اجتماعی 10:10 - 27 شهریور 1397
در جلسه کمیته امداد و نجات ستاد اربعین هلال احمر اعلام شد
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در جلسه کمیته امداد و نجات ستاد اربعین که با حضور نمایندگان مختلف دستگاه‌های متولی در ارائه خدمات به زائران در اربعین برگزار شد، از آغاز رسمی عملیات درمان و امداد و نجات از 26 مهرماه در داخل کشور و عراق خبر داد.

آغاز طرح 21 روزه امداد و نجات اربعین از 21 مهر ماه

به گزارش ایسنا، در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل، ناجا، حج و زیارت، ستاد بازسازی عتبات عالیات، وزارت اطلاعات، سازمان مدیریت بحران، شهرداری تهران، اوقاف و امور خیریه، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری و ستاد مرکزی اربعین حضور داشته و نظرات و پیشنهادات خود را برای ارائه خدمات بهتر به زائران در اربعین سال جاری ارائه کردند.

محمود محمدی‌نسب به عنوان رئیس این کمیته با اعلام اینکه عملیات کمیته درمان و امداد نجات اربعین از 26 مهر ماه رسما آغاز خواهد شد، گفت: خدمات درمانی هلال‌احمر ایران به زائران در اربعین در ایران و عراق تا پایان ماه صفر ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات درمانی و امداد و نجات به زائران در اربعین از خرداد ماه آغاز شده است، افزود: بر این اساس جمعیت هلال‌احمر همانند سال‌های گذشته با به‌کارگیری تمامی توان و امکانات خود خدمات لازم را به زائران در داخل کشور و مسیر تردد زائران، مسیر نجف به کربلا و در داخل عراق ارائه خواهد کرد.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تقویت پایگاه‌های هلال‌احمر در سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمات به زائرانی که از مرز میرجاوه وارد کشور می‌شوند، گفت: مقرر شده است تا خدمات درمانی لازم به زائرانی که در اربعین از این مسیر از کشور خارج می‌شوند، ارائه شود.

وی همچنین درباره بهره‌گیری از توان موکب‌های دارای تیم درمانی در اربعین، توضیح داد: تعامل با موکب‌داران در ارائه خدمات درمانی بسیار مورد پذیرش هلال‌احمر است، اما این امر نیازمند پروتکل های خاص خود بوده و باید به ساز و کارهای لازم توجه جدی شود.

محمدی‌نسب همچنین درباره ارائه خدمات درمانی به زائران امام رضا(ع) همزمان با ۲۸ صفر، گفت: به این منظور برای ارائه خدمات درمانی مناسب به زائران، پایگاه‌های هلال‌احمر در مسیر حرکت زائران تقویت شده تا خدمات مناسبی ارائه شود.



رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر هم در این جلسه با اشاره به اینکه عملیات اعزام نیروهای امدادی و درمانی برای ارائه خدمات در اربعین از 23 مهر (5 صفر) آغاز می‌شود، گفت: بر این اساس خدمات درمانی به زائران در اربعین از 26 مهر (8 صفر) ارائه خواهد شد و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد یافت و تنها در بین‌راه نجف به کربلا موکب‌های درمانی پس از اربعین جمع‌آوری خواهد شد.

دکتر سید علی مرعشی با تاکید بر اینکه به منظور استفاده بهینه از توان تیم درمانی، بلافاصله پس از اربعین تیم دوم درمانی هلال‌احمر به عراق اعزام خواهد شد، افزود: اربعین سال گذشته یک هزار و ۴۶۰ نیروی پزشکی اعم از متخصص، پزشک عمومی، پرستار، تکنسین دارویی، اورژانس، امدادگر و ... به عراق اعزام شدند و در سه مرز زمینی مهران، چذابه و شلمچه در داخل و  بدره، شیب و بصره در خاک عراق و در طول مسیر نجف به کربلا خدمات لازم به زائران ارائه می‌شود و همچنین بیمارستان صحرایی در کوت با همکاری سپاه در مستقر خواهد بود که تامین دارو و امکانات بهداشتی و درمانی آن با هلال‌احمر بود و این مرکز نقش مهمی در توسعه تعاملات و همکاری بین‌بخشی ایران و عراق دارد.

وی با بیان اینکه اربعین امسال باید امکانات خاصی را برای ارائه خدمات در مرز خسروی در نظر بگیریم، افزود: مقرر شده است تا ۳۰ دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات به زائران در خاک عراق مستقر به‌کار گرفته شود؛ همچنین با توجه به اینکه امسال صحن حضرت زهرا(س) گسترش بسیاری یافته است، لذا امسال ۳ درمانگاه شبانه‌روزی در صحن حضرت زهرا(س) به زائران خدمت می‌دهد و همچنین خدمات درمانی شبانه‌روزی همانند سال گذشته در نجف در هتل نبأ و ام‌القری ارائه خواهد شد و بیمارستان فرات همانند سال گذشته فعال بوده و تیم‌های درمانی در کوفه، میثم‌تمار، مسلم‌بن عقیل و در مقبره شهید حکیم همانند سال گذشته و در مسیر نجف به کربلا به تناسب مسافت‌ مستقر خواهند بود.

به گفته دکتر مرعشی؛ درمانگاه‌های شبانه‌روزی هلال‌احمر در کربلا نیز در 2 هتل نجم و ملاک فعال بوده و هماهنگی‌های لازم با بیمارستان الحسین(ع) انجام شده است تا همانند سال گذشته یک بخش درمانی در اختیار نیروهای درمانی هلال‌احمر برای ارائه خدمات مناسب به زائران قرار گیرد، به علاوه مرکز درمانی حله نیز چون در مسیر حرکت زائران بوده و سال‌های گذشته شاهد رخداد حوادث مختلفی در این محل بوده‌ایم، به 3 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، تجهیز شده و به علاوه نیروهای هلال‌احمر خدمات درمانی لازم را به زائران در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا ارائه خواهند کرد.



تجهیز پایگاه‌های درمانی به تجهیزات پیشرفته پزشکی

مرعشی با تاکید بر اینکه تعداد نیروهای درمانی مستقر در موکب‌ها در مسیر نجف به کربلا مشخص و تمامی این پایگاه‌های درمانی به امکانات درمانی و تجهیزات لازم از جمله دی.سی شوک، اکسیژن‌ساز، نوار قلب، لارنگوسکوپ، ست احیاء و ... مجهز خواهند بود، گفت: برنامه‌ریزی مناسب برای ارسال به‌موقع داروها به عراق انجام شده و در این زمینه باید هماهنگی‌های لازم با مرزبانی، ستاد بازسازی عتبات عالیات و گمرک انجام شود؛ علاوه بر اینکه معتقدیم کمک موکب‌دارها موجب کاهش حجم زیادی از درمان سرپایی ما خواهد شد، اما بر ضرورت ضابطه‌مند بودن خدمات ارائه شده از سوی آنها تأکید بسیاری داریم؛ چراکه این موضوع نیازمند هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های بین‌بخشی بسیاری است.



آغاز طرح 21 روزه امداد و نجات اربعین از 21 مهر ماه

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم در این جلسه با بیان اینکه  هماهنگی با دستگاه‌های و متولیان داخل کشور برای ارائه خدمات در اربعین از خرداد انجام شده است، گفت: بر این اساس ارائه خدمات امداد و نجات به زائران در اربعین به مدت 21 روز  از ۲۱ مهر ماه تا ۱۱ آبان (3 تا 23 ماه صفر) در کشور آغاز خواهد شد و نیروهای امدادی 2 روز قبل از اجرای طرح، در پایگاه‌ها مستقر خواهند شد.

مرتضی سلیمی، استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه به عنوان استان عامل و همدان، کردستان، لرستان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، بوشهر و فارس را به عنوان استان‌های معین اعلام کرد و افزود: سازمان امداد و نجات مسئول اصلی برگزاری طرح در داخل کشور خواهد بود، همچنین 4 قرارگاه مرزی برای ارائه خدمات به زائران مستقر و پیش‌بینی شده تا در هر قرارگاه ۴۵ نیروی عملیاتی فعال باشند. یک فروند بالگرد، یک دستگاه خودروی ارتباطات، ۵ دستگاه خودرو آمبولانس، 5 دستگاه موتورسیکلت عملیاتی هم در هر پایگاه فعال خواهد بود.

وی با اعلام اینکه ۴۷۷ پایگاه امداد و نجات بین شهری در مدت زمان اجرای طرح به صورت پلکانی فعال خواهد بود، افزود: ۸۷ پایگاه امداد و نجات ثابت، موقت و سیار در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان فعال و ۸۰ پایگاه امداد و نجات بین‌شهری استان‌های معین در محورهای مواصلاتی به ایلام، خوزستان و کرمانشاه نیز در آماده باش هستند.



بهره‌مندی از توان خدماتی ۱۲ هزار و ۹۳۶ نفر - روز نیروی عملیاتی در اربعین 97

سلیمی با اشاره به بهره‌گیری از توان ۱۲ هزار و ۹۳۶ نفر-روز نیروی عملیاتی، تصریح کرد: به‌علاوه در اربعین امسال، ۱۱۸ دستگاه آمبولانس (شامل ۲۹ دستگاه در ایلام ۳۷ دستگاه در خوزستان، ۲۲ دستگاه در کرمانشاه و ۳۰ دستگاه آمبولانس در بیرون‌مرز)، 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲۰ دستگاه موتورسیکلت آمبولانس، ۴۲ دستگاه خودرو نجات و عملیاتی، 4 دستگاه خودرو فرماندهی ارتباطات و ۴ دستگاه بالگرد در مرز مهران، خسروی، شلمچه و چزابه و یک فروند بالگرد به عنوان پشتیبان برای ارائه خدمت به کار گرفته خواهد شد.

به گفته وی؛ در داخل کشور نیز استان خوزستان با ۲۶ پایگاه و پست موقت و 5 پایگاه در قرارگاه مرز شلمچه و 5 پایگاه در قرارگاه مرزی چذابه، استان ایلام با ۲۵ پایگاه و پست موقت و 5 پایگاه در قرارگاه مرزی مهران و استان کرمانشاه با ۱۶ پایگاه و پست موقت و ۵ پایگاه در قرارگاه مرزی خسروی فعال خواهند بود.

سلیمی به همکاری‌های سازمان امداد و نجات با مرکز پزشکی حج و زیارت در کشور عراق اشاره و اظهار کرد: در این زمینه هفت تیم عملیاتی واکنش سریع به کشور عراق از استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران، کرمان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و قزوین اعزام می‌شوند و همانطور که گفته شد ۳۰ دستگاه آمبولانس به همراه نیروی متخصص برای استقرار در پایگاه‌ها، 7 دستگاه خودرو اتوبوس آمبولانس و ۲۳۱ نیروی امدادی و متخصص برای پاسخگویی به سوانح احتمالی در اختیار مرکز پزشکی قرار داده شده است.

انتهای پیام


9911590
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است