فرهنگی‌هنری 01:08 - 03 اسفند 1397
نمایش «نه نه نه» به کارگردانی امیرعباس رنجبر با موضوع "کودک‌همسری" فروردین ماه روی صحنه می‌رود

"کودک‌همسری" موضوع یک تئاتر شد

امیرعباس رنجبر درباره این نمایش به ایسنا، گفت: موضوع اصلی این نمایش "کودک همسری" است و نام شخصیت‌های آن برگرفته از اساطیر یونان باستان است.

وی در ادامه افزود: من معتقدم کودک همسری مختص کشورهای جهان سوم نیست، بلکه یک موضوع جهانی است. اگر در اینترنت جست و جو کنید در ۳۳ کشور دنیا، ازدواج کودکان منع قانونی ندارد. برای مثال در سال ۲۰۱۶ در آمریکا بالغ بر ۱۵ هزار کودک زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

نویسنده مجموعه داستان «زن‌ها مدرن می شوند» تصریح کرد: من در این نمایش سعی کردم از زوایای مختلف به موضوع "کودک همسری" بپردازم و قصد ندارم که در این نمایش مقصر را نشان دهم و بگویم مقصر خود خانم‌ها یا آقایان‌ هستند یا مقصر سنت‌هایی است که از ابتدا به اشتباه وجود داشتند.

او گفت که تصمیم دارد یک واقعیتی را نمایش دهد و اجازه دهد مخاطب، خودش درباره اینکه چه کسی مقصر است و آیا این کار درست است یا خیر، تصمیم بگیرد.

نویسنده مجموعه نمایش «اینجا پایان دنیاست» با بیان اینکه "من به دنبال این هستم که این موضوع در کشور فراموش نشود" افزود: در کشور ما موضوعی برای یک مدت باب می‌شود و مجلس، دولت، فضای مجازی، خبرنگاران و مردم روی آن کار می‌کنند، مانند حادثه پلاسکو یا کشتی سانچی اما بعد از یک مدت فراموش می‌شود. این نمایش به نوعی یادآوری است تا موضوع "کودک‌همسری" فراموش نشود.

رنجبر در ادامه بیان کرد: در این نمایش ۹ بازیگر زن و یک مرد، نقش آفرینی می‌کنند و با توجه به اوضاع اقتصادی این روزهای تئاتر و تلاش این بازیگران که با دل و جان، حدود چهار ماه است که برای این نمایش تمرین می‌کنند، امیدواریم این نمایش دیده شود.

او با تاکید بر اینکه "نمایشنامه «نه نه نه» را در این دو سه ماه که "کودک همسری" موضوع روز است، به نگارش درنیاورده است" افزود: طرح یک صفحه‌ای نمایش را در سال ۸۹-۹۰ در کارگاه نمایش نویسی آقای محمد یعقوبی که در خانه هنرمندان برگزار شد، نوشتم و در این مدت خیلی ذهنم درگیر این موضوع بود. "کودک همسری" دغدغه من بوده و اتفاقی، همزمان با موضوع روز شده است بنابراین خیلی خوشحالم که بتوانیم تأثیرگذار باشیم تا اتفاقات خوبی بیافتد.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: نمایشنامه «نه نه نه» در کتاب «اینجا پایان دنیاست» در اردیبهشت ماه توسط انتشارات نظام‌الملک چاپ شده است.

 نمایش "نه نه نه" از ۲۷ فروردین ماه تا ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۱۷:۳۰ در سالن مهرگان اجرای عمومی دارد.

انتهای پیام


10060874
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲،برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است