استانی 12:34 - 18 اسفند 1399
/۸ مارس، روز جهانی زن/
ایسنا/خراسان رضوی هر ساله، هشتم ماه مارس در سراسر جهان مراسم روز جهانی زن برگزار می‌شود. این روز مربوط به بزرگداشت دستاوردهای زنان در همه زمینه‌های زندگی است. در این روز از دستاوردهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زنان در سراسر جهان تقدیر می‌شود و زنان، به‌عنوان اعضاء بسیار ارزشمند جامعه معرفی و افراد از سراسر جهان فراخوانده می‌شوند تا شاهد دستاوردهای باورنکردنی زنان باشند و در فعالیت‌ها و تجمعاتی شرکت کنند که هدف آن‌ها برابری بیشتر زنان و مردان است.

دستیابی به آینده‌ برابر در جهان  کووید-۱۹

تاریخچه روز جهانی زن

در دنیای مدرن، به‌راحتی می‌توان فراموش کرد که در گذشته زنان چقدر برای برابری و به‌رسمیت شناختن، نه فقط به‌عنوان زنان، بلکه به‌عنوان اعضاء برابر و مولد جامعه و نژاد بشر تلاش کردند و چه در زمان رکود اقتصادی و چه در جنگ‌های جهانی، زنان برای پرکردن نقش‌هایی که قبلا از آن‌ها محروم بودند، گام برداشتند. ترزا مالکیل به «حزب سوسیالیست آمریکا» پیشنهاد کرد که اولین «روز ملی زنان» در سال ۱۹۰۹ نامگذاری شود. گروهی متشکل از ۱۵هزار زن در خیابان‌های نیویورک برای ساعات کار کوتاهتر، حقوق بهتر و حق رأی راهپیمایی کردند و به‌دنبال آن در سال ۱۹۱۰ کنفرانس بین‌المللی  زنان کارگر در کپنهاگ برگزار شد. طی این کنفرانس بود که کلارا زتکین، کیت دانکر، پائولا تیده و دیگران برای ارتقاء حقوق برابر پیشنهاد برگزاری بزرگداشت سالانه «روز زن» را ارائه کردند.

اهمیت روز زن

روز جهانی زن در این سال‌ها به چیزی فراتر از یک رویداد تبدیل‌شده‌ است و دستاوردهای خارق‌العاده زنان که در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است را برجسته می‌کند. هر ساله در مراسم این روز، به مربیان خود در طول تاریخ نگاه می‌کنیم و در جهت پیشبرد هدفی که آنان تعیین کرده‌اند، تلاش می‌کنیم. کنفرانس‌ها، تجمعات، گفت وگوها برگزار می‌شود و زنان از سراسر جهان برای به اشتراک گذاشتن داستان‌های خود و شنیدن صدای دیگران در این مراسم شرکت می‌کنند.

رنگ‌ها

در سال ۱۹۰۸، اتحادیه اجتماعی و سیاسی زنان (WSPU)، در انگلستان سه رنگ که نماد «روز جهانی زن» است یعنی بنفش، سبز و سفید را انتخاب کردند و هر رنگ اهمیت خاص خود را دارد. رنگ بنفش نشان‌دهنده عدالت و وقار، سبز نماد امید و سفید نشان دهنده خلوص است.

نقش زنان در مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹

زنان در خط مقدم بحران  کووید-۱۹ ایستاده‌اند، آنان به‌عنوان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، مراقب، مبتکر، سازمان‌دهندگان جامعه و موثرترین رهبران ملی در مبارزه با همه‌گیری هستند. این بحران هم مرکزیت مشارکت زنان و هم مسوولیت نامتناسب آنان را برجسته کرده است.

موضوع امسال روز جهانی زن، «زنان در رهبری: دستیابی به آینده‌ برابر در جهان  کووید-۱۹» است که تجلیل از تلاش‌های چشمگیر زنان و دختران در سراسر جهان در شکل‌دهی به آینده برابرتر و بهبودی از بیماری همه‌گیر را بیان می‌کند. همچنین با موضوع اولویت شصت‌وپنجمین جلسه کمیسیون وضعیت زنان، «زنان در زندگی عمومی، مشارکت برابر در تصمیم‌گیری» و پرچمدار کمپین برابری نسل که خواستار حق زنان در تصمیم‌گیری است همسو شده است و پاسخگوی همه زمینه‌های زندگی، دستمزد برابر، تقسیم مساوی مراقبت‌های بدون حقوق و کار در منزل، پایان‌دادن به همه انواع خشونت علیه زنان و دختران و خدمات مراقبت‌های بهداشتی و نیازهای آنان است.

برابری جنسیتی تا سال ۲۰۳۰

روز جهانی زن، زمانی برای تامل در مورد پیشرفت حاصل شده، فراخوان‌های تغییر و بزرگداشت اقدامات شجاعانه و عزم راسخ توسط زنان عادی است که در تاریخ کشورها و جوامع خود نقش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند.

هرچند جهان پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای داشته اما هیچ کشوری به برابری جنسیتی نرسیده است. ۵۰ سال پیش، ما روی ماه فرود آمدیم. در دهه گذشته، نیاکان جدید انسان را کشف کردیم و برای اولین بار از یک سیاهچاله عکس گرفتیم با تمام این پیشرفت‌ها محدودیت‌های قانونی باعث‌شده است که ۲.۷ میلیارد زن نتوانند به شغل‌های مشابه مردان دسترسی پیدا کنند. با تمام این پیشرفت‌ها کمتر از ۲۵ درصد نمایندگان پارلمان در سال ۲۰۱۹ زن بودند و از هر سه زن همچنان یک زن  خشونت مبتنی بر جنسیت را تجربه می‌کند.

روز جهانی زن ۲۰۲۱

روز جهانی زن در سال جاری مانند هیچ روز دیگری نیست. از آنجا که کشورها و جوامع به‌آرامی از یک بیماری همه‌گیر ویرانگر بهبود می‌یابند، این شانس را داریم که سرانجام به محرومیت و به حاشیه راندن زنان و دختران پایان دهیم. اما برای انجام آن نیاز به اقدامات فوری داریم. با پاسخ و بهبود کشورها از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹  زنان باید این فرصت را داشته باشند که در شکل‌گیری تصمیمات اساسی که در حال‌حاضر اتخاذ می‌شود و گزینه‌هایی که بر سلامتی مردم و کره زمین برای نسل‌های بعدی تاثیر می گذارد، نقشی کامل داشته باشند.

برای انجام این کار باید موانع تاریخی، فرهنگی و اجتماعی- اقتصادی عمیق را که مانع از نشستن زنان در میز تصمیم‌گیری می‌شود را از بین ببریم و از توزیع عادلانه منابع و قدرت اطمینان حاصل کنیم. به‌عنوان‌مثال، در سراسر جهان،   زنان در مشاغل کم‌درآمد بیشتر متمرکز و بسیاری از آنان در اشکال بسیار آسیب‌پذیر شغلی هستند. زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان در طول کووید-۱۹  شغل خود را از دست می‌دهند. در واقع، همه‌گیری میزان فقر در زنان را به طرز چشمگیری افزایش داده و شکاف بین زنان و مردان فقیر را بیشتر کرده است. برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) برای رفع این نابرابری‌ها همکاری با کشورهای جهان است. سیاست جدید بررسی می‌کند که چگونه درآمد پایه موقت برای زنان در کشورهای درحال‌توسعه می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد. UNDP  استدلال می‌کند که سرمایه‌گذاری ارزشمند ماهانه ۰.۰۷ درصدی تولید ناخالص داخلی کشورهای درحال‌توسعه می‌تواند به ۶۱۳ میلیون زن کارگر که در فقر زندگی می‌کنند کمک کند تا شوک همه‌گیری را ازبین ببرد. این امر همچنین به امنیت اقتصادی و استقلال لازم برای مشارکت عمیق‌تر زنان در تصمیماتی که می‌تواند آینده آنان را تغییر دهد، ضروری است.

با وجود موانع، زنان و به‌ویژه زنان جوان در صف مقدم جنبش‌های متنوع و فراگیر برای تغییرات اجتماعی قرار دارند که شامل نقش اصلی آنان در موضع‌گیری در برابر تغییر اقلیم، مبارزه برای اقتصاد سبز و  حقوق زنان است و ما می‌دانیم که رهبری و نمایندگی فراگیرتر به دموکراسی‌های قوی‌تر، حاکمیت بهتر و جوامع صلح‌آمیز منجر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نتایج تحقیق انجام شده توسط بخش زنان سازمان ملل (UN Women) نشان می‌دهد که مشارکت زنان در روند صلح احتمالا باعث ماندگاری بیشتر توافق‌نامه‌های صلح می‌شود. با این حال به‌اندازه کافی سریع حرکت نمی‌کنیم. برای مثال، با نرخ فعلی پیشرفت، برابری جنسیتی در بین سران دولت‌ها ۱۳۰ سال دیگر به طول خواهد انجامید. برای برهم زدن وضعیت موجود، UNDP در تلاش است تا صدای زنان را تقویت کرده و مشارکت و رهبری آنان را در نهادهای عمومی، پارلمان‌ها، دادگستری و بخش خصوصی ارتقاء دهد.

با حمایت سازمان ملل، حدود ۱۸۰ اقدام مختلف  از سهمیه انتخاباتی گرفته تا سیاست‌های تجاری هوشمند جنسیتی  توسط کشورهای سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ اعمال شده است و ردیاب پاسخ جنسیتی جهانی کووید-۱۹ توسط UNDP و UN Women به دولت‌ها برای شناسایی و رفع خلاهای موجود در پاسخ آنان به بیماری همه‌گیر از راه‌های مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت گرفته تا چگونگی توزیع مجدد کار و مراقبت‌های بدون حقوق کمک کند.

برای بهبودی بهتر از بحران کووید-۱۹ و دستیابی به اهداف جهانی نمی‌توانیم به‌سادگی به دنیایی که قبلا داشتیم، برگردیم. ما باید کارها را متفاوت انجام دهیم. این به معنای از بین‌بردن موانعی است که زنان و دختران را عقب نگه می‌دارد. روز جهانی زن امسال فریادی برای برابری نسل است. وقت آن است که سرانجام از قدرت رهبری زنان برای تحقق آینده‌ای برابرتر  فراگیرتر و پایدارتر استفاده کنیم.

معروف‌ترین زنان در پزشکی و بانفوذترین زنان در تاریخ

مدت زمان طولانی، رشته پزشکی تحت سلطه مردان (عمدتا سفید پوست) بود و اگر زنی می‌خواست پزشک شود یا شغل «مردانه» را دنبال کند مانع ورود آنان به چنین حوزه‌هایی می‌شدند. خوشبختانه، این پزشکان مشهور زن از تعصبات اجتماعی و نژادی که برخی افراد را از فعالیت علمی منصرف می‌کرد، سرپیچی کردند و با تحقیقات و کشفیات خود میلیون‌ها زندگی را بهبود بخشیدند.

دکتر جین سی رایت

دکتر جین سی رایت اولین ورودی در لیست پزشکان زن معروف است. وی از یک خانواده پزشکی مشهور است که از موانع اجتماعی و نژادی در حرفه‌ای که به طور سنتی تحت سلطه مردان سفیدپوست بود، سرپیچی کرد. پدر وی، دکتر لوئیس تی رایت، یکی از اولین فارغ‌التحصیلان سیاه‌پوست دانشکده پزشکی هاروارد و اولین پزشک سیاه‌پوستی بود که عضو کارکنان یک بیمارستان در شهر نیویورک شد و پدربزرگش نیز از کالج پزشکی مهاری فارغ التحصیل شد. دکتر رایت، یکی از مشهورترین زنان سیاه پوست در پزشکی است که در چندین زمینه پزشکی پیشگام است. یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در درمان سرطان، توسعه شیمی درمانی در دهه ۱۹۴۰ بود که توسط وی انجام شده است. وی با ابداع یک روش پیشگامانه که شامل استفاده از کشت بافت انسانی به جای موش‌های آزمایشگاهی برای آزمایش اثرات داروهای بالقوه بر سلول‌های سرطانی است، مشهور شد. یکی دیگر از دستاوردهای قابل توجه وی استفاده از متوترکسات برای درمان سرطان پوست و سرطان پستان است.

دکتر گرترود بی الیون

پدر و مادر دکتر گرترود بی الیون، رابرت الیون و برتا کوهن دو مهاجر از لیتوانی و لهستان بودند، وی حتی در کودکی عطش سیری‌ناپذیری برای دانش داشت. در حالی که به همه موضوعات به یک اندازه علاقه نشان می‌داد، تصمیم گرفت بعد از اینکه پدربزرگش به سرطان مبتلا شد به‌عنوان شغل تمام وقت به دنبال علم برود.

بعد از گرایش شیمی و اخذ مدرک لیسانس، از سال ۱۹۳۷ کسی او را جدی نمی‌گرفت و همه تعجب می‌کردند که چرا یک زن می‌خواهد در علم فعالیت کند. وی حتی برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی متعددی پذیرفته نشد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسید هیچ چیز مانع او نمی‌شود زیرا گرترود توانست به‌عنوان دستیار آزمایشگاه، موقعیتی بدون حقوق دریافت کرد. هنگام تحصیل نیز با کار به‌عنوان معلم علوم جایگزین در مدارس دولتی شهر نیویورک  زندگی خود را تامین کرد.

وی با  جورج اچ. هیچینگز، روش جدیدی ابداع و انقلابی ایجاد کردند. آنان به جای اعتماد به فرایندهای آزمایش‌وخطا بر تجزیه‌وتحلیل تفاوت بین سلول‌های سالم و سلول‌های بیماری‌زا متمرکز شدند و سپس داروهایی را مهندسی کردند که عامل بیماری‌زایی خاصی داشتند. این روش جدید منجر به نتایج پیشگامانه‌ و تولید دارویی برای سرطان خون کودکان  شد. تحقیقات وی همچنین منجر به کاهش شرایطی مانند کولیت اولسراتیو، آرتریت روماتوئید شده و در ایجاد داروهای مقابله با مالاریا، عفونت‌های دستگاه ادراری، نقرس و سنگ کلیه نقش اساسی داشته است. دکتر گرترود بی الیون در سال ۱۹۸۸  جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی (با جورج اچ. هیچینگز و سر جیمز بلک) را دریافت کرد. وی امروزه به‌عنوان یکی از مشهورترین پزشکان زن و بانفوذترین زنان شناخته شده است، زیرا کار وی منجر به بهبود میلیون‌ها بیمار مبتلا به ایدز و تبخال شد.

دکتر گرتی ترزا کوری

وی اولین زن آمریکایی بود که برنده جایزه نوبل علوم شد و اولین زنی بود که جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را دریافت کرد. دکتر کوری در پراگ، آن زمان بخشی از اتریش-مجارستان، در سال ۱۸۹۶ متولد شد. پدر وی  شیمیدان  بود و پس از اختراع یک روش موثر برای تصفیه قند، مدیر پالایشگاه‌های قند شد. در سن ۱۶ سالگی تصمیم گرفت که در رشته پزشکی فعالیت کند اما متوجه شد که در زمینه فیزیک، شیمی، ریاضیات و لاتین تبحر دارد. وی هنگام تحصیل با کارل کوری، دانشجوی پزشکی آشنا شد. آنان بعد از ازدواج به وین نقل مکان کردند. هر دو با مشکلات مالی شدید روبرو شدند و تصمیم گرفتند به ایالات‌متحده مهاجرت کنند. هر دو در موسسه دولتی مطالعه بیماری‌های بدخیم (امروزه موسسه سرطان روزول پارک) در بوفالو، نیویورک استخدام شدند. آنان در تجزیه‌وتحلیل متابولیسم کربوهیدرات تخصص داشتند و تعداد زیادی از تلاش‌های تحقیقاتی آنان در زمینه بیوشیمی، متابولیسم و ‌فیزیولوژی است. علاقه اصلی آنان در مورد نحوه متابولیسم گلوکز در بدن انسان و نحوه تنظیم هورمون‌ها در این روند بود. پس از سال‌ها تلاش، دکتر کوری و همسرش آنزیمی را شناسایی کردند که تجزیه گلیکوژن به گلوکز را تسهیل می‌کند. تحقیقات پیشگامانه دکتر کوری  که بعضا به نفع سهم همسرش نادیده گرفته می‌شد، به‌عنوان پایه‌ای برای گزینه‌های درمانی بیماران دیابتی شد. دکتر کوری یکی از مشهورترین زنان در پزشکی تاریخ در سال ۲۰۰۴ نشان تاریخی ملی شیمی در زمینه روشن سازی متابولیسم کربوهیدرات دریافت کرد.

دکتر هلن بی تائسیگ

وی نه‌تنها یک متخصص قلب و عروق مشهور آمریکایی بود بلکه از رهبران اولیه زنان آمریکایی نیز محسوب می‌شود. وی به‌عنوان یک فعال حامی سرسخت زنان در علم و پزشکی، شهرت شایسته‌ای کسب کرد. تلاش وی برای ارتقاء زنان در زمینه پزشکی و افزایش آگاهی در مورد تبعیض آنان بود. وی در دانشکده پزشکی هاروارد و دانشگاه بوستون در رشته‌های بافت‌شناسی، آناتومی و باکتری‌شناسی تحصیل کرد وی در برخی کلاس‌ها اجازه شرکت نداشت به ویژه در کلاس بافت‌شناسی مورد تبعیض قرار گرفت. وی به‌عنوان یک پزشک، محقق و دانشمند به چندین کشف مهم دست یافت. وی همراه با دکتر آلفرد بلالاک و ویوین توماس، سیستم بلالاک-توسیگ-توماس را ایجاد کرد که برای طولانی شدن عمر کودکان متولد شده با تترالوژی فالوت استفاده می‌شود و شایع‌ترین علت بیماری است که در بین مردم به سندرم کودک آبی معروف شده است. وی اولین زنی بود که در سال ۱۹۶۵ رئیس انجمن قلب آمریکا شد.

دکتر ریتا لوی مونتالچینی

دکتر ریتا لوی مونتالچینی یکی از برجسته‌ترین متخصصان مغز و اعصاب در تمام دوران‌هاست وی عامل رشد عصب را کشف کرده است. NGF پروتئین تعیین‌کننده رشد سلول در اثر تحریک بافت عصبی است. بنابراین، او دنیای کاملا جدیدی از تحقیق و توسعه در علوم مغز و اعصاب و علوم عصب‌شناختی گشود. وی اولین زنی شد که جایزه ماکس وینستین را به خاطر تحقیقات چشمگیر خود در زمینه عصب‌شناسی دریافت کرد. وی از سال ۲۰۰۱ تا زمان مرگش در سنای ایتالیا به‌عنوان سناتور فعالیت کرد، افتخاری که به خاطر همکاری در زمینه های علمی و پزشکی دریافت کرد. در سال ۲۰۱۲  وی پیرترین فرد دریافت‌کننده جایزه نوبل بود.

منابع

hindustantimes.com

news۱۸.com

undp.org

ec.europa.eu

letsgetsciencey.com

انتهای پیام


10982381
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است