فرهنگی‌هنری 05:26 - 06 مرداد 1394
یک پژوهشگر هنر معتقد است، توجه سازمان محیط زیست، میراث فرهنگی و شهرداری‌ها به هنر محیطی و ظرفیت‌های آن می‌تواند در حل بسیاری از مسائل و مشکلات زیست‌محیطی کشور موثر باشد.

یک پیشنهاد به «ابتکار»

اصغر کفشچیان‌مقدم - هنرمند و عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران - به بهانه‌ی برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان محیطی ایران در رومانی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: هنر محیطی شاخه‌ای از هنر اجتماعی و انسانی است. گرچه این هنر در ایران به‌شکل رسمی خیلی نوپاست و بعضی‌ها فکر می‌کنند در یک دهه اخیر شکل گرفته، اما بعد از ظهور جریان‌های هنر مدرن و قبل از انقلاب، این هنر در کارهای برخی از هنرمندان تجسمی و معماران ایرانی در قالب بناهای محیطی (آرامگاه‌ها و بناهای یادبود) دیده می‌شود. امروزه شکل جدید این هنر شامل گرایش‌های مختلف زیست‌محیطی و هنر خلاقانه توسط هنرمندان دنبال می‌شود.

او ادامه داد: هنر محیطی، هنری است که اصالت آن در تعامل با محیط رقم می‌خورد. این محیط می‌تواند طبیعت، گالری یا حتی فضای یک اتاق باشد. گرچه گاهی به اشتباه گمان می‌رود هنری که فقط در محیط و طبیعت شکل بگیرد، هنر محیطی است؛ اما امروزه با توجه به مسائل اسفبار زیست‌محیطی، بخصوص در کشور خودمان لازم است به این وجه طبیعت‌گرای هنر محیطی توجه بیشتر شود.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در ایران با وجود تمایلات زیادی که هنرمندان برای فعالیت در این زمینه دارند و بسترهای زیست‌محیطی چالش‌برانگیز ایران می‌تواند کمک بسزایی به آن‌ها کند، اما متأسفانه نهادها به‌دلیل ناآشنا بودن با این شکل هنری، زمینه این فعالیت را فراهم نکرده‌اند. در حالی که می‌شد بخشی از بودجه‌هایی را که برای پیش‌گیری خطرات زیست‌محیطی در ایران در نظر گرفته می‌شود، در راه به ظهور رساندن نگاه خلاقانه هنرمندان محیطی و ایجاد فضا برای آن‌ها استفاده کرد. طبیعت متنوع و حادثه‌خیز ایران می‌تواند بستر مناسبی باشد برای مطالعه و تجربه این هنرمندان تا این طبیعت بی‌مثال را از یک سو به گردشگران معرفی کنند و از سوی دیگر، توجه مسوولان را به تبعات ناشی از بی‌احترامی به طبیعت و عدم مدیریت سیاست‌های زیست‌محیطی جلب کند.

کفشچیان‌مقدم به مظلوم بودن این هنر در ایران اشاره و اظهار کرد: متأسفانه هنر محیطی هم مثل دیگر شاخه‌های تجسمی مظلوم واقع شده و این شاید به‌خاطر سیاست‌های کلی نظام است که سمت و سوی هنری یا ندارد یا به‌درستی در آن تعریف نشده است. جایگاه هنر به‌طور مشخص و در شأن هنرمندان، در بودجه کشوری تعریف نشده و حتی بودجه مورد نیاز آن هم وجود ندارد. هنرمندانی مانند احمد نادعلیان اگرچه فعالیت‌های ارزشمندی در این زمینه انجام داده‌اند، اما این فعالیت‌ها متأسفانه بدون حمایت‌های لازم، به شکل بسته و پراکنده پیش رفته است. درحالی که می‌توانست به‌صورت متمرکز با حمایت نهادهای موثر و ساماندهی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی، با برنامه دقیق، اثرات مثبت بسیار درپی داشته باشد. این هنر می‌تواند مردم را به زندگی و آینده امیدوار کند و ضمن تأثیر بر اقتصاد جامعه فرصت‌های شغلی مناسب به‌وجود آورد.

او ادامه داد: شاید اگر خانم ابتکار به‌عنوان رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس‌جمهور کمی به این هنر توجه کند، بتوان بسیاری از اهدافی را که در زمینه حل مشکلات زیست‌محیطی به دنبال آن هستند، به‌درستی به گوش مردم و مسوولان برسانند. البته فراموش نشود که هنر محیطی، هنری انسانی - اجتماعی است که همراهی مسالمت‌آمیزش را با طبیعت ندا می‌دهد. به همین دلیل، علاوه بر سازمان محیط زیست، نهادها و ارگان‌های دیگر مثل شهرداری و سازمان میراث فرهنگی هم می‌توانند با توجه به قابلیت‌های هنر محیطی و هنرمندان به اهدافی که مدت‌ها درپی رسیدن به آن هستند، دست پیدا کنند.

این هنرمند همچنین گفت: فعالیت هنرمندان محیطی در زمینه آتش‌سوزی جنگل‌ها، وقوع سیل‌ها، تخریب ساحل‌های ایران،‌ عدم سامان‌دهی آب‌های خلیج فارس و دریای خزر و همچنین وضعیت زاینده‌رود، دریاچه ارومیه و ... می‌تواند بسیار مفید و زمینه‌ساز هنری بومی - جهانی باشد. بنابراین گرچه حضور هنرمندان محیطی ایران در کشورها دیگر باعث افتخار و اتفاق خوبی است، اما تقویت نگرش آن‌ها در نمایش قابلیت‌های این هنر در بسترهای با استعداد ایران می‌تواند جایگاه بنیادین آن‌ها را در پروسه‌ی فهم اکرام با طبیعت در ایران (چنان‌که فرهنگ ما دائما تذکر می‌دهد) نشان دهد و با اتکا به این مفهوم، فضایی در ایران دیده شود که حل مسائل و مشکلات محیطی آن از طریق آثار محیطی تحقق یافته باشد و دیگر تصویر ناخوشایندی از طبیعت ایران و برخورد با آن را از سوی مردم و مسوولان شاهد نباشیم. برای تحقق این برنامه‌ها، هنرمندان و اساتید خوبی در حوزه هنر محیطی کشور هستند که بسیار باهوش، عالم و دارای آمادگی کامل‌اند و با تمام وجود در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

انتهای پیام


6820154
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است