بین‌الملل 11:12 - 12 خرداد 1399
جمعی از وزرای خارجه اسبق انگلیس از بوریس جانسون تقاضا کردند تا کشورهای هم‌پیمان عضو گروه هفت را در پاسخ به تشدید اقدامات کنترلی پکن نسبت به هنگ‌کنگ، به تشکیل یک گروه ناظر بین‌المللی برای این دولت‌شهر وادار کند.

پیشنهاد مقام‌های سابق انگلیس برای تشکیل گروه تماس بین‌المللی برای هنگ‌کنگ

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اقدام اخیر چین در وضع یک سری قوانین امنیت ملی جدید برای هنگ‌کنگ خشم و نگرانی قدرت‌های غربی را در پی داشته است.

چند روز پیش آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا در بیانیه مشترکی از این طرح پکن انتقاد کردند و لندن نیز از برنامه‌اش برای تسهیل صدور روادید برای هنگ‌کنگی‌های واجد شرایط دریافت گذرنامه این کشور خبر داد.

با این حال وزرای خارجه دولت‌های اسبق انگلیس که متعلق به هر دو حزب اصلی این کشور هستند، از بوریس جانسون، نخست وزیر فعلی این کشور خواستند نقشی فعال‌تر در برخورد با چین ایفا کند. امضاکنندگان این نامه عبارتند از مالکوم ریفکیند، مارگارت بکت، ویلیام هیگ، جرمی هانت، دیوید میلیبند، دیوید اوون و جک استراو.

این گروه در نامه‌ای که امروز (دوشنبه) علنی شد، تصریح کردند: انگلیس باید نشان دهد که مشغول به رهبری و هماهنگ کردن پاسخ بین‌المللی به این بحران است.

آن‌ها از بوریس جانسون خواستند از کشورهای عضو گروه هفت بخواهد رسماً در ضمن رایزنی با شرکای خارجی، یک به اصطلاح گروه تماس بین‌المللی را برای رصد وضعیت در هنگ‌کنگ و هماهنگ کردن اقدامات مشترک در قبال آن تشکیل دهند.

این مقام‌های پیشین پیشنهاد دادند برای تشکیل این گروه تماس بین‌المللی از طرح مشابه فرانسه، انگلیس، روسیه، آمریکا، آلمان و ایتالیا در پاسخ به بحران حوزه بالکان در دهه ۱۹۹۰ الگوبرداری شود.

این وزرای خارجه اسبق انگلیس چین را به نقض آشکار توافق ۱۹۸۴ که به موجب آن آزادی‌ها و استقلال هنگ‌کنگ برای مدت پنجاه سال تضمین می‌شود، متهم کرده‌اند. در حال حاضر اتفاق نظری در میان کشورهای گروه ۷ در خصوص چگونگی پاسخ دادن به چین وجود ندارد.

انتهای پیام


10555772
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل جان مرشایمر می‌گوید که اسرائیل فکر می‌کرد ایران حمله به سفارت تهران در دمشق را تلافی نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن ادعا کرد این کشور هیچ وقت به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای هدف قرار دادن ایران استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس درگیری در عراق را محکوم کرد و آمریکا را مقصر آن دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است