بین‌الملل 10:44 - 22 مهر 1398
تصمیم دولت ترامپ برای خارج ساختن نظامیان آمریکایی از سوریه باعث خشم نمایندگان هر دو حزب اصلی این کشور در کنگره شده و این قانونگذاران در تدارک برای طرح و تصویب انواع قطعنامه‌ها و لوایح علیه این تصمیم و همچنین در راستای اعمال تحریم‌ علیه ترکیه به دلیل عملیاتش علیه مناطق کردنشین شمال سوریه هستند.

لوایح و قطعنامه‌های متعدد کنگره آمریکا علیه تصمیم ترامپ در قبال سوریه

به گزارش ایسنا، پایگاه هیل گزارش داد، قانونگذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در حال آماده‌سازی اسنادی به هدف لغو تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خارج ساختن نظامیان این کشور از شمال سوریه هستند؛ تصمیمی که به عقیده بسیاری از سیاستمداران آمریکایی ترکیه را قادر به دست زدن به عملیاتش علیه نیروهای کُرد در شمال سوریه موسوم به عملیات "چشمه صلح" ساخت.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی که مکررا از ترامپ به خاطر این تصمیمش و پاسخ ضعیف وی به عملیات ترکیه انتقاد کرده، طبق این گزارش قرار است بعد از بازگشت قانونگذاران آمریکایی به کنگره در چند روز آینده، لایحه‌ای را به منظور اعمال تحریم‌های شدید علیه آنکارا ارائه دهد.

با این حال مشخص نیست این لایحه که با مشارکت کریس ون هولن، سناتور دموکرات آمریکایی تدوین شده، به رای‌گیری در صحن اصلی سنا خواهد رسید یا خیر هر چند که مارتا مک‌سالی، سناتور جمهوریخواه حمایتش را از این لایحه اعلام کرده است.

به گزارش هیل، او گفته است: ما نمی‌توانیم به شکل مفروض با طرفی همپیمان باشیم که تحت رهبری اردوغان به حرکت در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد و به کشوری دیگر حمله می‌کند. ما باید در سنا نقش خود را ایفا کرده و ترکیه را پاسخگو کنیم.

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز در حال آماده کردن تدابیری از جانب خود با رهبری لیز چنی بوده و گزارش شده که حدود 30 جمهوریخواه از این تلاش حمایت کرده‌اند.

طبق اعلام چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا، دموکراتهای مجلس نمایندگان و سنای این کشور نیز روز یکشنبه آینده قطعنامه‌ای را علیه تصمیم ترامپ ارائه خواهند کرد. شومر در صحبتهایش در یک کنفرانس خبری عنوان کرد، این اقدام از جانب نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مورد حمایت واقع شده و انتظار می‌رود که این قطعنامه "حمایت قاطع دو حزب" را دریافت کند.

شومر خاطر نشان کرد: من قصد دارم به سختی برای به تصویب رساندن این قطعنامه به عنوان یک قطعنامه مشترک و دوحزبی تلاش کنم و رئیس جمهور آمریکا را وادار به عقب‌نشینی از کاری که کرده، کنم.

این قطعنامه که همچنان در دست آماده‌سازی است، از ترامپ خواهد خواست تصمیمش برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را لغو کند و از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز می‌خواهد به عملیات نظامی خود علیه نیروهای کُرد  در شمال سوریه پایان دهد.

در کنار همه این لوایح، روز جمعه لایحه‌ای دیگر از سوی الیوت اِنگل، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا که یک دموکرات است و همچنین مایکل مک‌کال، عضو جمهوریخواه ارشد این کمیته به هدف اعمال تحریم‌هایی علیه رهبران و بانکهای ترکیه و ممنوع کردن فروش تسلیحات به آنکارا مطرح شد. طبق محتوای این لاحیه، این تحریم‌ها به مجرد این که ترامپ به کنگره آمریکا ثابت کند اردوغان عملیات نظامی خود را متوقف کرده،‌ برداشته خواهند شد.

ترامپ در دسامبر 2018 نیز از برنامه خود برای خارج کردن آمریکا از سوریه خبر داد اما مجلس سنا قطعنامه‌ای را در واکنش به آن تصویب کرده و ترامپ را مجبور به عقب‌نشینی از این برنامه خود کرد.

انتهای پیام


10265823
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در فلسطین، وضعیت نوار غزه را یک «جهنم انسانی» توصیف کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پاکستان اقدام تازه آمریکا برای تحریم چند شرکت خارجی به دلیل همکاری با اسلام‌آباد در حوزه برنامه‌های موشکی را خودسرانه و سیاسی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کمیته حفاظت از روزنامه نگاران، جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در نوار غزه را خطرناک‌ترین درگیری بزای روزنامه نگاران در ۳۲ سال اخیر می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بسیج مردمی عراق می‌گوید انفجار پایگاه نظامی کالسو در اثر حمله رخ داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل جان مرشایمر می‌گوید که اسرائیل فکر می‌کرد ایران حمله به سفارت تهران در دمشق را تلافی نمی‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به نوشته یک روزنامه آمریکایی تانک‌های قدرتمند غربی در مواجهه با پهپاد‌های ارزان قیمت آسیب پذیر هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه اردن ادعا کرد این کشور هیچ وقت به رژیم صهیونیستی اجازه نخواهد داد که از حریم هوایی آن برای هدف قرار دادن ایران استفاده کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده جمهوری خواه آمریکا گفت: با توجه به واقعیت‌های حاکم و عدم امکان بازگشت کریمه به اوکراین، زمان آغاز مذاکرات صلح فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های آلمانی اعلام کردند یک ناو آلمانی امروز شنبه ماموریت خود را در دریای سرخ به پایان رسانده و این دریا را ترک کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حماس درگیری در عراق را محکوم کرد و آمریکا را مقصر آن دانست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است