ورزشی 06:16 - 10 فروردین 1394
ادمون آرانتس دونا سیمنتو ملقب به پله زاده 23 اکتبر 1940 بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل است. او در دوران بازیگری اش سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ ادمون آرانتس دونا سیمنتو ملقب به پله زاده 23 اکتبر 1940 بازیکن سابق تیم ملی فوتبال برزیل است. او در دوران بازیگری اش سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست.


از جمله رکورد‌های پله می‌توان به 1000 گله بودن او اشاره کرد. ادمون آرانتس به القاب دیگری چون شاه و مروارید سیاه هم معروف بود.


او عموماً به عنوان بزرگترین بازیکن تاریخ جهان شناخته می شود. او زاده شهر ترس کوواراکواز برزیل است. " همانطور که بتهون برای موسیقی متولد شد، من برای فوتبال به دنیا آمدم."


جملاتی باشکوه و مبتکرانه مگرزمانی که در مورد نابغه فوتبال برزیل پله مطرح شوند.


یکی از اعضای بازیکنان جادویی برزیل که بزرگترین  جوایز سال های 1958 و 1962 و 1970 را به خود اختصاص داد وی همانطور که مجموعه‌ای از نت‌های درهم و برهم یک سمفونی را برای بتهون نمی‌ساختند، آمار هم نمی‌تواند عظمت بازی این نوابغ را به معرض نمایش بگذارد.


مهارتهای زیبا مثل سرعت حیرت آور، قدرت کنترل توپ و در آخر لباسهای زرد و آبی معروفشان در بین این همه ستاره "پله" بهترین بود.


ادسون در یک محله فقیر نشین ترزکواکوز در سال 1940 به دنیا آمد. پدرش که به دوندینو معروف بود شهرت پسرش را در فوتبال نداشت. او از زمانی که یاد گرفت به توپ ضربه  بزند عاشق فوتبال شد.


ولی مادرش تمایلی به ورزش فوتبال نداشت و نمی‌خواست پله به دنبال راه پدرش برود. مهارتهای دونا سیمنتو مورد توجه دی بریتو یکی از اعضای تیم ملی برزیل قرار گرفت و در سال 1954 و در سن 14 سالگی این بازیکن به عضویت باشگاه قهرمانان جوانان باورو در سائوپائولو درآمد.


علی رغم مصدومیت پله در 16 سالگی به سانتوز رفت و تا پایان سال 1974 در آنجا ماند. پله و سانتوز با یکدیگر افسانه شده بودند و به اروپا سفر می‌کردند و بازی‌های دوستانه را پشت سر می گذاشتند اما در سال 1976 وی به تیم معروف خود بازگشت.


جام جهانی 1958 در سوئد بود که عرصه را برای نشان دادن نبوغ پله باز کرد و او تنها 17 سال سن داشت و یک پاس گل هم داد.


در مرحله یک چهارم نهایی پله تک گل تیمش را مقابل ولز به ثمر رساند و طلایی پوشان به نیمه نهایی رسیدند.


سه حرکت عالی او در مقابل فرانسه در بازیها نیمه نهایی با دو گلی که در بازی فینال به سوئد زد تکمیل شد یکی از گل‌های وی توسط کارشناس و نویسنده فوتبال برایان گرانویل درکتابش به نام داستان جام جهانی تلاش نفس بر نام گرفت.


پله در جام جهانی سال 1964 مصدوم شد و از آن موقع با خود عهد بست که در بازی‌های ملی شرکت نکند. اما او در سال 1970 نظرش را عوض کرد.


انتهای پیام/



6112493
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس از پرداخت ۱۰ درصد دیگر از مطالبات معوقه بازیکنان سرخپوش خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت کشتی خوزستان گفت: حضور یک سرمربی از استان خوزستان در رده‌های مختلف تیم‌های ملی کشتی فرنگی حق این استان است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال یوکوهاما مارینوس ژاپن با برتری برابر اولسان اچ دی کره‌جنوبی به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فدراسیون والیبال ایران طی حکمی امیرحسین منظمی را به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون منصوب کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» ممکن است حق امضا از خطیر در باشگاه استقلال گرفته شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی فوتسال ازبکستان با پیروزی ۲ بر یک مقابل ویتنام به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ صعود کرد و حریف ایران شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» براساس تصمیم هیئت مدیره تراکتور، حمید مطهری به کادر فنی ملحق و به عنوان دستیار اول سرمربی معرفی شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم ملی ووشو ایران در روز نخست مسابقات انتخابی جام‌جهانی به ۱۰ مدال رنگارنگ دست یافت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سید معین تقوی یک طلای دیگر برای کاروان ووشوی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی به ارمغان آورد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» شهربانو منصوریان و صدیقه دریایی نمایندگان کشورمان در بخش ساندا به مدال طلای مسابقات انتخابی جام جهانی ووشو دست یافتند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است