فرهنگی‌هنری 11:41 - 07 مرداد 1393
حجت‌الاسلام دلیر در گفت‌وگوی مشروح با فارس:
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که این روزها در بحث از تروریسم و حمله رژیم صهیونیستی به غزه مشاهده می‌کنیم، آنارشیم خبری است که غرب به عنوان یک نقشه برای کنترل خاورمیانه در نظر گرفته است.

غرب از آنارشیسم خبری برای کنترل خاورمیانه سود می‌برد/ درگیری‌های جهان عرب به قدرت رژیم صهیونیستی افزود

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حمله صهیونیست‌ها به مردم بی‌گناه فلسطین در یک جمله و در کنار اینها سایر ناآرامی‌ها در عراق و سوریه جامعه جهانی را متأثر کرده است البته بماند آن بخشی که از سوی دولت‌های عربی هیچ واکنشی علیه این جنایات دیده نمی‌شود و حتی سازمان ملل متحد هم علیه این ظلمی که به کودکان و مردم بیگناه غزه شده است، بیانیه‌ای صادر نشده است.

تصاویر و فیلم‌های متعددی از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه از سوی رسانه‌های مختلف پخش شده که البته گویی چنین مباحثی در رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به گونه‌ای دیگر منعکس می‌شود و در یک جمله به تعبیر حجت‌الاسلام بهرام دلیر عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یک آنارشیسم اندیشه‌ای و خبری و هرج و مرج بین رسانه‌ها در انعکاس اخبار و رویدادهای جنایت‌بار رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

وی در این باره می‌افزاید که خود کاندولیزا رایس، وزیر اسبق امور خارجه آمریکا طی یک مصاحبه‌ای بیان داشت که سیاستی را در خاورمیانه در پیش می‌گیرند که آنارشیسم کنترل شده است. این آنارشی شامل حوزه خبر و اندیشه نیز می‌شود که فرصت صحیح فکر کردن را از مسلمانان زدوده است، بنابراین وحدتی بین دول و جهان اسلام در حوزه رسانه‌ای وجود ندارد و رسانه‌های خارجی هم براساس سیاست‌های خودشان چنین جنایاتی را گزارش می‌کنند.

 

خوانش غلط از دین نتیجه هرج و مرج در جهان اسلام شده است

* آقای دکتر! جریاناتی که امروز در کشورهای عربی به خصوص در عراق و سوریه راه افتاده است، دارای چه پشتوانه فکری است و این جریانات چگونه بر جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین تأثیر گذاشته است؟

-در بحث از دولت‌های عربی و به تبع آن ملت‌های عرب و کشورهای آنها باید گفت که غالباً دین و خوانش از آن ابزاری مورد استفاده عده‌ای قرار گرفته است و در طول تاریخ به ویژه در این پنجاه سال اخیر خوانشی که حاکمیت از دین داشته و آن را بر ملت‌ها و دولت‌ها برتابیده و حاکم کرده و نتیجه این برآیند زایش همین گروهک‌هایی است که در عراق و سوریه مشاهده می‌کنیم اینها همین عاملینی هستند که براساس مواضع سیاسی غزه را به خاک و خون کشیدند و با وجود چنین اتفاقاتی در فلسطین نه دولت‌ها و نه ملت‌های عربی حرکت عملی و بازدارنده‌ای در راستای ممانعت اسرائیل از ادامه جنایت‌ها در غزه انجام نداده‌اند.

مصاحبه اخیر سخنگوی داعش در یک خبرگزاری منتشر شد که از او پرسیده بودند علت اینکه با اسرائیل درگیر نمی‌شوید، چیست؟ وی با یک استدلالی که رنگ دینی دارد، بیان می‌کند تا زمانی «دشمنِ نزدیک است نباید به دشمن دور پرداخت!»، اینها قرائت‌های خاص خودشان را دارند حتی بحث‌هایی که مطرح می‌کنند از جمله جهاد نکاحی، در واقع خوانشی غلط از دین است چرا که اینها دین را ملعبه بلهوسی‌های خود قرار دادند و از آن استفاده ابزاری کردند و اجازه ندادند بزرگان دین آنگونه که دین را می‌فهمند به اطلاع دین داران برسانند.

ابوبکر بغدادی خود را خلیفه مسلمین نامیده و خطابه‌ای غرا هم در این رابطه انجام داده و گفته که اگر من در گمراهی هستم مرا از گمراهی در بیاورید اما اگر در هدایتم باید با من بیعت کنید. به توضیح خودشان منطقی صحبت کرده است اما اینها فقط ظاهر ماجراست.

 

تأثیر القای تفکرات صهیونیست در منطقه

*آیا شما به هم ریختگی‌ها در کشورهای عربی را عامل فرصت‌طلبی اسرائیل در منطقه می‌دانید؟

-بله بسیاری از این جنایات و تغییر تفکرات و اندیشه‌ها را صهیونیست در منطقه صورت می‌دهد در همین سوریه و عراق و دیگر کشورهای عربی بحث از تروریسم مطرح است اما تا جایی که نگاه می‌کنیم در جهان اسلام هم قاتل و هم مقتول مسلمانان و درگیر هم هستند هر روز آمار زیادی مسلمانان را می‌بینیم که کشته شدند و بزرگترین آرزوی اسرائیل و دیگر کشورهایی که اسلام را نمی‌خواهند همین است که از تعداد مسلمانان کاسته شود. اینها به نام اسلام جنایات بسیاری مرتکب می‌شوند، سر همدیگر را می‌برند و آتش می‌زنند و حتی دختران عربستانی و یمنی تمایل به جهاد نکاح نشان می‌دهند، اینها تفکرات جاهلانه و اندیشه‌های تحت تأثیر قرار گرفته شده را نشان می‌دهد. حتی خود فرمانده داعش در عراق طی مصاحبه‌ای چنین مباحثی را مطرح و بدان افتخار می‌کند، چنین عقایدی اولیات اسلام را بازیچه خود قرار می‌دهد و چهره کریهی از اسلام می‌سازد و به دنیا نمایش می‌دهد، دنیایی که می‌گوید این اسلام دریای خشونت است و نمی‌توان با آن کنار آمد و هیچ گاه شاید خود اسرائیل به اسلام چنین ضربه‌ای وارد نکرده که مسلمانان وارد کرده‌اند.

بنابراین خوانش‌های واحد و ابزاری از دین، تقویت مشروعیت صاحبان قدرت قد علم کرده در برابر دین استفاده ابزاری از دین است بنابراین هرچه دین تضعیف شود، سیستم اینها قوی‌تر می‌شود.

درگیری‌های جهان عرب عامل حملات رژیم صهیونیستی به فلسطین است

بنابراین این نکته را برای پاسخ به سؤال شما بگویم، پیش از اینکه اسرائیل به غزه حمله کند، مسلمانان همه درگیر بودند. چطور می‌شود کسانی را که درگیری داخلی دارند، از بیرون از بین برد؟ به راحتی این اتفاق می‌افتد، زمانی که در بغداد و موصل و سوریه درگیری‌ است و حزب‌الله لبنان به کمک سوریه رفته و داعش تهدیدآفرین است و همه جهان اسلام اشتغالات خود را دارند، بنابراین فرصت چندانی برای پرداختن به غزه نمی‌ماند و حمایتی از آنها کند اینطور می‌شود که فلسطینی‌ها بی‌پناه ماندند و اسرائیل هر روز حملاتش را بیشتر کرد، اگر دقت کنیم خود حماس و حرکت‌های اسلامی و نحله‌های مختلفی که در فلسطین است و به نام فلسطین و حرکت‌های انقلاب فلسطین کار می‌کند هم همه با خودشان درگیر هستند.

 

*چرا با اینکه نیروهای مقاومت غزه در این مسیر به خوبی تلاش کردند اما باز هم این تلاش‌ها کفایت نمی‌کند؟

-شعاری که بریتانیای سابق بیان کرد که «تفرقه بیانداز و حکومت کن» الان در حال اجرا است و اسرائیل به خوبی می‌داند کسی به این زودی‌ها به داد غزه نمی‌رسد و تنها کسی که در این میدان معرکه تلاش می‌کند نیروهای مقاومت در غزه است، خود عربستان هم که این همه داعش را تقویت کرده، نگران است و در مرزهایش سه هزار نیرو گذاشته و نگران نفوذ آنها به مرزهایش است.

 

آنارشیسم خبری در حوزه رسانه‌ای

*وضعیت رسانه‌های جهانی را درباره انعکاس اخبار مربوط به فلسطین و حمله صهیونیست چطور تحلیل می‌کنید؟

-در حوزه رسانه‌ای که آنارشیسم خبری ایجاد شده است و هرج و مرز در اخبار زیاد دیده می‌شود، خود وزیر وقت امور خارجه آمریکا هم گفته بود که سیاستشان در خاورمیانه آنارشیسم کنترل شده است. به نام بیداری اسلامی جشن زیاد گرفته شد و رسانه‌ای شد ولی آیا اکنون کسی گزارش می‌کند که آزادی‌خواهان اخوان‌المسلمین در کجا هستند و چرا در زندان به سر می‌برند؟ بسیاری مباحث دیگر اندیشه‌ای که متأسفانه در جغرافیای مسلمین عدم وحدت رویه را نشان می‌دهد.

به طور مثال رسانه‌های عربستانی آن اندازه که در جغرافیای اسلام نگران حمله ایران و عراق و حکومت شیعیان در عراق هستند نگران اسرائیل نیستند، کل شبکه‌های مختلف عربی و دیگر فضاهای مجازی پر از حمله به کشورهای مسلمان شد، این آنارشیسم خبری و اندیشه‌ای فرصت را از مسلمانان زدوده و وحدت رویه را از مسلمانان و حاکمیت و دولت‌های اسلامی از بین برده است لذا اینجا ما نیازمند شفاف‌سازی و خبر رسانی واقعی هستیم.

مردم غزه آتش‌بس و صلح پایدار می‌خواهند

مسلمانان در غزه مظلومانه کشته می‌شوند و چون حامی خاصی ندارند سروصدایی در دنیا هم به راه نمی‌افتد، جز راهپیمایی‌های روز قدس که باز هم جلوی جنایات اسرائیل را نمی‌گیرد، بنابراین در فلسطین آتش‌بس پیشنهاد می‌شود اما فلسطینی‌ها چنین آتش بسی را نمی‌خواهند آنها آتش بس واقعی می‌خواهند و صلح پایدار هدفشان است نه آتش‌بس چند ساعته و یک روزه.

ان‌شاءالله که همه رسانه‌ها به این سمت و سو می‌آیند که واقعیت‌ها را در منطقه گزارش کنند و به یک وحدت بین‌المللی دست یابند.

 

تقریب رسانه‌ها تا حوزه و دانشگاه

*مهمترین راهکارها در زمینه انعکاس صحیح اخبار و نشان‌دادن جنایات صهیونیسم در فلسطین چیست؟

-راهکار بسیار است در حوزه تقریب باید به تقریب بین دانشگاه‌ها، مسلمین، حوزه‌های علمیه، دولت‌ها، ملت‌ها و تقریب رسانه‌ها برسیم این وحدت کلمه‌ای که امام راحل در قالب نهضت در دوران مبارزه و دفاع مقدس بیان کرد و تا آخرین ساعات حیاتش نیز بدان توصیه کرد، نسخه‌ رفع دردهای جهان اسلام است. در داخل نیز اگر با تفرقه‌افکنی‌ها مبارزه نکنیم، انسجام نمی‌یابیم.

وحدت در جهان اسلام بزرگترین سپر دفاعی علیه اسرائیل است، تفرقه به هر نحوی عامل نفوذی اسرائیل می‌شود لذا در این راستا تقریبی را که آیت‌الله بروجردی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، امام راحل و سایر مرزداران این مرز و بوم بیان کردند، باید در نظر بگیریم.

وحدت رویه سرلوحه سیاسی ما در جهان اسلام شود

در حوزه رسانه‌ای در داخل کشور برچسب‌زدن و مچ‌گیری‌ها از بین برود، این مشکلات نباید در جهان اسلام زمین‌گیرمان کند در خود عراق صدری‌ها با حکیمی‌ها، ‌مالکی‌ها و ... با هم متحد نیستند بنابراین پیش از این جنایات و رخدادها در منطقه، خود دولت‌ها و ملت‌ها با هم درگیر بودند. باید بتوانیم وحدت رویه را سرلوحه سیاسی خود کنیم قطعاً اسرائیل در حدی نیست که در مقابل مسلمانان قد علم کند، نمونه این را در جنگ ۳۳ روزه دیدیم که واقعاً اسرائیل روبه‌روی حزب‌الله لبنان کم آورد.

 

مهمترین وظیفه مسلمانان جهان شرکت در راه پیمایی روز قدس است

*تحلیل‌تان از شرایط آینده خاورمیانه با نگاه به فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها چیست؟

-به نظر من جنگ اسرائیل و غزه فرسایشی است، پیش بینی من این است که این مباحث که اسرائیل چند روزه غزه را می‌گیرد و حتی به مکان‌های بازی بچه‌ها دسترسی پیدا می‌کند خیال خام اسرائیلی‌ها است، همین تجربه را اینها درباره لبنان و جنگ قبل غزه هم داشتند اما مقاومت به مخیله‌شان خطور هم نمی‌کرد ولی حال غزه دیگر آن غزه نیست برای خود برنامه‌ریزی دارد یک موشکش دل اسرائیل و آمریکا را به لرزه در می‌آورد بنابراین مطمیناً این جنگ فرسایشی است و با وحدت خود فلسطینی‌ها به نفع مقاومت تمام می‌شود و اسرائیل بزرگترین متضرر عرصه بین‌الملل می‌شود او تاکنون هم خودش را منفور کرده است.


4352705
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد دلاوری، مجری تلویزیون و روزنامه‌نگار در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما از ضعف ساختاری شرکت‌های خودروسازی پرسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کیانو ریوز بازیگر شناخته شده سینما در حال گفتگو برای بازی در فیلمی دلهره آور با نام «سیستم سرگرمی خراب است» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صرافان گفت: من برای اولین‌بار در کودکستان عشق را تجربه کردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است