استانی 14:41 - 14 مرداد 1394
خبرگزاری ایسنا شیر مادر یا شیرخشک؟
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: علی‌رغم همه فواید شیر مادر، اما متاسفانه شاهد هستیم که در جامعه ما گرایش به سوی شیرخشک بیشتر و تغذیه با شیر مادر کمتر شده است.

شیر مادر یا شیرخشک؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، دکتر"علی‌ اکبر حقدوست" در همایش "تغذیه با شیر مادر و پرورش کودک" با شعار حمایت از مادران شاغل اظهارکرد: در این دنیا هیچ یک از مخلوقات خداوند بیهوده آفریده نشده و هرکدام در کمال خود خلق شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دوران بارداری و شیردهی بسیار حساس و مهم است افزود: اگر خداوند شیر مادر را به عنوان تغذیه اول به ودیعه گذاشته است، قطعاً حکمت‌های فراوانی در این امر نهفته است.

حقدوست بیان کرد: شیر مادر در لحظه اول که همان آغوز نامیده می‌شود دارای هزاران ماده و خاصیت است و بعد از آن هم در طول دوران شیردهی ترکیباتش تغییر خواهد کرد به طوریکه شیر اول با شیر آخری که نوزاد میل می‌کند متفاوت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه در شیر مادر آن‌قدر نعمت وجود دارد که کتاب‌های بی‌شماری در این مورد نوشته شده است گفت: شیر مادر هم برای نوزاد، هم مادر و هم جامعه بسیار سودمند است و نوزاد را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها حفظ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ضمن شیر دادن به نوزاد، اضافه وزن مادر کنترل می‌شود و از همه مهمتر عاطفه و محبت بین نوزاد و مادر بسیار تنگاتنگ خواهد شد و این هم‌آغوشی بسیاری از نیازهای مادر و کودک را برطرف می‌کند ضمن اینکه تغذیه با شیر مادر برای اقتصاد خانواده هم بسیار مفید است.

حقدوست افزود: نوزادانی که با شیرخشک تغذیه می‌کنند خیلی بیشتر از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند به عفونت‌ مبتلا می‌شوند به علاوه شیرمادر باعث می‌شود تا فرزندان در آینده کمتر به دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: علی‌رغم همه فواید شیر مادر، اما متاسفانه شاهد هستیم که در جامعه ما گرایش به سوی شیرخشک بیشتر و تغذیه با شیر مادر کمتر شده است در حالیکه مادران شاغل باید بدانند که هیچ چیز نباید مانع از تغذیه نوزاد آنها با شیر خودشان شود از این رو برای پیمودن این مسیر خانواده‌ها، کارفرمایان، جامعه و اصحاب رسانه نیز نقش خیلی مهمی ایفا می‌کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه سبک زندگی ما اصلاً اسلامی- ایرانی نیست و باید خیلی تلاش کنیم تا به مبانی و دستورات اسلامی و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری نزدیک شویم.

حقدوست ادامه داد: تبلیغات صحیح در مورد شیر مادر بسیار کم و ناچیز است در حالیکه این سرمایه‌ای است که می‌تواند نسل‌ها را تغییر دهد.

وی با طرح این پرسش که چرا در استان کرمان NGOهای مرتبط با شیر مادر فعالیت نمی‌کنند؟ گفت: باید سعی کنیم پیام‌های مرتبط با شیر مادر را به جامعه منتقل کنیم و در این زمینه باید از رسانه‌ها به عنوان ابزارهای مناسبی برای انعکاس صحیح این خوراک‌ها استفاده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: البته مدیران محیطی هم باید تلاش کنند تا شرایط مناسبی برای شیردهی به موقع مادران فراهم کنند.

حقدوست خاطرنشان کرد: در سطح دنیا 90 درصد کشورها مرخصی زایمان را به مادران شاغل می‌دهند و همچنین برخی کشورها نیز امکان این مرخصی را برای پدران نیز فراهم می‌کنند بنابراین در کشور ما هم باید قانون به درستی رعایت شود تا جامعه‌ای سالم و با نشاط داشته باشیم.

انتهای پیام


6863283
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است