گوناگون 01:16 - 29 آذر 1393
همزمان با افزایش قیمت دلار و سکه، قیمت هر سکه براساس بازار معاملات قرارداد‌های آتی در بورس کالا به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید، تحلیل هشدار برانگیز کارشناسان بر این محور استوار است که علت این موضوع پیش‌بینی افزایش قیمت دلار در آینده است.

به گزارش همشهری، بازار قرارداد‌های آتی سکه طلا در بورس کالا در هفته گذشته با رشد مواجه شد. قرارداد‌های آتی سکه طلا، معاملاتی است که براساس آن خریداران یک سکه طلا را به قیمت روز‌های آینده می‌خرند، از این جهت از معامله گران این بازار به پیشگویان بزرگ یاد می‌شود، چون خریداران این قرارداد‌ها اتفاقات و رویدادهای احتمالی آینده را در تحلیل‌های خود برای سرمایه‌گذاری مدنظر قرار می‌دهند. بر این اساس در هفته گذشته ارزش معاملات 2قرارداد در معاملات آتی سکه در بورس کالا به مرز یک میلیون و 200هزار تومان نزدیک شد و در عین‌حال حجم معاملات این اوراق نیز با رشد زیادی مواجه شد.

درحال حاضر معاملات قراداد‌های آتی سکه در4سررسید در بورس‌کالا انجام می‌شود که 2سررسید مربوط به سال93و 2سررسید مربوط به سال‌94 است که از این تعداد قیمت قراردادهای آتی سکه در سررسید اردیبهشت و تیر94 هر دو با رشد مواجه شدند. افزایش قیمت در سررسید‌های دور‌تر که در عین حال پر ریسک‌ترین سررسید هم هستند به‌معنای این است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند قیمت سکه طلا در آن تاریخ بیشتر از رقمی است که در حال حاضر پرداخت می‌کنند.

همچنین بررسی معاملات قرارداد‌های آتی سکه بیانگر آن است که حجم معاملات قرارداد‌های آتی تیر‌ماه با رشد زیادی مواجه شده است. در آخرین روز از معاملات هفته گذشته در مجموع 5هزارو112قرارداد در این سررسید مورد مبادله قرار گرفت و در نهایت قیمت هر قرداد آتی سکه برای تحویل در تیر‌ماه94 به یک میلیون و 185هزار تومان رسید. هر قرداد آتی سکه برای تحویل در اردیبهشت هم به قیمت یک میلیون 119هزار تومان فروخته شد.

  • چرا قیمت سکه در حال افزایش است

اما چرا قیمت سکه هم در معاملات نقد و هم در قرارداد‌های آتی بورس کالا در حال افزایش است؟ در تحلیل دلایل افزایش قیمت سکه 2برداشت وجود دارد، برداشت اول افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی و برداشت دوم افزایش قیمت دلار در بازار داخلی است که کارشناسان عموما برداشت دوم را صحیح می‌دانند به‌معنای اینکه قیمت سکه به آن دلیل در حال افزایش است که پیش‌بینی می‌شود قیمت دلار در روز‌های آینده افزایش یابد. در چنین شرایطی مرتضی ایمانی راد از تحلیلگران قدیمی اقتصاد که مهرماه 89زمانی که قیمت دلار در بازار آزاد ایران 1000تومان بود از رشد شدید قیمت ارز در 2سال بعد از آن خبر داده بود، او هفته گذشته در تازه‌ترین پیش‌بینی‌اش از رشد قیمت دلار تا سطح 4هزار تومان خبرداد. وی از نخستین کسانی بود که از رشد قیمت دلار خبر داده بود بر این اساس به‌نظر می‌رسد باید هشدار‌های او را جدی تلقی کرد.

کارشناسان بر این باورند با توجه به کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات ایران که عموما مبتنی بر صادرات نفت است ارزش ریال در برابر دلار کاهش خواهد یافت و این عمده‌ترین دلیل در کاهش نرخ برابری ارزش ریال در برابر دلار است به‌ویژه آنکه دولت نیز تحت‌تأثیر چنین رخدادی با کسری 70هزار میلیارد تومانی بودجه مواجه خواهد شد.

به زعم کارشناسان آنچه هم‌اکنون باعث افزایش قیمت سکه طلا درایران شده است نه پیش‌بینی از افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است بلکه پیش‌بینی از افزایش قیمت دلار است. مؤسسات معتبر جهانی مانند، کیتکو، بلومبرگ و یا مانی مورنینگ که عموما قیمت طلا رادر دنیا پیشی‌بینی می‌کنند هیچ تحلیلی از افزایش قیمت طلا در سال آینده میلادی ندارند و متفق‌القولند قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در سطوح فعلی باقی‌خواهد ماند.

در عین حال بلومبرگ در تازه‌ترین گزارش خود درباره افزایش قدرت دلار در بازار‌های جهانی از کاهش نرخ بیکاری در اقتصاد آمریکا خبر دادو در عین حال تأکید کرد بازار کار آمریکا به یک ثبات رسیده و میزان کسانی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری در آمریکا بوده‌اند به پایین‌تر حد خود رسیده و میزان استخدام افزایش یافته است.

براساس این گزارش، اعضای کمیته سیاستگذاری فدرال رزو پیش‌بینی کرده‌اند اقتصاد آمریکا به سطح اشتغال کامل رسیده ونرخ تورم بین یک تا 1.6درصد ثابت خواهد‌ماند به این ترتیب اقتصاد آمریکا در بهترین وضعیت از سال 2007تاکنون قرار گرفته است و این باعث شده نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌های دنیا از سال 2009تاکنون به بهترین وضع برسد و به‌شدت تقویت شود. درچنین شرایطی کارشناسان داخلی نیز پیش‌بینی می‌کنند افزایش قیمت سکه طلا تحت‌تأثیر پیش‌بینی از افزایش قیمت دلار در حال وقوع است.


5450551
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است