سیاسی 20:01 - 01 دی 1393
پس از اعلام پایان سیاست امریکا در قبال کوبا هیچکس از این جمله استفاده نکرد؛ یکی انجام شد، یکی مانده. پایان دشمنی با کوبا نه تنها از لحاظ انسانی معنی‌دار است بلکه برای امریکا یک دستاورد امنیتی است. حالا چالش بزرگتر مانده: احیای روابط با ایران.

الجزیره: کوبا تمام شد، ایران مانده!

 

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، وب سایت شبکه "الجزیره" (AlJazeera) در مقاله ای با عنوان «یکی تمام شد یکی مانده» به تحلیل روابط دولت "باراک اوباما" با کوبا و جمهوری اسلامی ایران می پردازد.

 



در این مقاله آمده است: «یکی انجام شد، یکی مانده. پس از اعلام پایان سیاست شکست‌خورده امریکا در قبال کوبا هیچکس در کاخ سفید یا وزارت خارجه از این جمله استفاده نکرد، اما بدون شک بسیاری در واشنگتن به این موضوع فکر کرده‌اند. پایان دادن به دشمنی با کوبا نه تنها از لحاظ انسانی معنی‌دار است بلکه برای امریکا نیز یک دستاورد امنیتی است. حالا یک چالش بزرگتر مانده: احیای روابط با ایران

 



الجزیره با اشاره به احیای روابط امریکا و کوبا، در این باره می‌نویسد: «یکی از مزایای بزرگ آشتی با کوبا این است که احتمال بی‌ثباتی یا آشوب را کاهش می‌دهد و آینده‌ای برای انتقال صلح‌آمیز دموکراسی می‌گشاید.»

 



وب سایت این شبکه خبری تأکید می‌کند که «روابط با ایران که برای امریکا از هر مسئله‌ای در جهان مهمتر است نیز چنین است. اگر این اتفاق بیفتد، باراک اوباما می‌تواند بگوید هنگام ترک ریاست‌جمهوری به هر دو سیاست خارجی شکست‌خورده امریکا پایان داده است. تاریخ آن‌را به عنوان بزرگترین دستاورد در صحنه جهانی ثبت می‌کند.»

 



الجزیره در ادامه مقاله خود می‌افزاید: «گشایش با ایران فرق دارد؛ در اینجا سیاست جهانی را مثل تغییر روابط امریکا و چین در دهه ۱۹۷۰ تغییر می‌دهد. ایران بسیار بزرگتر و مهمتر از کوباست. در قلب پرآشوب‌ترین نقطه جهان قرار دارد. بسیاری از منافع امنیتی این کشور با منافع امریکا هم‌راستاست. پتانسیل‌های اقتصادیش عظیم است. از لحاظ ژئوپولیتیک احیای روابط امریکا و ایران دنیا را تغییر می‌دهد.»

 



نویسنده مقاله الجزیره در تحلیل بهبود رابطه امریکا و کوبا و نسبت آن با مذاکرات هسته‌ای و گفتگو با ایران می‌نویسد: «مذاکراتی که به گشایش ارتباط با کوبا انجامید هیچ ارتباط مستقیمی با مذاکرات هسته‌ای ایران ندارد. اما موفقیت یک پروژه کوچک‌تر به یک پروژه بزرگتر فوریت و تحرک جدیدی می‌دهد. آشتی با کوبا نشان می‌دهد مهره‌های شطرنج جهانی قابل حرکت هستند و به تخته میخ نشده‌اند. جان کری وزیر خارجه امریکا پیشاپیش گفته است که امید دارد به زودی به هاوانا سفر کند. این سفر تاریخی خواهد بود. اما سفر به تهران بسیار بیشتر.»

 



الجزیره در مقاله خود به تبعات روابط اقتصادی و فرهنگی کشورها با امریکا اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «احیای روابط با کوبا برای آمریکا هیچ باختی ندارد. برای کوبا می‌تواند بسیار پیچیده‌تر باشد. احتمالا فرهنگ مصرفی امریکایی وارد کوبا می‌شود. به دنبال سرمایه‌گذاری در کوبا اجبارا "طبقه‌ای" از مردم پدیدار خواهند شد که ثروتمدتر از دیگران هستند. در هر کشور، طبقه‌ای که قدرت اقتصادی بیشتری می‌یابد در نهایت به دنبال قدرت سیاسی می‌رود. حالا رژیم سالمند کوبا با یک نمایش توازن مشکل روبروست. تصمیمی به تغییری گرفته که شاید نتواند از پسش بربیاید.»

 



الجزیره در ادامه این تحلیل می‌نویسد: «پیروزی کلیدی برای امریکا این است که احتمال بحران آینده در همسایگی خود را از بین برده است. برخی از امریکایی‌ها ممکن است از تجارت با کوبا پول درآورند.»

 



در پایان مقاله الجزیره می‌خوانیم که «از ارتباط با ایران امکانات بسیار بزرگتری پدید می‌آید. چنین همکاری این اجازه را می‌دهد که با تروریسم و خشونت در خاورمیانه به شکل موثرتری مقابله کنیم. توانایی ایران برای تاثیرگذاری در مسیر رویدادهای عراق، سوریه و افغانستان این کشور را تبدیل به نیرویی قوی در خطرناک‌ترین جنگ‌های جهان می‌کند.»

 

 

سند الجزیره



 

 

104

 


5467932
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه توضیحاتی را درباره حادثه امنیتی امروز در محل کنسولگری کشورمان در پاریس ارائه داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» بروجردی گفت: ‌نکته مهم این است که الگو انتخاب شده در عملیات وعده صادق الگوی ابر قدرتی بود. ما اعلام کردیم که در بالاترین سطح می‌زنیم و همین کار را هم کردیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در دیدار با همتای الجزایری خود بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمام سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای برزیلی خود گفت: اقدام نظامی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و وفق حقوق بین‌الملل صورت گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست امیرعبداللهیان با سفرای کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در محل سازمان ملل متحد برگزار شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیرعبداللهیان در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان، گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند؛ در حالی که ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارت مالی و جانی در بر ن...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است