علمی فناوری 09:20 - 05 اردیبهشت 1393
محققان موفق به ساخت یک سیستم عروقی سه‌بعدی جدید شده‌اند که به مواد کامپوزیتی با عملکرد بالا مانند پشم شیشه اجازه می‌دهد بطور خودکار و مکررا ترمیم شوند.

تولید مواد کامپوزیتی با قابلیت خودترمیمی مکرر

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محققان موسسه سیستمهای مواد خودکار بکمان در دانشگاه ایلینویز شبکه‌های عروقی سه بعدی –الگوهای ریزکانالهای پر شده با خصوصیات شیمیایی ترمیم‌کننده- را طراحی کرده‌اند که در میان یک کامپوزیت تقویت شده با الیاف قرار گرفته است.

به گفته دانشمندان، این اولین نمایش از ترمیم مکرر در یک سیستم کامپوزیت تقویت شده با الیاف است.

خودترمیمی پیش از این در پلیمرها با روشها و شبکه‌های مختلف دیده شده بود اما امکان انتقال آنها در کامپوزیت تقویت شده با الیاف وجود نداشت. پیوند گمشده در اینجا، طراحی روش رگزایی بود.

رگزایی در درون سیستم، شبکه‌های دوگانه را که از یکدیگر جدا شده بودند، ادغام کرد. دو عنصر مایع ترمیم‌کننده (رزین اپوکسی و سخت‌کننده) در دو شبکه ریزکانال مختلف جدا شدند.

ورقه‌های کامپوزیت الیاف با بافتن و پشته سازی چند لایه پارچه تقویت‌کننده ساخته می‌شوند که سپس یک رزین پلیمری متصل شونده به آنها تزریق می‌شود. محققان با استفاده از همین روش، با نخ ماهیگیری که از پلیمر زیست‌سازگار ساخته شده بود، الیاف قربانی را در کامپوزیت بخیه زدند. زمانی که کامپوزیت آماده شد، کل سیستم تحت گرما قرار گرفت تا الیاف قربانی ذوب و تبخیر شده و در نهایت ریزکانالهای تهی را از خود بجا بگذارند که عروق سیستم خود ترمیم‌کننده را تشکیل می‌دهند.

نتایج این پژوهش در مجله Advanced Materials منتشر شده است.

انتهای پیام


3570010
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ماه کامل صورتی پنجم اردیبهشت در آسمان نمایان خواهد شد و تمام طول شب قابل رصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات گفت: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه شاهد گفت: دانشگاه شاهد دارای شش هزار دانشجو در تمام مقاطع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بی نظمی‌ها در فضای زندگی، در تمرکز و تصمیم گیری فرد نیز اختلال ایجاد می‌کند و خلاقیت، سطح بهره‌وری و انرژی فرد را کاهش می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس فرآورده‌های آرایشی سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو از خانم‌ها خواست در استفاده از رژ لب افراط نکنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است