اقتصادی 13:08 - 06 آذر 1394
نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با ایسنا:
نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به اینکه قراردادهای جدید نفتی از قراردادهای بیع متقابل در شرایط فعلی کارامد تر است، تاکید کرد: باید قراردادها را در زمان اجرایی شدنش ارزیابی کرد.

اطلاعات زیادی درباره قراردادهای جدید نفتی در دسترس نیست

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در گفت و گو با ایسنا با اشاره به کنفرانس تهران و رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی اظهار کرد: اطلاعات زیادی درباره قرارداد جدید در دسترس نیست و تنها اطلاعات کلی در این‌خصوص در دسترس است، اما آنچه که به صورت کلی مشخص شده این است که زمان حضور شرکت‌ها طولانی تر از بیع متقابل است.

وی افزود: قبلا شرکت سرمایه‌گذار فعالیت اش را انجام می‌داد و ظرف مدت کوتاهی اصل و سود و پاداش را می‌گرفت و پروژه در اختیار کشور قرار می گرفت این درحالی است که در مدل جدید قراردادها، زمان حضور سرمایه‌گذار تا 20 سال ادامه خواهد داشت که قطعا سرمایه‌گذار می‌تواند از مزایای حضور در این مدت بهره‌مند شود.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این مطلب که باید جمع بندی انجام داد که چقدر منفعت به ایران و چقدر منفعت به شرکت های سرمایه گذار می رسد، اظهار کرد: در شرایط کنونی به نظر می رسد مدل جدید قراردادهای نفتی(IPC) در مقایسه با مدل بیع متقابل(Buy Back) کارایی بیشتری داشته باشد اما باید مزایا و معایب مدل ها را در زمان اجرایی شدن آن ارزیابی کرد.

وی به یکی از امتیازات مدل جدید قراردادها اشاره و بیان کرد: یکی از این امتیازات این است که اگر شرکتی مخزنی را کشف کند، آن شرکت در خصوص توسعه آن مخزن تصمیم گیرنده است که این یکی از امتیازاتی است برای کسانی که مخزنی را کشف کردند.

خطیبی در ادامه با بیان این مطلب که اینکه بسیاری از شرکت های نفتی خارجی از مدل جدید قراردادها استقبال کردند تصریح کرد: اینکه شرکت های نفتی خارجی استقبال می کنند یا در مراسم رونمایی شرکت می کنند اهمیت آنچنانی ندارد و باید دید کدام شرکت ها به پای میز مذاکره و قرارداد می آیند

به گزارش ایسنا، مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) قرار است هفتم و هشتم آذرماه امسال در«کنفرانس تهران» به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معرفی شود.

هم اندیشی مدل جدید قرارداد نفتی ایران (IPC) اسفندماه 1392 با حضور شرکتهای بزرگ بین المللی در تهران برگزار شد؛ در قراردادهای (IPC)، قرار براین است که حلقه های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.

در این قرارداد، مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی شود و تولید صیانتی از مخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادها است که در این عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می شود و باید سعی شود شرکتهای خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند، زیرا قاعده در جهان این گونه است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت های خارجی تامین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود.

انتقال فناوری و شفافیت مالی یکی دیگر از مهمترین مباحث قراردادهای تازه IPC است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای تازه، کارشناسان ایرانی در کنار شرکتهای سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوریهای روز دنیا آشنا شوند.

انتهای پیام


7434835
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تحقق شرایط مساعد بارش در اردیبهشت ماه و افزایش میزان خرید، نیاز صنف و صنعت از محل تولید داخل تامین می شود به طوریکه نیازی به واردات نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بررسی ها نشان می دهد با راه‌اندازی سامانه خودنویس علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره بوده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پرواز‌های دبی، امارات و شارجه به دلیل بارش سنگین باران با مشکل مواجه شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بسته‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده جهت نوسازی واحد‌ها به مردم ارائه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» زنجیره فولاد کشور با جهش ۶۶ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌های مردمی را در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تقویت می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه تجاری ایران در عراق گفت: پارسال صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز ۱۳ درصد افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۱۵ درصد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: پرواز‌ها در تمامی فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشته و مسافران با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است