استانی 09:01 - 05 آذر 1394
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود 325 کیلوگرم مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی فاسد و تاریخ مصرف گذشته توسط معاونت غذا و دارو و بالغ بر 50 تن مواد غذایی با همکاری سازمان اموال تملیکی استان معدوم شده است.

سازمان غذا و دارو چه وظایفی دارد؟

دکتر علیرضا مبارکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، ارائه آموزش به دانش‌آموزان به عنوان یکی از گروه های هدف است، به‌طور مثال در هفت ماهه نخست امسال 12 نوبت حضور در مدارس و ارائه آموزش توسط کارشناسان دارویی و غذایی معاونت انجام شده است.

وی ادامه داد: آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان اغلب در زمینه فرهنگ صحیح استفاده از مواد غذایی، آشنایی با مواد خوراکی و آشامیدنی مفید، معرفی آرم سازمان غذا و دارو و نشان پروانه ساخت وزارت بهداشت و درمان بر بسته‌بندی روی مواد غذایی، معرفی فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز و غیرمجاز، معرفی چراغ راهنمای تغذیه‌ای ( نشانگر رنگی) و ... بوده است.

مبارکی افزود: یکی دیگر از اقدامات معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در راستای فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی به مردم، تهیه و توزیع محتوای آموزشی نظیر کتاب، کتابچه، پوستر، پمفلت، بورشور و .... جهت گروه‌های هدف است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ارسال پیامک اطلاع رسانی از طریق سیستم پیامک سرور معاونت غذا و دارو، اطلاع رسانی از طریق سایت معاونت غذا و دارو و همچنین اطلاع رسانی از طریق مرکز اطلاع رسانی دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و رسیدگی به شکایات (کد خدماتی 1490) را از سایر اقدامات انجام شده این سازمان اعلام کرد.

وی از اقدامات دیگر این سازمان به برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی در طول سال جهت گروه‌های هدف مانند مؤسسان و مسئولان فنی داروخانه‌ها، مدیران عامل و مسئولان فنی واحدهای تولیدی تحت پوشش، بانوان آرایشگر، عرضه کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، رابطان سلامت و ... اشاره کرد.

وی وجود مرزهای گسترده خاکی و آبی و همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان که از لحاظ شاخص‌های بهداشتی در سطح پایینی قرار دارند را از معضلات و مشکلات موجود در خصوص اشاعه فرهنگ صحیح مصرف غذا و دارو دانست و اظهار کرد: دشواری نظارت بر مسیرهای ورود و خروج کالا از مرزها و وجود پدیده شوم قاچاق، پایین بودن سطح سواد عمومی در استان، پایین بودن میزان آگاهی افراد نسبت به مسائل بهداشتی، پایین بودن سطح درآمد و اقتصاد مردم استان و همچنین بالا بودن قیمت محصولات غذایی باکیفیت از مشکلات موجود است.

مبارکی گفت: در هفت ماهه نخست امسال 785 مورد بازدید و بازرسی از کارخانجات و واحدهای تولیدی تحت پوشش و 320 مورد بازدید و نمونه برداری از گمرکات و مبادی ورودی استان توسط بازرسان و کارشناسان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است.

این مسئول اضافه کرد: بازدیدهای مستمر از واحدهای تولیدی مواد غذایی و بهداشتی و انجام نمونه برداری از محصولات تولیدی آنها و همچنین پایش اقلام وارداتی نظیر برنج و کنجد، باعث کاهش میزان تقلب و تخلفات در امر تولید مواد غذایی و افزایش ایمنی و سلامت فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی شده است.

وی افزود: معاونت غذا و دارو با انجام برنامه سالانه PMS (پایش محصولات در سطح عرضه) و همچنین انجام آزمون بر روی نمونه‌هایی که توسط کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از سطح عرضه گرفته می‌شود، سلامت و ایمنی آنها را پایش و کنترل می‌کند.

مبارکی گفت: برای تضمین سلامت و ایمنی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی از زمان تولید تا مصرف باید علاوه بر انجام اقدامات کنترلی در سطح تولید، کنترل و پایش در سطح عرضه نیز اعمال شود.

وی ادامه داد: فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی پس از تولید و بسته بندی در مسیر عرضه تا مصرف تحت تاثیر شرایط محیطی دستخوش تغییرات فیزیکی، شیمیایی و میکروبی قرار می‌گیرند که این تغییرات بسته به ماهیت آنها می‌تواند سلامت و ایمنی مصرف کننده را به مخاطره بیندازد به همین دلیل معاونت‌های غذا و دارو در راستای انجام وظایف ذاتی خود از طریق انجام طرح کشوری PMS فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سطح عرضه را مورد پایش قرار می‌دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایان گفت: در شش ماهه نخست امسال از طریق برنامه PMS تعداد 240 نمونه با انجام 2457 شاخص آزمون بر روی آنها مورد بررسی و پایش قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام


7430904
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است