استانی 05:25 - 07 فروردین 1394
ساری؛
بنای شهر قدیمی فرح آباد ساری در سال 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس بزرگ ساخته شد.

بنای شهر تاریخی فرح آباد ساریبه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری  هم اکنون بقایای آن در وسعتی 30 تا40 هکتار شامل مسجد، مدرسه،  قسمتهایی از  یک پل و دیوار باقی مانده از یک قصر و حمام در فاصله 28 کیلومترری راه اصلی ساری به فرح آباد و به فاصله 2 کیلومتری از ساحل دریای خزر قرار دارد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ساری :  با توجه به نوشته های باقی مانده از دوران صفویه ، طاهان قصبه کوچکی بود که گسترش یافت  و به فرح آباد تغییر نام پیدا کرد تا جایی که بندری آباد وپررونق شد و لقب دارالسرور و یا حتی دارالسلطنه را به خود اختصاص داد متاسفانه رونق این شهر چندان طول نکشید  و توسط روس ها  در اواخر  سلطنت شاه عباس دوم به آتش  وخون کشیده شد.


روس هاپس از کشتار همگانی و آتش زدن کاخ جهان نما قصر معروف شاه عباس بزرگ  از راه دریا گریختند.


همچنین برای پی بردن  به نقشه اصلی شهر نیاز به بررسی و حفاری علمی است اما با توجه به وضعیت موجود می توان گفت که طرح شهرسازی آن مانند شهرهای اصفهان و قزوین است.


به گفته کارشناسان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران: مسجد فرخ آباد  محصور در زمینی مستطیل شکل به ابعاد 65 در 75 متر ودارای  فرم چهار ایوانی است .


 ایوان اصلی بنا نیز  با گنبد آجری در قسمت جنوبی است که محراب در آن قرار دارد از مناره های  آن تنها پایه هایی باقی مانده است.


در دو طرف ایوان 2 شبستان عظیم قرار دارد وپیرامون حیاط را حجره هایی  دربر گرفته اند که به دلیل تعدد این حجره ها می توان گفت که این مکان به عنوان مسجد  ومدرسه مورد استفاده قرار می گرفت.


ورودی مسجد  در ضلع شمالی است  در  ورودی آن روزگاری مزین به کاشی های  هفت رنگ بوده وهم اکنون تنها  داغ کاشی ها  بر جای  مانده است.


بناهای ضلع شمالی به رباط وکاروان سرا بیشتر شباهت دارد.آب مورد استفاده مسجد به وسیله جوی های روباز آجری و با شیب بندی ملایم  از رودخانه تجن از ضلع شمالی  به حوض حیاط مرکزی  وارد  وپس از سرریز حوض از ضلع غربی خارج می شده است.


 تزئینات مسجد هم اکنون  نشانه هایی از آن باقی مانده می توان کاربندی وکاشی  کاری ومقرنس را نام برد.


 کاخ جهان نما که بخشهایی از برج  و باروی آن باقی مانده که بر اساس نوشته جهانگردان 2 اشکوبه بوده وهر اشکوبه به اتاق های متعدد تقسیم می شدکه مزین به مقرنس و نقاشی بوده است.


 پل آجری نیمه ویران فرح آباد که به صورت شرقی –غربی بر روی رودخانه تجن احداث شده بود در حال حاضر دارای دو دهانه سالم است وحمام باقی مانده زمان  صفویه نیاز  به کاوش وبررسی  دارد.




انتهای پیام /ق
 


 


 


 


 


 


 


 


 

6101096
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است