علمی فناوری 11:20 - 21 مهر 1394
قرارگاه فضای مجازی بسیج دانشجویی دانشگا­های البرز
قرارگاه فضای مجازی بسیج دانشجویی دانشگا­های البرز در نامه‌ای خطاب به شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: از نگرانی موجود، عدم درک صحیح اهمیت و تأثیرگذاری شورای عالی فضای مجازی در دولت است که خود باعث عدم اجرایی شدن برنامه‌ها است.

عدم درک صحیح دولت از اهمیت و تأثیرگذاری شورای عالی فضای مجازی نگران کننده است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگا­های استان البرز در نامه‌ای خطاب به دبیر و رئیس شورای عالی فضای مجازی اعلام کردند: بُعد دیگر نگرانی متصدیان و مسئولان شورای فضای مجازی، عدم درک صحیح اهمیت و تأثیرگذاری این شورا در دولت است که خود باعث عدم اجرایی شدن برنامه‌ها و عدم تأمین اهداف برنامه­‌ها است.

در ابتدای این نامه آمده است: در این روزهای حساس حوزه رسانه و فضای مجازی، انتظار تمامی مسئولان و صاحبنظران از متصدیان این عرصه بالاتر رفته است، به طوریکه در محافل مختلف با اشاره به چالش­ ها و نقاط قوت فعالیت­‌های شورای فضای مجازی و سازمان­ های مربوطه، انتظار بر آن است که بتوان از ظرفیت بالقوه و بالفعل این شورا در راستای اهداف امنیتی اخلاقی و فکری جامعه استفاده کرد.

این تشکل‌های دانشجویی با اشاره به اهداف ترسیم شده‌ شورای عالی فضای مجازی توسط رهبر معظم انقلاب و انتظار ایشان مبنی بر نخبه‌پروری در این حوزه و آشنایی ذاتی جامعه با برنامه‌ها و تدابیر دشمن در این زمینه اعلام کردند: ابتدایی ­ترین چالشی که در مقالات مختلف و بررسی­‌های شورای عالی فضای مجازی در روند رو به رشد این عرصه بدان اعتراف شده است، مصرف­ کنندگی است، چنان که هیچ­کس از یک جامعه­ مصرف کننده در حوزه فناوری رسانه و فضای مجازی انتظار ندارد که بتواند در راستای حفظ امنیت اطلاعات قدم بگذارد، و این امر بدان سبب است که لازمه­ امنیت، رازداری و تأمین نیازها از جانب خود است که این مطلوب با مصرف­ کنندگی در زمینه­ فناوری و تخصصی در تناقض است.

در ادامه این نامه آمده است: بُعد دیگر نگرانی متصدیان و مسئولان شورای فضای مجازی، عدم درک صحیح اهمیت و تأثیرگذاری این شورا در دولت است که خود باعث عدم اجرایی شدن برنامه‌ها و عدم تأمین اهداف برنامه­‌ها است. این در حالیست که اعضای اصلی و مهم این شورا از دولتمردان هستند.

قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگا­های استان البرز با بیان پیشنهاداتی برای رفع چالش‌های عرصه فضای مجازی، اعلام کردند: از جمله اقدامات لازم می‌تواند ایجاد نهادها و دفاتر این شورا در ارگان‌های دولتی و خصوصی، مانند دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، پارک‌ها و زندان‌ها جهت آموزش و بهره‌برداری از استعدادهای سطح جامعه باشد.

در ادامه این پیشنهادات آمده است: برنامه ­ریزی مدون و سرمایه­ گذاری معقول بر روی این ظرفیت بالقوه علمی و فنی دانشگاه‌ها در زمینه­ علوم رایانه‌ای، فناوری اطلاعات و علوم اجتماعی و علوم پایه، جهت تأمین امنیت اطلاعات و حوزه­ فناوری شورای فضای مجازی در چشم ­انداز آتی لازم و ضروری است.

پیشنهاد دیگر این تشکل‌های دانشجویی بدین شرح است: ورود به برنامه‌های دولت و ایجاد جایگاه برای برنامه‌های شورای فضای مجازی و تعامل و همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به طوریکه در ابتدایی­ ترین سطوح بتواند منجر به ایجاد دانشکده یا دانشگاه در سطوح عالی تحصیلی در رشته‌های مورد نظر این شورا شود تا نیروهای مورد نظر و مورد تأیید خود را طبق برنامه ­ریزی و به طور هدفمند در این بستر تربیت کرده و مورد استفاده قرار دهد تا پایه‌های تولید علم و جلوگیری از مصرف­ کنندگی و تقلید را ایجاد کرده باشد که با این سیاست به خودی خود، یکی از مهم­ترین شرایط امنیت اطلاعات را فراهم کرده‌ایم.  

از دیگر پیشنهادات قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگا­های استان البرز برای رفع چالش‌های موجود در حوزه فضای مجازی، ایجاد معاونت تحقیق و توسعه در شورای ملی فضای مجازی ایران جهت تأمین خوراک علمی و بروزرسانی و کمک به توسعه‌ی فعالیت‌های جامع و زیرساخت‌های این شورا، استفاده از نیروهای توانمند و ثابت‌قدم در جایگاه‌های اجرایی این شورا به منظور تبدیل این شورا به سازمانی فراتر از ارگان‌های دولتی و تحت تأثیر سیاست‌زدگی که بتواند به دنبال تأمین آرمان‌های ولایت و انقلاب باشد، به طوریکه از تعویض مدیران بخش‌های مختلف آن به شدت پرهیز شود مگر با تصمیمات نهاد رهبری.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: الگوبرداری از چارت سازمانی و مدیریت سازمان سنجش آموزش کشور که ارگانی مستقل و ناظر و منظم و پایدار است که از لحاظ بودجه و تأمین نیروی انسانی به خودکفایی لازم رسیده است، به طوریکه با وجود نیروی انسانی متعدد فعال در آن دچار کمترین اختلالات امنیتی می‌شود. بنابراین می‌توان از متصدیان این سازمان در جلسات مدون این شورا دعوت به عمل آورد و از نظرات آنها استفاده نمود.

 تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های البرز در ادامه نامه خود تصریح کردند: سرمایه‌گذاری در حوزه‌ آموزش و پرورش جهت استعدادیابی و هدایت آنها به سمت رشته‌های مرتبط با فضای مجازی و سایبری، استفاده از تریبون صدا و سیما در جهت فرهنگ­سازی حداکثری در رابطه با زمینه‌های عام فضای مجازی، نه در جهت جلوگیری از بکارگیری از سخت‌افزارها و نرم‌ افزارهای فضای مجازی، بلکه در جهت استفاده‌ی آگاهانه از آنها از دیگر راه‌کارهای موجود برای رفع چالش‌های موجود است.

در ادامه این نامه آمده است: فراموش نشود یکی از مهم‌ترین وجوه فضای مجازی تبلیغات پنهان و آشکار در این حوزه است، به طوریکه شبکه‌ اجتماعی فیسبوک به دلیل درآمد بالای خود از این روش حاضر به فروش این شبکه با قیمت 15 میلیارد دلار به مایکروسافت نشد. پس خوب است که در این رابطه نیز فکری شود تا هم در آینده با یافتن روزنه‌هایی در این بازار پر سود بخش کلانی از سرمایه‌های لازم در جهت ایجاد زیرساخت فراهم شود، هم به نوعی جامعه را در این فضای غربی پرخطر تنها نگذاشته باشیم و آغازی باشد بر تأثیرگذاری بر این فضا.

قرارگاه فضای مجازی و سایبری بسیج دانشجویی دانشگا­های استان البرز در نامه خود به شورای عالی فضای مجازی اعلام کردند: با توجه به مذاکرات انجام شده و توافقات احتمالی حصولی، می‌توان با خرید از داده‌ها و اطلاعات آماری گرانبهای شبکه‌های اجتماعی و استفاده از آنها در جهت تشخیص علاقه‌مندی‌های سطح جامعه به تأمین خوراک فرهنگی و اجتماعی با نگرش اسلامی- ایرانی پرداخت..

در پایان این نامه آمده است: هدف ما کمک به مسئولین در جهت ایجاد منابع مالی در جهت ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی است که مطمئناً به سرانجام رساندن هر کدام دهها سال به طول می‌انجامد و لزوم حرکت صحیح و بهینه در این مسیر پیش‌بینی فناوری و نرم ­افزاری آینده‌ی فضای مجازی به دست متخصصین و نخبگان است که این پیش‌بینی‌ها هم منجر به جلوگیری از عقب‌افتادگی می‌شود و هم منجر به ابتکاراتی می‌شود که گاهاً در جامعه می‌تواند انقلابی شگرف ایجاد کند.


7202962
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است