وبگردی 12:04 - 08 آذر 1394
فاز اول کمپین «آشتی با مطبوعات» که مدتی قبل طرحی به منظور آشتی دوباره با روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب برگزار کرد به کار خود پایان داد.

یک آشتی از جنس رسانه

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، مردان و زنانی که روزنامه در دست گرفتند و با آن عکس می گیرند و از یک آشتی خبر می دهند. یک آشتی از جنس بهار تازه مطبوعات. بهار رسانه ها زمانی است که از مخاطبش اثر بگیرد. رسانه وظیفه اش اثر گذاری بر مخاطب خود است. وظیفه ای که بیش از 200 سال بر عهده روزنامه هاست. اما مدتی است که با پیشرفت تکنولوژی و ورود تکنولوژی های جدید خبر رسانی روزنامه ها کمتر دیده می شوند. قهری که شاید ناخواسته باشد و دلیلش سخت شدن شرایط اقتصادی بر خانواده ها و در نتیجه حذف روزنامه از سبد مصرفی است.اما این همه موضوع نیست. وجود رسانه های دیجیتال به خصوص فضای اجتماعی باعث شده که اقبال عمومی نسبت به روزنامه ها کاسته شود.

یک طرح برای آشتی با روزنامه ها

دکه های مطبوعاتی شهر چند منظوره شده اند و دیگر فقط دکه مطبوعاتی نیستند و فروشگاه هایی شده اند برای فروش سیگار و پفک و در کنار این محصولات روزنامه هم ارائه می کنند. مدتی قبل اما عده ای تصمیم گرفتند با اجرای طرحی یک آشتی دوباره با مطبوعات به وجود بیاورند. طرح کمپین آشتی با دکه سه روز آخر هفته گذشته در سراسر کشور به منظور آشتی دوباره با روزنامه ها و رسانه های مکتوب برگزار شد و  استقبال عمومی با این کمپین همراه بود.

محسن بیگلربیگی سخنگوی این کمپین به یکی از رسانه های کشور گفت: سرمایه انسانی اساس توسعه پایدار است که با مشارکت شهروندان و گروه‌های اجتماعی ظهور می‌یابد و توسعه اجتماعی را رقم می‌زند. اما پیش نیاز توسعه اجتماعی، آگاهی عمومی است. امروزه جامعه‌ای توسعه یافته تلقی می‌شود که بتواند در کنار شاخص‌های اقتصادی بر عنصر دانایی اجتماعی تاکید کند و در این میان رسانه‌ها در گذر زمان با وجود تغییرات شکلی مسولیتی ثابت دارند. به گفته‌او، واقعیت این است که توسعه اقتصادی و فرهنگی به آموزش و آگاه سازی و آماده کردن افکار عمومی برای بهره‌برداری از امکانات مادی و معنوی وابسته است. در این میان نقش مطبوعات به عنوان یکی از پارامترهای مهم توسعه فرهنگی آشکار می‌شود.

بیگلر بیگی ادامه می دهد: اگرچه تکنولوژی های نوین بر سطح دسترسی شهروندان به اطلاعات افزوده است اما عمق اطلاعات را همچنان در بسیاری از رسانه های مکتوب می توان یافت، چه اینکه بسیاری از رسانه های مجازی، همچنان نشریات مکتوب را مرجع و ماخذ خود قرار داده اند

سخنگوی این کمپین معتقد است: اما فارغ از حمایت های مادی و معنوی دولت آنچه که بهار مطبوعات را رقم می زند محتوی تولیدی و باکیفیت از یک سو و استقبال مردمی از سوی دیگر است، چه اینکه در ایامی نه چندان دور بسیاری از علاقه مندان به رسانه های مکتوب، همه روزه چندین نشریه را با خود به منزل می بردند و نشریات به چاپ مجدد می رسد.»

این کمپین صرفا آری گفتن به مطالعه و آگاهی بخشی نیست بلکه کمپین نه به معضلات اجتماعی، نه به جایگزین شدن دخانیات در دکه ها به جای روزنامه و تاکید بر عنصر دانایی اجتماعی است.

در مدت اجرای این کمپین چه گذشت؟

در روز های اجرای این کمپین علاقه مندان به روزنامه ها و رسانه های مکتوب با حضور در محل دکه های مطبوعاتی، هرکدام چند روزنامه را خریدند و با آن عکس گرفتند تا از پیوستن خود به این کمپین خبر دهند. به گفته  مسئولان این کمپین در این مدت بیش از 120 عکس از 20 استان کشور به این کمپین رسید که در نوع خودش و با توجه به اینکه این کمپین از طریق فضای مجازی اصلاع رسانی می کرد آمار خوبی به نظر می رسد. از سویی دیگر تنوع رسانه ها در این کمپین در نوع خود جالب بود. این کمپین روز گذشته به کار خود پایان داد اما همراهی مردم برای آشتی با مطبوعات نکته ای قابل تامل در این کمپین بود.

آشتی ماندنی شد

روزر گذشته پس از پایان زمان کمپین آشتی با مطبوعات، عده ای از اعضای این کمپین خواستار ادامه داشتن این کمپین در ادامه شدند و از همین رو مسئولان این کمپین تصمیم گرفتند چراغ این کمپین خاموش نشود و این آشتی ادامه پیدا کند بلکه علاوه بر روشن ماندن چراغ فروش روزنامه در دکه های مطبوعاتی، مردم نیز به روزنامه ها روی بیاورند.

کمپین ها راه حل مشکل روزنامه نخواندن؟

هرچند این کمپین با هدف آشتی مردم با روزنامه ها و دکه های مطبوعاتی به فاز اول کار خود پایان داد اما نباید یک سویه نگاه کرد و دلیل را باید در کیفیت مطالب مطبوعاتی نیز جستجو کرد. روزنامه هایی که گاهی به جز باز نشر اخبار مطلب قابل توجهی ندارند و این باعث می شود مخاطبان تمایلی به مطالعه آن ها نداشته باشند. آشتی با مطبوعات موضوعی دو جانبه است که باید دلیلش را هم در جامعه و هم در جامعه مطبوعات جویا شد.

 

 

مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.

http://fna.ir/PA5L8Q

7443691
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پیام‌هایی که از رویاهای خود دریافت می‌کنیم. نمادها یا کهن الگوهای اولیه که از اجدادمان به ما منتقل شده‌اند، ما را از آنچه برای هر یک از ما منحصر به فرد، معتبر و مقدس است، آگاه می‌سازند. وقتی به این پیام ها توجه می کنیم، مسیر تکامل روح خود ر...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر این‌که این تحولات و اصل داستان اعتراضات دانشجویی، واقعیت آمریکا بدون روتوش را نشان می‌دهد،‌ گفت البته اعتراضات بر سیاست حمایت آمریکا از صهیونیست‌ها تاثیری ندارد، اگرچه بایدن گاهی اوقات حرف‌های دو پهلو می‌زند...
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ابعاد گسترده ناشی از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، به تدریج توجه افکار عمومی را به خود معطوف کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کبد مسئول جریان روان احساسات، انرژی و خون است هنگامی که کبد به درستی کار می‌کند، احساسات متعادل می‌شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تعیین مرزهای سالم در روابط چیزی است که اکثر ما هنگام بزرگ شدن آن را یاد نگرفته ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شکست سخت نظامی صهیونیست‌ها در برابر ایران در شرایطی رقم خورد که به اذعان فرماندهان نظامی کشورمان در این عملیات نسل دوم و سوم توانمندی موشکی ایران به کار گیری شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در گفتگو با حجت الاسلام سیدعلی بطحائی، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی معاصر راهبرد‌های فرا راه آینده جبهه نرم فرهنگی بررسی شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نگهداری اشتباه از پیاز و سیر باعث جوانه زدن آنها می‌شود، از این رو برای جلوگیری از این مساله باید روش‌های صحیح برای نگهداری آنها به کار ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مروری بر زندگی جهادی سردار شهید سیدمحمد حجازی در کلام هم رزمانش را از نظر می‌گذرانید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی شما اصرار دارید در ۵ فرد متولد یک ماه، خصوصیات مشترکی پیدا کنید، درنهایت موفق می‌شوید. چون شما فقط دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است