضروری است و از طرفی نیاز به همت و تلاش بیشتر مسئولین استانی برای جذب اعتبار و کمک مسئولین کشوری برای خروج استان همدان از شرایط بحرانی کمبود آب است.

----------------

گزارش: زهرا ذوالفقاری


4738387
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است