علمی فناوری 12:27 - 05 فروردین 1396
دانشمندان می گویند گام بلندی در جهت تولید انبوه گلبول های قرمز خون که برای اهدا مناسب است برداشته اند.

کشفی که تولید انبوه خون را ممکن می کند

به گزارش ایسنا، به نقل از بی بی سی، امکان ساختن گلبول های قرمز خون در آزمایشگاه از قبل وجود داشته اما مشکل تولید انبوه آن است. اکنون تیمی در دانشگاه بریستول و "مرکز خون و پیوند ان اچ اس" شیوه ای را برای تولید نامحدود آن ابداع کرده است. البته خون مصنوعی بسیار گرانتر از خونی است که دیگران اعطا می کنند بنابراین احتمالا فقط برای افراد متعلق به گروه های خونی نادر استفاده خواهد شد.

تکنیک قدیمی شامل برداشتن نوعی سلول بنیادی سازنده گلبول های قرمز خون در بدن و دستکاری آن برای همین کار در آزمایشگاه است. با این حال هر سلول در نهایت پس از تولید حداکثر ۵۰ هزار گلبول قرمز از بین می رود.

حقه ای که تیم محققان در بریستول ابداع کرده به دام انداختن سلول های بنیادی در دوره اولیه پیدایش است که به طور نامحدود تکثیر می شوند. زمانی که محققان این گروه از سلول ها را استخراج کردند، می توانند آنها را دستکاری کنند تا به گلبول قرمز بدل شوند.

دکتر یان فرین از محققان این مطالعه گفت: "ما راهی عملی برای تولید انبوه و پایدار گلبول های قرمز خون برای استفاده کلینیکی را نشان داده ایم. ما چندین لیتر از این خون تولید کرده ایم."

با این حال هنوز کار زیادی باقی است. هرچند محققان اکنون امکانات بیولوژیکی لازم برای تولید انبوه را دارند اما فاقد فناوری لازم برای تولید انبوه گلبول های قرمز هستند.

فرق آن مثل تولید آبجو در خانه با کارخانه آبجوسازی است.یک کیسه خون حاوی حدود یک تریلیون گلبول قرمز است.

پروفسور دیوید انستی یکی دیگر از محققان به بی بی سی گفت: "در زمینه مهندسی زیستی موانعی وجود دارد. تولید انبوه خون یک مشکل واقعی است و مرحله بعدی مطالعه ما بررسی شیوه های افزایش تولید خواهد بود."

هزینه زیاد از موانع بزرگ مصرف گسترده خون تولید شده با این شیوه خواهد بود.

مرکز خون و پیوند ان اچ اس (نظام بهداشت بریتانیا) می گوید "به هیچ وجه" قصد ندارد از شیوه های رایج جمع آوری خون اعطایی فاصله بگیرد.

آزمایش های ایمنی خون تولید شده در آزمایشگاه قرار است در ادامه سال جاری انجام شود.

انتهای پیام


8947983
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» درحالی‌که دست انسان ابزاری باورنکردنی با قابلیت‌های فراوان است، می‌تواند نقش مهمی در انتقال بیماری‌ها داشته باشد و به تهدیدی مرگبار تبدیل شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: در سواحل مکران در حال برنامه ریزی برای مقدمات اجرایی و عملیاتی بخش علمی در این منطقه هستیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است