اجتماعی 16:03 - 26 خرداد 1398

مرد بدون هیچ دلیلی می‌تواند گواهی عدم سازش را از دادگاه بگیرد

فرزانه سریر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط طلاق دادن زن از سوی همسرش توسط قانون اساسی گفت: آن چیزی که در قانون و فقه امامیه آمده (قانون ما هم نشأت گرفته از فقه امامیه است)، حق طلاق با مرد است و مرد برای اعمال حقش دلیلی نمی‌خواهد.

وی افزود: قانونگذار دلیلی برای درخواست طلاق از سوی مرد لازم ندارد و تنها مراجعه و درخواست مرد مبنی بر جدایی برای جاری شدن صیغه طلاق کافی است.

این حقوقدان گفت: یک سری شرایط سوری و شکلی در این زمینه وجود دارد که این شرایط برای اعمال حق طلاق، گرفتن گواهی عدم سازش از دادگاه است.

این وکیل پایه دادگستری اظهارداشت: صرف دادخواستی که از سوی مرد برای طلاق داده می‌شود، این گواهی صادر می‌شود. (منظور از گواهی عدم سازش همان رأی دادگاه مبنی بر جدایی است)

وی گفت: ما چیزی به نام حکم طلاق نداریم. زمانی زوج یا زوجه برای جدایی به دادگاه مراجعه می‌کنند و آن رأی قطعی دادگاه مبنی بر جدایی را دریافت می‌کنند، به آن گواهی عدم سازش گفته می‌شود که به اصطلاح در جامعه باب شده است حکم طلاق.

سریر افزود: اگر مردی برای جدایی به دادگاه مراجعه کند به محض اینکه گواهی عدم سازش را بگیرد، می‌تواند به محضر مراجعه و درخواست کند تا صیغه طلاق جاری شود، چرا که اجرای گواهی عدم سازش منجر به جاری شدن صیغه طلاق می‌شود.

صرف اینکه یک مرد به دادگاه مراجعه کند و در خواستی مبنی بر جدایی داشته باشد، دادگاه گواهی عدم سازش را به او می‌دهد و هیچ دلیل عدله ای برای این درخواست قاضی از زوج طلب نمی‌کند ولی گواهی عدم سازش منوط به پرداخت حقوق مالی زن است

وی بیان داشت: صرف اینکه یک مرد به دادگاه مراجعه کند و در خواستی مبنی بر جدایی داشته باشد، دادگاه گواهی عدم سازش را به او می‌دهد و هیچ دلیل عدله ای برای این درخواست قاضی از زوج طلب نمی‌کند ولی گواهی عدم سازش منوط به پرداخت حقوق مالی زن است.

سریر افزود: اگر مردی گواهی عدم سازش را داشته باشد ولی حقوق مالی زن از جمله تقسیط اموال، اجرت المثل، مهریه، نفقه، نهله و غیره را پرداخت نکند، آن حق طلاقش (گواهی عدم سازش) قابل اعمال نیست.

وی گفت: اصل بر این است که مرد مهریه و باقی حقوق مالی زن را به صورت دفعی پرداخت کند ولی اگر بتواند در دادگاه ثابت کند که توان مالی برای پرداخت دفعی این موارد ندارد، آنجاست که برای مرد اعسار صادر می‌شود. (یعنی قسط بندی حقوق مالی زن).

وی گفت: اینکه در عرف گفته می‌شود اگر مردی بخواهد زنش را طلاق بدهد باید مهریه او را کامل پرداخت کند، اشتباه است و برای طلاق دادن قیدی به عنوان پرداخت دفعی مهریه ذکر نشده است.

وی در پایان گفت: اگر مردی به دادگاه مراجعه کند و درخواست جدایی داشته باشد، مخالفت همسرش یا زوج در این درخواست هیچ تأثیری ندارد. یعنی اگر مرد بخواهد زنش را طلاق دهد، چه زن راضی باشد چه راضی نباشد، دادگاه حکم عدم سازش را برای جدایی به مرد می‌دهد.


10151156
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: امسال توجه جدی تری به مسئله مسکن کارگری با همکاری کارفرمایان خواهیم داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا اعلام کرد که گزارش‌های خبری در خصوص شکایت فرمانده فراجا از دروازه‌بان باشگاه استقلال صحت ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح از آموزش مهارتی بیش از ۱ میلیون و ۶۰۰ سرباز وظیفه طی ۶ سال اخیر خبرداد. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب قانون افزایش جرایم راهنمایی رانندگی هنوز این قانون برای اجرا به پلیس راهور ابلاغ نشده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تکیه تاریخی سادات اخوی در محله امامزاده یحیی احیا و بازسازی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است