اجتماعی 17:17 - 27 آذر 1397

​وضع باغ‌های تهران تعیین تکلیف شود

به گزارش خبرنگار مهر؛ جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران به بررسی لایحه «شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر» اختصاص داشت.

احمد مسجدجامعی ضمن موافقت کلی با این لایحه گفت: بحث برج باغ ها که دیگر منتفی شده است. چرا دوباره روزه شک دار بگیریم؟ در شورای پنجم از شهرداری خواستیم که نه تنها مجوز برج باغ ها را ندهد بلکه مجوزهای پیشین را نیز باطل کند، بنابراین این که دوباره جایی را برای چانه زنی باز کنیم تا امکان ساخت برج باغ فراهم شود، درست نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این قضیه زمینه‌ای را فراهم می کند که موضوع برج باغ که آن همه درباره اش بحث و بررسی و گفت و گو شد به تدریج به همان رویه اول برگردد؛ مصوبه ای که نخست برای ساخت و ساز در باغ سی درصد مجوز ساخت داده می شد و هفتاد درصد باقی می ماند و دوباره در آن هفتاد درصد، سی درصد مجوز می گرفتند که همین امر باعث شد آن همه باغ از بین برود و نابود شود. به هر حال نباید به همان رویه برگردیم. از این جهت با تبصره و ماده ای که منجر به ورود مجدد به مسأله برج باغ ها شود مخالف هستم.

مسجدجامعی در ادامه جلسه در باره این که چه ملکی باغ است و چه ملکی باغ نیست و نیز استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک برای مشخص شدن وضع یک ملک، تا چه اندازه راهگشاست گفت: در حال حاضر جایی به نام پارک شهر داریم که باغ نیست. کاخ گلستان را داریم که باغ نیست اما هر دوی این ها فضای مشجر دارد. در واقع سند آن باغ نیست ولی فضای مشجر دارد. متقابلاً مکان هایی هست که بر اساس سند باغ است ولی فضای مشجر ندارد. به عبارت دیگر جاهایی هست که بر اساس استعلام از سازمان ثبت اسناد و املاک باغ است ولی فضای مشجر نیست، یعنی درختان آن را از بین برده اند و زمین بایر شده است. بعضی ملک ها، هم فضای مشجر است و هم سند آن باغ است و برخی با آن که سند باغ دارد اما فضای مشجر آن از بین رفته.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با طرح این پرسش «که بحث ناهمخوانی سند و واقعیت را چگونه در لایحه بگنجانیم؟» اظهار کرد: موارد متعددی که در شورا مطرح می شود بر اساس سند است یعنی سند نشان می دهد باغ است ولی فعلاً فضای مشجر نیست. بنابراین پیشنهاد می کنم این موارد هم در لایحه فضای مشجر گنجانده شود و این گونه جاها به عنوان باغ شناخته شود.

وی افزود: بعضی جاها هم هستند که مشجر نیستند اما وقتی به سند ثبتی و سند مالکیت آن مراجعه می کنیم، مشاهده می شود که به عنوان باغ شناخته شده است. در واقع با این که از طریق سند احراز باغ می شود اما فعلاً مشجر نیست، یعنی درختان آن را به شیوه های مختلف قطع کرده یا از بین برده اند. در این مورد لازم است یکی از ملاک های احراز باغ بودن، همان سند سازمان ثبت اسناد و املاک باشد و ملک مزبور باغ شناخته شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این نکته که خیلی از موارد لایحه در سندهای پیشین هم هست تأکید کرد: ما برای حفظ باغ باید تلاش مضاعف کنیم ولو این که تکرار شود. وقتی در سند آمده که باغ است باید باغ بودن آن احراز شد. بنابراین این بند هم به لایحه اضافه شود که «شهرداری تهران موظف است بر اساس سند مالکیت ثبت شده اسناد و املاک، زمینی را که باغ شناخته می شود ولی مشجر نیست به عنوان باغ بشناسد.

وی در خصوص وضعیت زمین های مزروعی گفت: این که زمین های مزروعی بر اساس مصوبه کمیسیون عمران و شهرسازی دوره سوم در حکم باغ است مشخص شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این که رویه دوه سوم و چهارم این بوده که سندهای زراعی باغ هستند مشخص است.  برای اولین بار هم که در این دوره درباره آن بحث شد پیشنهاد دادم که چون قرار است بنای جدیدی بگذاریم، لازم است در مورد آن در کمیسیون و صحن به بحث و بررسی شود. طبق مصوبه ای که هست وقتی می گفتند مزروعی، آن هم در حکم باغ بود. آسیب و عوارضش هم بارها مورد اشاره قرار گرفت، اما آن سند تاکنون به قوت خود باقی است چون مصوبه یا قانونی، آن را لغو نکرده است.


10003833
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی ستاد نوروزی هلال احمر ضمن تشریح خدمات هلال احمر در نوروز ۱۴۰۳ اعلام کرد که بیشترین عملیات‌های کوهستان در استان‌های فارس، مازندران و ایلام به وقوع پیوسته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس اگاهی تهران بزرگ از دستگیری اعضای باند ۴ نفره زورگیران اتباع خارجی در غرب استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز علوم و ستاره شناسی تهران با آغاز تعطیلات سال نو، مورد استقبال گردشگران نوروزی علاقمند به علوم نجوم قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بیش از ۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور که فاقد تصاویر هندسی اصلاح شده بودند در سال ۱۴۰۲ تبدیل به ارتوفتو کردیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دیوان دادگستری بین‌المللی با صدور حکم موقت از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات لازم برای در زمینه توقف نسل‌کشی در نوار غزه و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه اتخاذ کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی زیبایی نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: ۵ نقطه محوری شهر تهران میزبان کلان پروژه‌های شهرداری در ماه رمضان و عید نوروز هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از آخرین وضعیت جاده‌های کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: نقش هلال احمر در ساماندهی حرکت مردم برای کمک به مردم بحران زده فلسطین حائز اهمیت و بر جهانیان آشکار و مبرهن است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲۰ تهران با اشاره از اجرای تمهیدات ترافیکی پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) جهت برگزاری مراسم پرفیض لیالی قدر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است