بین‌الملل 15:10 - 03 اسفند 1395
شورای امنیت از فردا شاهد جلساتی درباره سوریه است که در زمینه‌های وضعیت انسانی، سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در این کشور و نیز گزارش دی میستورا درباره مذاکرات آستانه و ژنو خواهد بود.

شورای امنیت از فردا میزبان چند جلسه داغ درباره سوریه است

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، "کیم ون سو"، نماینده عالی امور خلع سلاح هسته‌ای پنجشنبه جاری در شورای امنیت اطلاعات تکمیلی از راهکار مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره تحقیقاتی که با هدف تعیین طرف مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه آغاز شده را ارائه خواهد کرد.

همچنین در نشست روز پنجشنبه شورای امنیت گزارش ارائه شده از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بحث و بررسی خواهد شد. این پنجمین گزارشی است که ورجینا گامبیا، رئیس گروه تحقیقات مشترک آماده کرده است. این گروه در گزارش‌های قبلی‌اش دولت سوریه را مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در دست‌کم سه مورد از حملات از طریق هلی‌کوپترهای ارتش این کشور دانست.

این گروه رسماً از دمشق خواست اسامی یگان‌های وابسته به نیروهای مسلح سوریه و هر گروه خارج از نیروهای مسلح را که کمیته ملی برنامه‌های پرواز و اطلاعات مربوط به عملیات‌های هوایی را دریافت کرده، ارائه دهد.

در گزارش گامبیا آمده است که تیم تحقیقات در اکتبر گذشته نامه‌ای مبنی بر تحقیق داخلی کمیته ملی این کشور از سوی دولت دمشق دریافت کرد.

طبق این گزارش، در نامه مذکور است کمیته ملی سوریه تحقیقی فنی و قانونی گسترده‌ای را آغاز کرده و برنامه‌های پرواز و عملیات‌های هوایی در برخی مناطق و به صورت مشخص پایگاه‌های هوایی حماة و حمیمیم که سازمان ملل تحقیقاتی را درخصوص آن آغاز کرده، ارائه کرد.

براساس گزارش یاد شده، تیم تحقیقات از دولت سوریه خواست اسامی افسران مسئول آن دوره را ارائه دهد اما هیچ گونه پاسخی در این خصوص تا زمان تنظیم این گزارش دریافت نکرد. این اطلاعات اهمیت بسیاری دارند و محققان در صورت ارائه اطلاعات قادر به بررسی و تحلیل آنها هستند.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است، دفتر نیویورک وابسته به این تیم تحقیقاتی تاکنون ۹ پیام از کشورهای عضو مبنی بر قصد طرف‌های سازنده و غیردولتی برای انتقال و استفاده از سلاح‌های شیمیایی و یا مواد سمی دریافت کرده است.

یکی از این گزارش‌ها مربوط به استفاده از گاز کلر در حلب در دسامبر ۲۰۱۶ توسط گروهی از مخالفان است. هشت مورد دیگر مربوط به قصد برخی گروه‌ها برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی از جمله موشک‌های حامل کلاهک‌های هسته‌ای بود.

سه مورد از این گزارش‌ها در ارتباط با داعش است که مواد شیمیایی را جهت استفاده از آنها به عنوان اسلحه دریافت کرده است. دبیرخانه فنی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جریان این اطلاعات و گزارشات قرار گرفته است و دفتر نیویورک مرتبا این موضوع را با همکاری دبیرخانه فنی سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی دنبال می‌کند.

تیم تحقیقات از آماده سازی یک هیئت دیگر برای تحقیقات در مورد مواد شیمیایی استفاده شده و یا آنهایی که احتمال می‌رود به عنوان سلاح استفاده شوند،‌ خبر داد.

فرانسه و انگلیس نیز در شورای امنیت برای تحریم طرف‌های مسئول حملات شیمیایی و ممنوعیت فروش هلی کوپترها به سوریه تلاش کردند.

شورای امنیت همچنین فردا (چهارشنبه) ابعاد انسانی بحران در سوریه را بررسی کرده و استفن اوبراین، رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل به ارائه گزارشی از شرایط انسانی در سوریه و تلاش‌های صورت گرفته جهت ورود بدون پیش شرط به مناطق آسیب دیده خواهد پرداخت.

روز دوشنبه آتی نیز شورای امنیت به بررسی پرونده سیاسی سوریه اختصاص خواهد داشت و قرار است استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اطلاعات جدیدی از نشست‌های آستانه و ژنو ارائه دهد.

براساس آمار ارائه شده در یک گزارش حقوقی، داعش چهار بار قطعنامه شماره ۲۱۱۸ شورای امنیت و نیز قطعنامه‌های ۲۲۰۹ و ۲۲۳۵ این شورا را در استان حلب نقض کرد.

تاکنون شورای امنیت سه قطعنامه اصلی در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه صادر و تصویب کرده که در تمامی آنها اعمال تدابیر لازم در صورت عدم پایبندی به آنها در نظر گرفته شده است.

دمشق در سپتامبر ۲۰۱۳ پیمان خلع سلاح‌های شیمیایی را تصویب کرد.

انتهای پیام


8839087
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رویداد انتخاباتی با حضور جو بایدن و دو رئیس جمهور دموکرات پیشین، در میانه فریاد معترضان حامی فلسطین و انتقاد از همدستی در نسل‌کشی غزه قطع شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت دفاع چین رزمایش مشترک دریایی با ایران و روسیه را برای تضمین امنیت منطقه مهم ارزیابی کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که بیش از ۱۳ هزار کودک در جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد، رئیس موساد معتقد است که در صورت انعطاف‌پذیری بیشتر (رژیم) اسرائیل امکان توافق با حماس برای مبادله اسرا وجود دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار بانک مرکزی جمهوری فدرال آلمان، بدهی دولت این کشور با افزایش ۶۲ میلیارد یورو، به رقم بی‌سابقه ۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد یورو رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است