استانی 13:10 - 03 اردیبهشت 1397
پروفسور محمود حسابی شخصیتی نام‌ آشنا در دنیای علمی ایران و جهان است که عناوینی همچون پدر علم فیزیک ایران، پدر مهندسی نوین، پدر فرهنگستان و پدر علوم نوین ایران را از آن خود کرده است. 

بازدیدکنندگان آرامگاه پروفسور حسابی پشت در می‌مانند!

به گزارش ایسنا،این شخصیت علمی از پدر و مادر تفرشی در سال 1281 در تهران زاده شد و تمام طول عمر خود را صرف علم کرد. او قرآن و دیوان حافظ را از حفظ می‌دانست و به بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی و مثنوی معنوی اشراف داشت. 

پروفسور حسابی دارای 5 لیسانس در رشته های ادبیات، ریاضیات، ستاره‌شناسی، زیست‌شناسی از دانشگاه آمریکایی بیروت، مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه فرانسوی بیروت، لیسانس مهندسی برق از دانشکده برق پاریس و لیسانس مهندسی معدن از مدرسه عالی معدن پاریس بود و دکتری فیزیک خود را نیز از دانشگاه سوربن فرانسه در سال 1305 دریافت کرد. 

از این شخصیت علمی 21 کتاب و مقاله در زمینه‌های فیزیک، زبان فارسی و پژوهش‌های فرهنگی برجای مانده است. 

حسابی که سابقه وزارت در وزارتخانه آموزش و پرورش دوره پهلوی را در کارنامه سیاسی خود دارد و بنیانگذار فیزیک دانشگاهی در ایران بود در سال 1371 در ژنو درگذشت و در آرامگاه خانوادگی خود در تفرش به خاک سپرده شد. 

مقبره خانوادگی حسابی در تفرش جایگاه خاصی در این شهرستان و در بین گردشگران دارد و همین امر باعث می شود که سالانه شمار بسیاری از گردشگران را به خود جذب کند. 

اخیرا شماری از گردشگران که به امید دیدن مقبره این دانشمند معاصر راهی تفرش شده بودند، به در بسته خوردند و با وجود فضاسازی و مرمت صورت گرفته در این مکان امکان بازدید آن را نیافتند. 

اهالی منطقه روایت‌های مختلفی از بسته بودن مقبره داشتند، یکی از آنها به ایسنا گفت: اخیرا متصدی اصلی این آرامگاه درگذشته است و در حال حاضر مقبره توسط همسر و دختر وی اداره می شود که این امر باعث بر هم خوردن زمانبندی و باز بودن آرامگاه شده است. 

نماینده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفرش در این خصوص به خبرنگار ایسنا توضیح داد: آرامگاه پروفسور حسابی یکی از مهمترین جاذبه‌های شهر تفرش است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. 

سید مهدی رحیمی با اشاره به اینکه این آرامگاه زیر نظر میراث فرهنگی نیست و توسط بنیاد پروفسور حسابی اداره و هزینه‌های نگهداری از مقبره نیز توسط بنیاد تامین می‌شود، عنوان کرد: این آرامگاه توسط فردی اداره می‌شد که اخیرا فوت شده و در حال حاضر توسط همسر و دختر وی اداره می‌شود. البته همه امور وابسته به آنان است و در صورتی که آرامگاه بسته باشد، با برقراری تماس با آنها به سرعت در محل حاضر می‌شوند، اما تمام تلاش بر این است که با توجه به به حضور مستمر گردشگران در محل، درب مقبره و آرامگاه همواره باز و میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان باشد. 

وی اضافه کرد: با اینهمه میراث فرهنگی نسبت به شرایط کنترل دارد و حتی طرح توسعه آرامگاه نیز در دستور کار قرار دارد. 

وی گفت: سال گذشته اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تومان جهت تملک املاک اطراف مقبره به منظور اجرای طرح توسعه در نظر گرفته شد که 600 میلیون تومان آن تخصیص یافت و با جذب آن پلاک‌هایی جهت اجرای طرح توسعه آرامگاه خریداری شد. 

رحیمی بیان کرد: شاکله توسعه آرامگاه طراحی شده و طرح منتخب از یک طراح تبریزی ارائه شد که با تملک اراضی و املاک اطراف آرامگاه روند کار وارد فاز اجرایی می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه در این طرح توسعه 5 پلاک شخصی ملک، اداره مخابرات، پمپ بنزین وجود دارد که باید تملک شود، گفت:زمانبندی مشخصی برای اجرای طرح نمی‌توان اعلام کرد و این امر به تخصیص اعتبارات و تملک املاک اطراف بستگی دارد. 

رحیمی با اشاره به استقبال نوروزی گردشگران از شهرستان تفرش بیان کرد: در نوروز 97 حدود 800 خودرو با پلاک غیربومی وارد تفرش شدند که با احتساب هر خودرو 4 نفر حدود 3200 نفر با اقامت یک شبه به تفرش سفر کردند که نسبت به سال گذشته شاهد رشد مسافران و گردشگران نوروزی بودیم. 

 به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه مقبره و آرامگاه خانوادگی پروفسور حسابی برای بسیاری از گردشگران اهمیت بالایی دارد بهتر است استقبال بهتری از بازدیدکنندگان صورت گیرد و با توجه به اینکه فصل بهار به نوعی بهار گردشگری نیز به شمار می رود، لازم است سازوکاری جهت باز بودن آرامگاه و میزبانی مطلوب تر از گردشگران صورت گیرد. 

از طرفی میزبانی اینگونه – که اگر در بسته بود تماس بگیرید در را باز می کنند! – از گردشگرانی که با علاقه برای بازدید و ادای احترام به پروفسور حسابی در محل حضور پیدا می کنند قطعا از گردانندگان آرامگاه این دانشمند بزرگ و مسئولان شهرستان و حتی استان انتظار نمی رود. 

انتهای پیام


9755252
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است