فرهنگی‌هنری 09:24 - 14 شهریور 1394
یک انیماتور مطرح کرد:
یک انیماتور گفت که هدف اصلی تولید انیمیشن در ایران باید صادر کردن باش و در عین حال گفت: این بدترین اتفاق است که ما انیماتور در ایران پرورش دهیم و آن‌ها را به دلیل شرایط بد به خارج از ایران صادر کنیم!

این بدترین اتفاق است که ...

سیدعلیرضا گلپایگانی، انیماتور و مسئول کارگروه اقتصاد مدیریت و آسیب‌شناسی تولید دومین همایش ملی انیمیشن ایران گفت: در این کارگروه بررسی کردیم که چه راهکارهایی وجود دارد تا شرکت‌های تولیدی و به طور کل اقتصاد انیمیشن از وابستگی به بودجه‌های دولتی جدا شود و بتواند به صورت مستقل به تولیدات خود هم برای داخل کشور و هم برای بخش صادرات (به کشورها منطقه و کشورهای اسلامی دیگر) ادامه بدهد.

او با تاکید بر اهمیت صادرات انیمیشن تصریح کرد: انیمیشن یک محصول صادراتی است که تولیدش فقط منحصر به یک کشور و در یک زمان نمی‌باشد و جزو معدود محصولاتی است که تاریخ مصرفش بسیار زیاد است و می‌تواند سال‌های سال در بازار اقتصادی وجود داشته باشد. انیمیشن اگر بتواند با سلایق و علایق مخاطبانش ارتباط برقرار کند برای نسل های بعدی هم قابل استفاده است. با این دیدگاه حیف است که انیمشن‌های ما فقط برای یک روز و با یک سلیقه‌ی خاص تولید شود و با این همه زحمت و هزینه‌ای که برای تولیدش پرداخت می‌شود، خیلی زود فرسوده شود.

این انیماتور ادامه داد: اما اگر بتوانیم در موضوعات و مباحث خاص خودمان که از موضوعات بین‌المللی متمایز هستند، انیمیشن تولید کنیم با استقبال بیشتری رو به رو خواهیم شد. انیمیشن‌های ما به دلیل سالم بودن از جهت اخلاق و ارتباط با کودک میتواند برای کشورهایی که به این مسائل اهمیت می‌دهند مناسب باشد و با انجام این کار به جای رقابت با بازار جهانی، بازاری منحصر به خودمان ایجاد می‌کنیم.

علیرضا گلپایگانی با اشاره به مشکلات تولید انیمیشن در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: انیماتور خود اغلب سرمایه‌ای برای تولید ندارند. بخش خصوصی هم به دلیل ریسک این کار و ترس از اینکه سرمایه‌اش برنگردد، خیلی کم در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کند و بخش دولتی هم باید مانند دولت‌های چین و ترکیه برای مستقل شدن این صنعت حمایت و روی آن‌ها برای صادر کردن صنعت‌شان به تمام دنیا سرمایه‌گذاری کند.

او در رابطه با دلیل برگزاری این همایش اضافه کرد: در اولین همایش ملی انیمیشن ایران که در حدود هفت سال پیش برگزار شد، قرار را بر این گذاشتیم که همایش بعدی‌مان را با حضور تعداد بیشتری از دست‌اندرکاران و علاقه‌مندان انیمیشن، تخصصی‌تر برگزار کنیم.

او با بیان اینکه «الزامی نیست که همایش‌ها برای مخاطب عام تنظیم شده باشد»، ادامه داد: به همین منظور برای این همایش کارشناسان و دست‌اندرکاران انیمیشن کارگروه‌هایی با موضوعات جزئی‌تری از انیمیشن ایجاد کردند که یا به صورت سخنرانی و یا به صورت نشست‌های تخصصی برگزار شد.

این انیماتور افزود: علاوه بر این نشست‌هایی که در جریان جشنواره انجام شد، همه‌ی گفتگوها و نشست‌ها قرار است به صورت کتایچه چاپ شود و در دسترس دست‌اندرکاران انیمیشن و دیگر علاقه‌مندان به این هنر قرار بگیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با اشاره به مشکلات تولید انیمیشن در سال‌های اخیر گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی در این سال‌ها و وابستگی زیاد انیمیشن به بودجه‌های دولتی، بسیاری از دست‌اندرکاران انیمیشن و شرکت‌های تولید‌کننده‌ی‌شان با تعطیلی و کاهش تولید مواجه شدند. و این انگیزه به وجود آمد که انیمیشن ایرانی که امروزه به یک شکوفایی رسیده می‌تواند قابل مطرح شدن و یا صادرات(مخصوصا به کشورهای همسایه که تشابهات فرهنگی بیشتری با ما دارند) باشد؟

گلپایگانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل حمایتی از این صنعت گفت: ما باید مصوباتی را به مدیران پیشنهاد دهیم که آن‌ها این مصوبات را به قانون تبدیل کنند، باید بدانیم که ما به این مصوبات و قوانین حمایتی بیشتر از مسائل مادی و پول نیازمندیم .

این استاد دانشگاه در پایان با بیان معضلات تولید انیمیشن در سال‌های اخیر، تصریح کرد: چیزی که در این سال‌ها شاید بیشتر از شرایط بد اقتصادی، که منجر به تعطیل شدن شرکت‌های زیادی شد، من را ناراحت و آزرده کرد، آن ناامیدی و ناراحتی اهالی انیمیشن از ادامه‌ی شرایط تولید، بود. مخصوصا برای قشر جوانی که سرمایه‌های این کشور هستند و ما در دانشگاه آن‌ها را تربیت و ترغیب به کار انیمیشن در ایران می‌کنیم و این بدترین اتفاق است که ما انیماتور در ایران پرورش دهیم و آن‌ها را به دلیل شرایط بد، به خارج از ایران صادر کنیم!

انتهای پیام


7006847
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است