استانی 17:33 - 24 آذر 1397

فاز اول موزه دفاع مقدس مرکزی درچهلمین سالگرد انقلاب افتتاح می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی مشایخی روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک اظهار داشت: تاکنون ۱۳ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در کشور راه اندازی شده است. فاز اول شش مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس نیز همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در استان‌های کشور از طریق ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهور و سرلشکر باقری افتتاح می شود، که یک مرکز مربوط به استان مرکزی است.

مشایخی خاطرنشان کرد: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مرکزی با مشارکت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، استانداری و شهرداری احداث می شود.

وی با اشاره به اینکه زمین این مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در سال ۸۶ به مساحت سه هکتار خریداری شده است بیان داشت: هم اکنون ساختمان اداری آن با زیربنای ۳ هزار و ۲۰۰ متر تکمیل شده و ساختمان مرکز نیز با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت در حال تکمیل است.

مشایخی در بخش دیگر سخنان خود گفت: در استان مرکزی برای ۱۵۱ شهید گمنام در ۵۸ نقطه یادمان شهدای گمنام وجود دارد که از ۱۵۱ شهید گمنام تاکنون سه شهید شناسایی شده اند. همچنین در سال ۸۴ کتابخانه تخصصی دفاع مقدس استان احداث شده که هم اکنون ۹۴۸۶ جلد کتاب در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه تدوین طرح پژوهشی سازمان ها و ادارت کارهای مفید انجام شده است، به این معنی که ادارات ملزم شدند نقش خود را در هشت سال دفاع مقدس تدوین کنند و در اختیار بنیاد حفظ آثار قرار دهند.

مشایخی عنوان کرد: تاکنون ۲۰ اداره به طور کامل این مهم را تدوین کرده و در اختیار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی قرار داده اند و ۳۵ اداره در حال اجرا هستند. بقیه هم از سوی استانداری مکاتبه شده که فعال شوند. احتمالاً طی یک ماه آینده حدود ۵۰ اداره از ادارات کل، شهرداری ها و فرمانداری ها آن را در اختیار ما قرار می دهند و در  پایان این مطالب به صورت کتاب تحریر و منتشر می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بخش دیگر سخنان خود در مورد کنگره ملی نقش حضرت امام(ره) در دفاع مقدس و ۶۲۰۰ شهید استان مرکزی گفت: این کنگره ملی برای بهتر برگزار شدن از ۱۰ اجلاس، ۸ کمیته و کار گروه گروه تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این کنگره در قالب اجلاس هایی، شامل اجلاس دانشگاهیان، اجلاس کارگران، اجلاس ورزشکاران، اجلاس طلاب و روحانیون، اجلاس سنگرسازان بی سنگر، اجلاس مدافعان حرم، اجلاس بانوان، اجلاس فرهنگیان و اجلاس نهایی و... تشکیل شده است.

مشایخی، جمع آوری ۵۳۴ هزار سند مربوط به دوران دفاع مقدس در استان مرکزی شامل عکس و دیگر اسناد، گفتگو و خاطره نویسی با ۱۴۵۸ رزمنده از رزمندگان شناسایی شده در استان مرکزی، تولید ۵۵ فیلم کوتاه و داستانی، تدوین، چاپ و انتشار بیش از ۸۹ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس و شهدا، تولید ۱۲ عنوان کتاب صوتی، تولید ۲۰۰ اثر تجسمی، راه اندازی خبرگزاری دفاع مقدس و... را بخشی از فعالیت های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مرکزی برشمرد.


10000666
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است