سیاسی 21:25 - 13 تیر 1394
نهمین دور مذاکرات ظریف و کری
نهمین دور مذاکرات ظریف و کری در حالی برگزار شد که رسانه‌های غربی از اتمام بخش‌های مهمی از توافق که مورد اختلاف دو طرف بوده است خبر می‌دهند، خبری که هنوز هیچ منبع رسمی آن را تایید نکرده است.

ماراتن مذاکرات هسته‌ای در گام‌های پایانی

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، محمدجواد ظریف و جان کری عصر روز جمعه در نهمین دور مذاکرات‌شان که با حضور معاونان آنان، علی اکبر صالحی و ارنست مونیز و نیز هلگا اشمید برگزار شد، آخرین نتایج مذاکرات معاونان بر روی ضمیمه‌ها را بررسی کردند.

در روزهای گذشته کار کارشناسی بر روی متن ضمیمه توافق پایان یافته و کار در سطح معاونان ادامه دارد.

از صبح امروز معاونان ظریف و کری و موگرینی مذاکرات را ادامه داده‌اند و صالحی و مونیز به طور جداگانه کار را برای ساعات طولانی دنبال کردند.

هم‌چنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل کوبورگ دیدار کرد.

فضای حاکم بر مذاکرات امروز شنبه، به صحبت‌های یوکیا آمانو اختصاص داشت.

مدیرکل آژانس که روز پنج‌شنبه هفته گذشته به دعوت دریابان علی شمخانی به تهران آمده بود تا با وی و حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان دیدار کند پس از بازگشت از سفر یک روزه‌اش صبح امروز در جمع خبرنگاران مستقر مقابل هتل کوبورگ حاضر شد و از انتشار گزارش آژانس تا پایان سال (میلادی) درباره ابعاد نظامی احتمالی خبر داد.

خبری که به سرعت در فضای رسانه‌یی منتشر شد. سال‌هاست که موضوع ابعاد نظامی احتمالی مورد سوال و ابهام آژانس است و پایانی بر آن متصور نبود.

در حالی که ایران و 1+5 به توافق تاریخی برای حل بحران غیرضروری نزدیک می‌شوند کشورهای غربی آژانس را برای همکاری بر سر حل مسایل باقی مانده با ایران تشویق می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ایران در سال‌های گذشته همواره برای همکاری با آژانس حسن نیت نشان داده است اما هر بار آژانس به بهانه‌ای موضوعات را پایان نداده است.

اختلاف نظر ایران و آژانس بر سر دسترسی به مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای در ماه‌های اخیر به نقطه اختلافی اساسی در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شد موضوعی که طرف مقابل نیز با اعمال فشار بر آژانس بر آن پافشاری می‌کند.

ایران در سال‌های گذشته در راستای حل ابهامات آژانس دسترسی‌هایی را به آژانس داد اما آژانس نه تنها موضوعات را پایان نداد بلکه با اسناد و ادعاهای نامعتبر بیش‌تر بازگشت.

در سفر اخیر آمانو به تهران باز هم این ایران بوده است که پیشنهادها و راهکارهایی را برای رفع موضوعات باقی مانده به شکلی که نقطه نظرات ایران در آن رعایت شود ارایه کرده است.

بر اساس اعلام یک منبع نزدیک به هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان موضوع ابعاد نظامی احتمالی تا قبل از اجرای توافق جامع هسته‌ای حل خواهد شد و به این مساله در توافق اشاره می‌شود.

این خبر در حال تکمیل شدن است...


6694346
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اجرای حکم بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم توسط دولت سالانه بیش از صد میلیارد دلار درآمد برای کشور دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان عصر پنجشنبه به وقت محلی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، روز پنجشنبه با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار رمضان شریف انتشار اخباری از یک رسانه صهیونیستی مبنی بر آسیب دیدن ساختمان نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی را کذب دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در گفتگو با استاندار سیستان و بلوچستان بر تداوم و تسریع خدمات‌رسانی به مردم و سیل‌زدگان تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران امروز در دیدار با وزیر خارجه مالت در نیویورک ضمن هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی توسط رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی این رژیم پاسخ خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون اول رئیس جمهور به نخست‌وزیر سوریه گفت: ما به دنبال تنش نیستیم ولی اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطای دیگری شود، به شدت پاسخ خواهیم داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است