اجتماعی 10:51 - 03 تیر 1396
رئیس کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران در گفت‌وگو با فارس:
رئیس انجمن حقوقی انجمن رادیولوژی ایران با انتقاد از کاهش تعرفه‌های برخی از گروه‌های پزشکی گفت: برای برون رفت ازمشکل تعرفه‌ها، لازم است کتاب CPT 2017 بدون دست‌کاری مبنای ارزش خدمات سلامت قرار گیرد، به‌طور حتم مدیریت صحیح و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان بیش از کاهش تعرفه‌ها در جبران بدهی بیمه‌ها موثر خواهد بود.

هزینه‌های سرسام آور طرح تحول بودجه بیمه‌ها را تا سالیان آینده مصرف کرده است/ آسیب به نظام سلامت با تصمیات غیرکارشناسی وزارت بهداشت

علیرضا رادپور، رئیس کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: بحث تعرفه‌های پزشکی همواره برای مردم، مسئولین و پزشکان و... جذاب است، اما موضوع مهم تفکیک ارزش یا بهای خدمات از هزینه‌های پزشکی است.



وی افزود: ارزش خدمات پزشکی مستقل از هزینه‌های پزشکی است، این موضوع با روش‌های خاصی با در نظر گرفتن نوع خدمت، دانش ،مسئولیت، تجهیزات، سرمایه‌گذاری ،استهلاک و ... مشخص می‌شود که نمونه کامل وجامع آن کتاب cpt یا ارزش نسبی خدمات سلامت کالیفرنیا است که مورد استفاده اغلب کشورهای جهان قرار گرفته و هر چند وقت بازنگری واصلاح می‌شود.

رادپور بیان کرد: هزینه درمان، پولی است که از طرف بیمه‌ها و مردم برای خدمات سلامت پرداخت می‌شود که بستگی به نظام سلامت، وضعیت اقتصادی کشور و توانمندی بیمه‌ها دارد. آنچه برای مسئولین و مردم مهم تلقی می‌شود هزینه سلامت بوده و ممکن است هزینه‌های درمان درصدی از ارزش خدمات سلامت باشد.



به گفته رادپور یکی از مهم‌ترین معضلات کشو دربحث تعرفه گذاری، عدم تفکیک ارزش خدمات از هزینه درمان است. زمانی که نگاهی به روند تعرفه گذاری خدمات سلامت در سال‌های اخیر می‌اندازیم می‌بینیم که در سال 93 وزارت بهداشت در غالب طرحی کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را اجرا کرد که مبنای آن کتاب CPT 2015 بود که بومی سازی و تحت عنوان کتاب ارزش نسبی سلامت اجرا شد. بومی‌سازی و دست‌کاری به قدری غیرکارشناسانه بود که با کتاب مبنا فرسنگ‌ها فاصله داشت که دلیل آن تفکرات غلط ادغام ارزش خدمات سلامت و هزینه درمان بود.



وی تصریح کرد: دست‌کاری کتاب ارزش نسبی در ویرایش تا حدی اصلاح شد، امیدوار بودیم که در ویرایش سوم روند اصلاح کتاب ارزش نسبی تسریع شود ولی متاسفانه امسال شاهد درستکاری مجدد کتاب ارزش نسبی هستیم.



رادپور افزود: ارزش گذاری خدمات سلامت مقوله کاملا علمی است و مجریان و مسئولان وزارت بهداشت و بیمه‌ها نباید در آن دخالت کنند، باید توجه داشت هزینه درمان با توجه به سیاست‌های کلان سلامت و وضعیت اقتصادی سالانه تعیین می‌شود.



رئیس کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران گفت: وظیفه وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر مدیریت هزینه درمان است که باید شرایط اقتصادی سلامت گیرندگان و خدمات ارایه دهندگان را در نظر گیرند. از آن‌جایی که طرح تحول بدون زیرساخت مناسب و مدیریت نامطلوب اجرا شد و در طی اجرا، اراده‌ای برای اصلاح مشکلات طرح در مسئولان دیده نشد،هزینه‌ای سرباری زیادی به اقتصاد سلامت تحمیل کرد.  وبه‌طبع باید این روند اصلاح شود.

این رادیولوژیست ادامه داد: مدیریت هزینه سلامت در سطح بیمه‌شدگان، ارایه دهندگان خدمت و در رأس آن وزارت بهداشت باید انجام شود که متاسفانه درسال‌های گذشته این موضوع مغفول ماند. تعداد زیادی از مردم بدون توجه به سطح درآمد وب دون پیش‌بینی سرانه بیمه شدند. هزینه‌های سرسام آور سرباری طرح تحول عملا بودجه بیمه ها را تا چند سال آینده مصرف کرده است. بررسی وزارت بهداشت نشان داد که در مجموع 15 درصد هزینه‌های طرح تحول مربوط به نیروی انسانی است و بقیه مربوط به سایر قسمت‌ها است.

وی توضیح داد: با توجه به شرایط بیمه‌ها کاهش هزینه‌های درمان در دستور کار قرا گرفت و در تعرفه 96 در مجموع 5% افزایش تعرفه و برای برخی از گروه‌های پزشکی مثل بیهوشی و سونوگرافی کاهش تعرفه اعلام شد. مسئولان محترم وزارت بهداشت برای کاهش هزینه‌ها آدرس اشتباه دادند، چون 85% درصد هزینه‌ها در مواردی هزینه می‌شود که عمدا یا سهوا خارج از کنترل مسئولان وبیمه‌ها است.

رئیس کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران افزود: به جای مدیریت علمی هزینه‌ها و اجرای راهنمای بالینی با کاهش تعرفه‌ها عملا باعث کاهش انگیزه نیروی انسانی که موتور متحرک طرح تحول هستند شدند.

رادپور گفت: عملکرد وزارت بهداشت و تصمیمات غیرکارشناسی، آسیب‌های زیادی به نظام سلامت وارد نموده است و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا در تعیین تعرفه‌های سال 96 لابی مافیای تجهیزات پزشکی موثر نبوده است؟

وی افزود: برای پاسخ به این سوال چند سوال دیگر مطرح می‌کنم، کاهش تعرفه (بیهوشی ،سونوگرافی و....) چه میزان هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهد؟ کاهش انگیزه در کادر درمان چه میزان هزینه مستقیم و غیر مستقیم به اقتصاد سلامت تحمیل می‌کند؟ آیا کاهش هزینه سرباری در موارد دیگری وجود نداشت؟ به‌نظر می‌رسد مصوبه تعرفه 96 بدرستی کارشناسی نشده است.

وی توضیح داد: آنچه مسلم است کادر پزشکی ،علی‌رغم نامهربانی‌های مسئولین، نقش مهمی در موفقیت نسبی طرح تحول سلامت داشتند وبه جرأت می‌توان گفت که موفقیت نسبی طرح تحول مدیون هزینه‌های معنوی و مادی پزشکان است.



رادپور توضیح داد: برای برون رفت از مشکل تعرفه ها، لازم است کتاب CPT 2017 بدون دست‌کاری مبنای ارزش خدمات سلامت قرار گیرد و افزایش تعرفه حداقل معادل تورم سالیانه باشد همچنین مدیریت هزینه با جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری به‌خصوص در مراکز دولتی و اجرای راهنمای بالینی در دستور کار قرا گیرد، بطور حتم مدیریت صحیح و علمی و همچنین صرفه جویی در هزینه درمان بیش از کاهش تعرفه‌ها در جبران بدهی بیمه‌ها موثر خواهد بود.



انتهای پیام/


9198958
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است