اقتصادی 00:05 - 07 خرداد 1394
علی ابراهیمی:از مجموع ۲۸ خودروی سواری تولید و مونتاژ داخل طی فروردین‌ماه امسال، کیفیت ۱۳ خودرو کاهش یافته تا حرکت دنده‌عقب خودروسازان در جاده کیفیت، همچنان ادامه یابد.

آخرین گزارش شرکت ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حالی از کاهش کیفیت نیمی از خودروهای سواری داخلی نسبت به اسفند‌ماه سال گذشته و رشد0.2 درصدی میانگین نمره منفی این خودروها حکایت دارد که پرونده درخواست شرکت‌های خودروسازی برای گرانی بیشتر خودرو در شورای رقابت باز است و وزارت صنعت با بی‌تفاوتی نسبت به تنزل کیفی خودروهای داخلی، از این افزایش قیمت حمایت می‌کند. براساس این گزارش، در فروردین‌ماه امسال کیفیت محصولات ایران‌خودرو کاهش یافته است به‌نحوی که کیفیت پژو‌پارس 7درصد، پژوپارس خراسان 3.9درصد، پژو پارس مازندران 2.7درصد، پژو 405معادل 1.6درصد، سمند 1.4درصد و پژو‌206 صندوق‌دار 0.5درصد افت داشته است.

در گروه پارس‌خودرو نیز کیفیت سایپا 131تولیدی این شرکت 1.1درصد و پارس تندر 0.1درصد و در گروه سایپا، خودروهای سایپا 131معادل 0.4درصد و تیبا 0.1درصد افت کیفیت داشته است.خودروهای چینی نیز که همواره جایگاه خود را در بین خودروهای بی‌کیفیت حفظ کرده‌اند، در فروردین‌ماه امسال از قافله افت کیفی عقب نمانده و کیفیت MVMX33معادل 3.7درصد، خودروی MVM110 نیز 0.5درصد و کیفیت سواری مونتاژی آسا(گروه بهمن) افت 10.8درصدی را شاهد بوده است.

  • از عیوب فنی تا مونتاژ، بدنه و رنگ

در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری تولید داخل نیز سوزوکی گرندویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان در صدر و خودروی ‌ام‌وی‌ام 110محصول شرکت مدیران خودرو در انتها قرار دارند. در این بخش خودروهای سایپاX131و تیبا بیشترین نمرات منفی را کسب کرده و از طرفی شاهد تنزل14.9درصدی میانگین نمره منفی نسبت به‌ماه قبل هستیم که عمدتا مربوط به افزایش نمره منفی خودروهای پژو 206SD و ‌ام‌وی‌ام‌110در این بخش است. در بخش تزیینات و مونتاژ خودروهای‌ام‌وی‌ام 110و سایپاX131 پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را کسب کردند، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به‌ماه قبل روند روبه‌بهبود 8.2درصدی را تجربه کرده که بیشترین تغییر مربوط به‌خودروهای پژو 206SD و سوزوکی گرندویتارا است.

در بخش بدنه، سایپاX132 و ‌ام‌وی‌ام 110بیشترین نمره منفی را به‌خود اختصاص داده‌اند، همچنین میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به‌ماه قبل 4.2درصد افزایش یافت که روند نزولی خودروهای پژو 206SD و پژو پارس خراسان ازجمله عوامل اصلی در ایجاد شیب نزولی این بخش است.

میانگین نمره منفی بخش رنگ نسبت به‌ماه قبل روند نزولی1.4درصدی را شاهد بود که عمدتا مربوط به افزایش نمره منفی خودروی پژو 405در این بخش است. همچنین خودروهای لیفان X60، آسا و پژو پارس فارس بیشترین نمرات منفی را در این بخش کسب کرده‌اند. در مجموع وضعیت ایرادات مهم و اساسی نسبت به‌ماه قبل روند نزولی 10درصدی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به افزایش تعداد این ایرادات در خودروی سایپاX131پارس‌خودرو بوده و در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری افت کیفی0.2درصدی را شاهد بود، که غالبا مربوط به روند رو به افول خودروهای آسا و پژو پارس است.

  • افت کیفیت و حاشیه‌نشینی شورای رقابت

افت کیفی خودروهای داخلی در فروردین‌ماه امسال در حالی است که شورای رقابت در بررسی دستورالعمل جدید تعیین قیمت خودروهای داخلی با اشاره به سیر نزولی کیفیت محصولات ایران‌خودرو و سایپا از تأثیر این موضوع بر جریمه حدود 3درصدی میزان افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو خبر داده بود. پس از تأکید شورای رقابت مبنی بر افزایش نیافتن نرخ تورم بخشی صنعت خودرو(براساس آمار بانک مرکزی)، افت کیفیت خودروهای داخلی(با استناد به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد) و سیر نزولی نرخ یورو به‌نظر می‌رسید که امسال دنده گرانی خودرو جا نرود چرا که پس از آخرین تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی برای گرانی خودرو در سال‌جاری، زمزمه‌های رشد حداکثر 7.1درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و حدود 5درصدی خودروهای سایپا حکایت داشت که افت کیفیت محصولات این دو شرکت سهمی حدود 3درصدی در کاهش میزان گرانی خودرو در سال‌جاری داشت.

اما این پایان ماجرای تعیین قیمت خودرو در سال‌جاری نبود و وزارت صنعت که پیش از این درخواست خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری را به شورای اقتصاد ارائه کرده بود، با مصوبه سال گذشته نمایندگان مجلس در قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حذف شورای رقابت از فرایند قیمت‌گذاری خودرو را در دستور کار قرار داده است.

دراین قانون که بلاتکلیفی شورای رقابت برای تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در سال‌جاری و تشدید رکود حاکم بر بازار را به‌دنبال داشته، آمده است: برای تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، ارتقای بهره‌وری شبکه توزیع و شفاف‌سازی فرایند توزیع کالا و خدمات، دولت مکلف است با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌و چهارم قانون اساسی، قیمت‌گذاری را به کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانه‌ای و ضروری محدود کند. این شرایط موجب شده تا اکنون شورای رقابت، درخواست استفساریه از نمایندگان مجلس در مورد دخالت در قیمت‌گذاری خودرو را به مجلس ارائه کند.


6457835
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: دست دلالان و سوداگران با راه اندازی سامانه خودنویس کوتاه و بازار اجاره به سمت ثبات هدایت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: بنابر آخرین آمار جمعیت دام پروار گوساله به ۱۵۰ هزار راس رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در برابر تقاضا، نوسانی در بازار مرغ ایام پرتقاضای ماه رمضان نخواهیم داشت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی گفت: گرچه قرار بود تا پایان سال گذشته ۱۰۰ درصد اراضی کشاورزی رفع تداخل شوند، اما بدلیل نقض عکس‌های هوایی و نقشه‌های منابع طبیعی تا پایان سال گذشته تنها ۶۸ درصد اراضی رفع تداخل شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس آخرین آمار سطح زیرکشت زعفران در کشور ما ۱۳۳ هزارهکتار است که با افزایش عملکرد در هکتار، امکان تولید هزارتن محصول در کشور ما وجود دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است