اقتصادی 10:17 - 29 مهر 1400

منطقه ویژه اقتصادی نمین با افعال مضارع مسئولان روی کاغذ ماند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد توسعه صنعت و صادرات، پیشران ترقی کشور محسوب می‌شوند و فعالیت آن‌ها به لحاظ معافیت‌ها و مزیت‌های قانونی با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، اقتصاد بومی و تولید ملی را شکوفا می‌کند.

تسهیل واردات و صادرات کالا، حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری‌های نوین، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه‌ای، پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، ارتباط تجاری بین المللی، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه‌ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه گذاری، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی از اهداف و مزایای مناطق ویژه اقتصادی است.

از سوی دیگر، توسعه اقتصادی استان اردبیل در نبود واحدهای تولیدی و صنایع بزرگ، نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که بتواند زمینه مناسب برای رونق سرمایه‌گذاری و تجارت را در این استان فراهم کند تا از این مسیر، سرانه درآمدی مردم استان که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است، افزایش یافته و اردبیل با شتاب بیشتری در مسیر شکوفایی اقتصادی گام بردارد.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است و سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند و در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو کشور باید جایگاهی ممتاز داشته باشد.

به این ترتیب، ایده ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان نمین برای نخستین‌بار در سال ۱۳۸۱، در رسانه‌ها و از سوی فعالان و کارشناسان اقتصادی استان مطرح و به تدریج به عنوان یکی از مطالبه‌های مردم منطقه تبدیل شد.

منطقه ویژه اقتصادی نمین با افعال مضارع مسئولان روی کاغذ ماند

این طرح با ۲ هزار و ۵۵ هکتار مساحت در سال ۱۳۸۵ در هیأت دولت و در سال ۱۳۸۹ در فهرست مصوبات سفر استانی دولت وقت و در نهایت در همان سال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

با این حال این طرح در آن مقطع در حد یک مصوبه و بر روی کاغذ باقی ماند و سرانجام روشنی نیافت و حتی مطالعات مورد نیاز برای اجرایی شدن آن هم به‌جایی نرسید و مهم‌تر از همه، متولی و سرمایه‌گذاری برای پیگیری و پیشبرد امور اجرایی این طرح مشخص نشد.

مزایای منطقه ویژه برای اردبیل

تسهیل واردات و صادرات کالا، حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری‌های نوین، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه‌ای، پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، ارتباط تجاری بین المللی، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه‌ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه گذاری، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید، ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی نمین است.

علی رغم تمام این مزایا و فواید منطقه ویژه اقتصادی برای رونق اقتصاد استان اردبیل، با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت آن، استقرار یک تابلو و ایجاد یک سایت، مهم‌ترین کارهای صورت گرفته در این حوزه است.

منطقه ویژه اقتصادی نمین با افعال مضارع مسئولان روی کاغذ ماند

سخن گفتن مسئولان به زبان فعل مضارع، یکی از اساسی‌ترین مختصات گفتمان‌های مدیران در خصوص منطقه ویژه اقتصادی نمین بوده که انعقاد قرار داد و اعلام داوطلبی شرکت سرمایه گذاری… و بستر مناسب برای جهش توسعه استان نیز از دیگر، بیانات پر تکرار مدیران در این راستا است.

اینک در آستانه سفر ریاست جمهوری در دولت سیزدهم، بزرگترین مطالبه مردم منطقه، عملیاتی نمودن این ایده است. همچنین بیش از ۷۰ هزار بیکار و مهاجرت فصلی مردم این منطقه به نقاط دیگر کشور، زخم‌های کهنه این دیار است و انتظار می‌رود با طرح بحث در جایگاه‌های مختلف، برای رونق آن اقداماتی جدی به عمل بیاید تا شاهد رفوزگی مسئولان چند باره مدیران و مسئولان نباشیم.


11282058
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته کارشناسان، بنگاهداری بانک‌ها توان بخش واقعی اقتصاد را در بحث رشد تولید کوچک خواهد کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است