استانی 17:20 - 27 اردیبهشت 1397

مدیران شهری در دوچرخه سواری پیش قدم شوند

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: «احسان منصوریان» به همراه همسرش «شیما هاشم نیا» و «ارسلان» فرزند ۹ ماهه شان در تاریخ ۲۲ فروردین رکاب زنی سفر یک ساله خود را به دور ایران آغاز کردند.

آن ها شامگاه دوشنبه (۲۴ اردیبهشت) وارد گرگان شدند و عصر چهارشنبه نشستی با جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در خانه طبیعت گرگان داشتند.

اهم مطالب ذکر شده در این نشست ایجاد بسترهای لازم برای ساخت یک مسیر امن برای دوچرخه سواران بود.

حرکت به سمت نیشابور

احسان منصوریان در حاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: ما سفر یک ساله خود را در تاریخ ۲۲ فرودین شروع کردیم، در تالار شهر مشهد مراسم بدرقه انجام و ما به سمت نیشابور حرکت کردیم.

وی افزود: ما سعی کردیم برخلاف همه که از سمت قوچان و چناران به شمال می آیند، شهرهای حاشیه کویری هم چون نیشابور، سبزوار و اسفراین را هم ملاقات کنیم.

منصوریان گفت: در بجنورد مورد استقبال استانداری واقع شدیم و به بیان برنامه های خود پرداختیم و از آن جا به سمت شمال حرکت کردیم.

هدف سفر

وی افزود: هدف ما از این سفر به چالش کشیدن سبک زندگی ماشینی است که دچار روزمرگی شده و در قالب زندگی شهری به تبلور می رسد؛ ما می خواهیم ثابت کنیم که می شود کل مایحتاج اصلی زندگی را روی دوچرخه جای داد و با نیروی بدنی آن را جا به جا کرد و حتی از آن مهم تر، یک بچه کوچک را همراه برد.

منصوریان با بیان این که کسانی که فعالیت خاص دارند، تصور می کنند که بچه آن ها را محدودتر می کند، گفت: ما همچنین قصد داریم این تصور غلط را به چالش بکشیم.

پیام سفر

وی گفت: پیام ما حفظ آب، خاک و هوای پاک برای نسل های آینده است، سیستم زندگی شهری همه را راحت طلب کرده است و ما گاهی اوقات فارغ از این که انرژی ها از کجا می آید، فقط مصرف کننده صِرف هستیم.

وی بیان کرد: سفر ما یک ساله است و سعی داریم به صورت چهار فصل سفر کنیم علت آن هم این است که می خواهیم ییلاق و قشلاق را معرفی کنیم و بگوییم که ایران چهارفصل است.

منصوریان گفت: سفر ما تا آخر بهار در شمال کشور خواهد بود و در فصل تابستان به سمت آذربایجان می رویم؛ همچنین با شروع فصل سرما به سمت استان های مرکزی تر و در زمستان هم به جنوب و کویر مرکزی خواهیم رفت.

کمپین با دوچرخه

وی تصریح کرد: بنده سفیر «کمپین با دوچرخه» هم هستم، این کمپین ۸۰ برنامه، پویش و همایش را با هدف ترویج استفاده از دوچرخه در زندگی روزمره برگزار کرده است.

منصوریان در زمینه هزینه های سفر توضیح داد: هزینه سفر با دوچرخه بسیار پایین است و آن را از ماحصل پس اندازی که در چند سال کرده ایم، تأمین می کنیم.

وی افزود: سفر با دوچرخه وقت و آزادی می خواهد، شخص نباید احساس کند که در شهر و زندگی لنگر انداخته و باید به آن جا برگردد.

ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقلی شهری

منصوریان با بیان این که بنده در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقلی شهری در مشهد فعالیت می کنم، اظهار کرد: در زمان سفر سعی می کنیم در شهرهای مختلف با شورای شهر، مدیران شهری، شهردار، فرمانداری و استانداری دیدار داشته باشیم و زیرساخت های درست دوچرخه سواری شهری را در سه قالب مسیرهای مطلوب دوچرخه سواری شهری، دوچرخه مطلوب سامانه های دوچرخه شهری و ماهیت کمپین های اثربخش در حوزه شهر به آن ها و مردم توضیح دهیم.

وی با اشاره به این که مردم با این توضیحات مطالبه گر شده و مدیران شهری هم با آن آشنا می شوند، اضافه کرد: در کنار این مسائل نحوه صحیح دوچرخه سواری در شهر را هم به صورت ساده برای مردم بیان می کنیم.

تعریف استاندارد کلی در دوچرخه سواری شهری

منصوریان تأکید کرد: ایده آل ما از این نشست ها و دیدارها این است که یک استاندارد کلی در دوچرخه سواری شهری و سامانه های مرتبط که شهرداری ها می خواهند ایجاد کنند، تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: ماهیت دوچرخه این است که شما را از امنیت خودرو بیرون می آورد و شما را بدون واسطه و حصار با محیط اطراف خود قرار می دهد و همین امر باعث می شود که فکر کنید جزئی از طبیعت هستید و زمانی که حصار کاذب خودرو را ندارید سعی می کنید با تعامل و گذشت و مهربانی با محیط اطراف رفتار کنید.

منصویان اذعان کرد: اگر مدیران شهری دوچرخه سواری را شروع کنند، می توانند گام های خوبی در جهت توسعه شهر انسان محور بردارند.

طراحی مدل ها برای ترویج استفاده از دوچرخه

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان هم در این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حرکت نمادین این خانواده که از مشهد به گرگان آمده اند اقدام جالب و قابل ستایشی است.

عبدالرضا چراغعلی افزود: آن ها فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری را در جامعه ترویج می کنند که در سلامت جامعه تأثیر دارد.

وی تصریح کرد: در این نشست کارشناسی مقرر شد که از تجربیات آن ها و همچنین تجربیات موفق دیگر شهرها در این زمینه استفاده کنیم و با مشارکت سازمان های مردم نهاد، هیئت دوچرخه سواری و علاقمندان و هماهنگی با مدیران دستگاه ها از جمله میراث فرهنگی، اداره کل شهرداری ها و امور شوراها و اداره کل امور اجتماعی مدل هایی را برای سلامت بیشتر جامعه و توجه به فرهنگ دوچرخه سواری در سطح استان و شهرستان ایجاد کنیم.


9781735
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است