استانی 02:06 - 27 شهریور 1393
تبریز - ایرنا - رییس اداره مطبوعات و تبلیغات وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان گفت: استاد شهریار از جمله عوامل مهم و محکم ترین پل ارتباطی تهران - باکو است.

واقف بهمن لی بامداد پنج شنبه درهمایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار در ایل گلی تبریز افزود: شاهکار حیدر بابایه سلام شهریار از معجزات سخن در میدان شعر دنیاست.



وی گفت: اشعار و نام شهریار آن قدر در جمهوری آذربایجان با مردم عجین شده است که نام بلوارها، خیابان ها، کوچه ها و نوزادان تازه متولد را به نام او نامگذاری می کنند.



بهمن لی اظهار کرد: در جمهوری آذربایجان کتاب های شعر حافظ، سعدی شیرازی و سایر شاعران ایرانی در منازل وجود دارد و خانه ای یافت نمی شود که شعرها و کتاب های شهریار درآن وجود نداشته باشد و نشریات هم این اشعار را چاپ می کنند.



وی گفت: شهریار حقایق و روند جاری را به خوبی درک و در اشعارش به صورت حیرت انگیز ارایه کرده و گنجینه ادبی خاور نزدیک و خاورمیانه به حساب می آید.



وی با اشاره به دیگر مشترکات فرهنگی دو کشور، خاطرنشان کرد: عید نوروز، شخصیت هایی ادبی همچون نظامی گنجوی، عمادالدین نسیمی و فضولی از جمله علاقه مندی ها و مشترکات فرهنگی جمهوری آذربایجان با ایران است.



نویسنده و پژوهشگر هندی نیز در این مراسم گفت:زبان فارسی هر کجای از دنیا باشد، استاد شهریار در آنجا مورد علاقه مردم است.



شریف حسین قاسمی افزود: در 30 دانشگاه هند زبان فارسی تدریس و شعر استاد شهریار به عنوان نمونه بارز شعر فارسی ارایه می شود.



شهردار تبریز نیز در این آیین گفت: تبریز و آذربایجان همواره خاستگاه بزرگان ادب و فرهنگ ایران اسلامی همچون شهریار بوده و براین اساس هفته نکوداشت تبریز به بزرگداشت شاعر شهیر ایران استاد سیدمحمدحسین شهریار ختم شد.



صادق نجفی افزود: هفته نکوداشت تبریز فرصتی برای معرفی مفاخر و بزرگانی است که باید برای نسل های آینده بیش از پیش معرفی شوند.



وی اظهار کرد: هدف ما از برگزاری این برنامه شناساندن چهره واقعی تبریز به تمام مردم جهان است تا جهانیان از رشادت ها و نقش بالای این شهر در جریانات مختلف آگاه شوند.



وی افزود: مردم این شهر همواره به عاشقان ائمه اطهار و ولایت معروف بوده و در صحنه های مختلف حمایت های ویژه خود را از نظام نشان داده اند.



همچنین در ادامه این همایش از بزرگترین تابلو موزاییک کشور رونمایی شد.



این تابلو سنگ که شامل تصویری از چهره استاد سید محمد حسین شهریار، روستای خشکناب و مقبره الشعرای تبریز است، با استفاده از یک میلیون سنگ ریزه طبیعی دریا (خودرنگ) ساخته شده است.



این تابلو در ابعاد دو در سه متر بوده و توسط اعضای انجمن هنرهای تجسمی تکمیل شده است.



همچنین همزمان با آیین افتتاح همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار از هفت کتاب با محوریت شهریار ملک سخن توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.



کتاب 'شاهد شعر' مجموعه مقالات همایش بین المللی فرهنگ مردم در شعر استاد شهریار، کتابشناسی استاد شهریار به کوشش 'ابوالفضل علیمحمدی، ریحانه کلهر و فرشید سادات شریفی'، کتاب 'شهریار در شعر معاصر' نوشته 'صمد رحمانی'، کتاب 'فرهنگ اعلام اشعار شهریار' نوشته 'ابوالفضل علیمحمدی'، کتاب 'به گزین اشعار شهریار' به کوشش 'اصغر فردی'، کتاب 'گردشگری ادبی' نوشته 'میکائیل رسول زاده' و فصلنامه 'فرهنگ آذربایجان' به کوشش 'حمید سفیدگر شهانقی' هفت مجموعه رونمایی شده در این مراسم بود.



اجرای نمایش برگرفته از حیدربابای استاد شهریار، اجرای موسیقی چنگیز مهدی پور قرائت شعر استاد 'علی نظمی' و تجلیل از پسر استاد شهریار و 10 چهره فرهنگی شهر تبریز از جمله صادق نجفی شهردار تبریز،علیمحمدی دبیر علمی همایش، علی اصغر امیرشعردوست از بانیان اصلی نامگذاری روز شعر و ادب به نام استاد شهریار، علی اکبر صفی پور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و علی نواداد مدیر کل صدا و سیمای استان و میر حسین زنوزی رییس انجمن خوشنویسی تبریز از دیگر بخش های همایش بود.



حجت الاسلام 'علی یونسی' دستیار ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران، سرکنسول ترکیه و جمهوری آذربایجان و میهمانانی از هند از جمله شرکت کنندگان در همایش استاد شهریار بودند.



همایش بین المللی بزرگداشت استاد شهریار و مراسم گرامیداشت بیست و ششمین سالگرد درگذشت شهریار از امشب به مدت دو روز با حضور اصحاب فرهنگ و ادب از داخل و خارج از کشور در ایل گلی تبریز برگزار می شود.



این همایش شامگاه چهارشنبه با گلباران مقبره استاد شهریار آغاز شد.



بیش از 300 مقاله از هشت کشور جهان به دبیرخانه همایش رسیده بود که با بررسی هیات داوران، 40 مقاله به عنوان آثار برتر معرفی و در بخش علمی همایش توسط صاحبان مقالات ارایه می شود.



7223/587 ** 1917

انتهای پیام /*


4746584
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است