علمی فناوری 15:06 - 30 شهریور 1397
زوال عقل، خِرَدسودگی یا دمانس(dementia)، در پزشکی و روانپزشکی٬ به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است، گفته می‌شود. امروزه حدود ۱۲ میلیون نفر در جهان دمانس دارند و انتظار می‌رود که این تعداد در سال ۲۰۴۰ به ۲۵ میلیون برسد بنابراین پیشگیری و تشخیص این بیماری امری حیاتی است.

تشخیص زوال عقل با فناوری تشخیص چهره و صدا

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، در بسیاری از بیماران، دمانس می‌تواند به آرامی ایجاد و بدون علائم خاصی پیشرفت کند. نظارت بر این تغییرات آسان نیست و تنها کارشناسان حرفه‌ای می‌توانند از طریق پرسشنامه‌های استاندارد برخی از علایم را تفسیر و ارزیابی کنند.  

اکنون پژوهشگران "دانشگاه اوساکا"(Osaka University)  و "موسسه علم و فناوری نارا"(Nara Institute of Science and Technology) در ژاپن یک رویکرد مشابه همان تست اما مبتنی بر کامپیوتر توسعه داده‌اند که سیستم مذکور از کاربران چند سوال پرسیده و سپس به طور جامع پاسخ‌های آنها را تحلیل و بررسی می‌کند.

همانطور که کاربر به سوالات پاسخ می‌دهد، نرم افزار پارامترهای مختلف گفتار مانند تن، سرعت، زیر وبمی صدا و استفاده از افعال و اسم‌هایی که کاربر به کار می‌برد را مورد بررسی قرار می‌دهد. در همان زمان، یک دوربین نیز چهره فرد را بررسی می‌کند و تعدادی از پارامترهای بصری نیز را اندازه می‌گیرد.

تمام این داده‌ها در یک سیستم یادگیری ماشین که برای تشخیص افراد مبتلا به زوال عقل توسعه داده شده، قرار داده می‌شوند و این سیستم تشخیص می‌دهد که چه افرادی مبتلا به این بیماری هستند و چه افرادی در معرض زوال عقل قرار ندارند.

در یک آزمایش که پژوهشگران بر روی ۱۲ فرد مبتلا به زوال عقل و ۱۲ فرد سالم انجام دادند، سیستم مذکور تنها با پرسش شش سوال که هر کدام آنها ۲ الی ۳ دقیقه طول می‌کشید، موفق به شناسایی وجود یا عدم زوال عقل با دقت ۹۰ درصد در افراد شد.

انتهای پیام


9914124
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که به‌خوبی ثابت شده که فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر حمله قلبی هستند، کارشناسان می‌گویند علائم مشخصی وجود دارد که در روز‌ها و هفته‌های قبل از حمله قلبی رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزودن برچسب میزان کالری غذا‌ها در منوی رستوران‌ها، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است