اجتماعی 15:06 - 10 اسفند 1399

موزه های دفینه و کاخ مرمر افتتاح شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاح چهار موزه در ساختمان دفینه با حضور حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفیق دوست رئیس اسبق بنیاد مستضعفان، سعیدی کیا رئیس سابق بنیاد مستضعفان و پرویز فتاح رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از کارشناسان مؤسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان برگزار شد.

همچنین در محل کاخ مرمر نیز برخی از اعضای هیئت مدیره بنیاد مستضعفان و کارشناسان این موزه به صورت آنلاین شاهد افتتاح و برگزاری این مراسم بودند.

در این برنامه حشمت الله قنبری مدیرعامل مؤسسه موزه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بیان کرد: از ۱۵ ماه پیش تا به امروز دستور داده شده بر فراز نام جمهوری اسلامی و طبق فرموده ولی امر مسلمین، هفت موزه افتتاح شود. اکنون موزه‌های هنر جهان، هنر اسلامی، آرایه ها و جواهرات تاریخی و موزه پول ایران در این ساختمان افتتاح می‌شود. همچنین موزه هنر ایران نیز در محل کاخ مرمر افتتاح خواهد شد. در آینده نزدیک، موزه آوندهای تاریخی و کاخ رامسر و موزه خودروهای تاریخی نیز در تهران مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

وی افزود: ما می‌خواستیم این موزه‌ها در عالی‌ترین تراز موزه‌های دنیا افتتاح شود. موزه هنر ایران در محل کاخ مرمر در طول صد روز مرمت و بازسازی شد. ۴۵۰ اثر شاخص تاریخی از هزاره‌های پیش از میلاد تا دوره معاصر در این مکان قرار گرفت و آماده بهره برداری شد. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا تا به امروز، افتتاح آن به تأخیر افتاد. موزه‌های آوندهای تاریخی نیز به زودی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

قنبری تصریح کرد: بنای ساختمان دفینه در شرف تخریب بود. مهندسان صاحب علم بیان کردند ستون‌ها دچار کمانه شده و فرو خواهد ریخت. در اقدامی بیش از یک میلیون اثر از این ساختمان جابجا شد و ساختمان مقاوم سازی و عملیات عمرانی و تأسیسات فنی در آن انجام گرفت و سپس این بنا آماده بهره برداری شد. نمای این ساختمان زحمت مضاعفی بود اما الان می‌توانیم بگوییم که این بنا یکی از مستحکم‌ترین مجتمع‌های موزه‌ای شده است.

وی بیان کرد: ۵ هزار اثر تاریخی از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح انتخاب و اصالت سنجی شدند. همچنین ساختمان دفینه به نظر ما نام مناسبی نبود. این نام را در زمانی که عملیات تجاری برای آن انجام می‌دادند، گذاشتند. وقتی قرار است چهار موزه در تراز اول دنیا در این ساختمان باشد، چه نامی فاخر تر از سردار سلیمانی. بنابراین نام آن را مجتمع فرهنگی موزه‌ای سردار آسمانی گذاشتیم. همچنین فرآیند ایجاد این موزه در آینده مکتوب خواهد شد.

در ادامه گل صباحی از موزه هنر ایران نیز به صورت آنلاین بیان کرد: موزه هنر ایران راوی هفت هزار سال تاریخ است که در شاخه‌های مختلف هنری این تاریخ را به نمایش می‌گذارد. ۳۲۹ اثر تاریخی در این عمارت به نمایش درآمده است. موزه هنر ایران از این بابت در کنار کاخ مرمر دارای شاخصه بی نظیر است.

افتتاح کاخ مرمر به صورت آنلاین

پس از صحبت‌های گل صباحی، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: حضور آقای گلپایگانی در این مراسم نشان می‌دهد که برای مقام معظم رهبری این موزه‌ها بسیار مهم است. کاخ مرمر پس از سال‌ها آزاد و در اختیار بنیاد قرار گرفت تا به موزه‌ای در شأن مردم تبدیل شود. همچنین فرمان مقام عظمای ولایت، ما را دلگرم کرد تا درب‌های این موزه را باز کنیم. حتی زودتر می‌توانستیم این موزه را افتتاح کنیم اما به دلیل شیوع کرونا، فعلاً توانستیم با رعایت آداب بهداشتی، آنها را افتتاح کنیم. اما از امروز اجازه گرفتیم که نخبگان اهل فن و دلسوزان کشور از موزه هنر ایران دیدن کنند. بنابراین اکنون که بین دو عید قرار گرفته ایم، موزه هنر ایران را در کاخ مرمر افتتاح می‌کنیم.

سپس موزه هنر ایران با ذکر صلواتی به صورت آنلاین افتتاح شد. در این مراسم اعلام کردند که نوبت دهی اینترنتی و ثبت نام انجام و امکان بازدید این بناها از ۲۰ اسفندماه فراهم می‌شود.

سپس افراد حاضر در این مراسم به بازدید از بخش‌های مختلف موزه دفینه رفتند. این موزه شامل بخش گالری، موزه جواهرات و آرایه های تاریخی، موزه پول و سکه، موزه هنر جهان و هنر اسلامی است اما برای دیدن این چهار موزه می‌بایست سه بلیت تهیه کرد. هنوز قیمت بلیت این موزه‌ها مشخص نیست اما بازدید از این موزه‌ها نیز مانند کاخ مرمر باید به صورت ثبت نامی و از طریق سایت‌هایی که اعلام خواهد شد، انجام شود.


10970869
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران»  فرمانده مرزبانی فراجا از توقیف یک تریلی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر شیشه و هروئین توسط مرزبانان هنگ تایباد در نقطه صفر مرزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از کشف یک دستگاه خودرو بی‌ام‌و قاچاق و همچنین کارگاه تغلیظ سوخت قاچاق در تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا از دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین از طریق فضای مجازی در شهر تهران در عملیات ضربتی «گاندو» خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و کشف پرونده با موضوع اخاذی و تهدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری شهرداری تهران از احداث آرامستان‌های جدید در شرق و غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند تعریف شده که پسماند‌های صنعتی، ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب صحیح پرستاران، بسیار حائز اهمیت است چنانکه سازمان نظام‌پرستاری و شورای ملی سالمندان نیز بر این امر تاکید دارند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با اجرای طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه، زمینه تعویض ۳۴ میلیون شناسنامه فراهم خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است