استانی 09:41 - 25 تیر 1399
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد
ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از وجود ۴۲۶ هکتار توتستان در استان خبر داد و افزود: ظرفیت پرورش ۳۰۰۰ جعبه کرم ابریشم را داریم که ۱۰.۵ درصد پرورش کرم ابریشم کشور را شامل می‌شود.

ظرفیت پرورش ۳۰۰۰ جعبه کرم ابریشم در آذربایجان شرقی

جاوید بهروزین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۷۰۰ تن پیله تر و ۶۹۰ تن پیله خشک طی سال گذشته در ایران تولید شده و در ساخت ۲۷۶ تن ابریشم خالص استفاده شده است.

وی افزود: صنعت فرش کشور سالانه به ۶۵۰ تن ابریشم نیاز دارد که نزدیک به ۵۰ درصد این نیاز توسط بخش داخلی تامین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش استقبال مردم کشور از این صنعت، اظهار کرد: ۲۵ هزار و ۷۰۰ تخم نوغان در سال ۹۷ بین متقاضیان توزیع شده بود که این رقم در سال جاری به ۴۵ هزار تخم رسیده است؛ امسال هر جعبه تخم نوغان به صورت یارانه‌ای و با دستور وزیر جهاد کشاورزی و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده و بدون افزایش بها به مبلغ ۷۵۰۰ تومان در سراسر کشور توزیع شده است.

بهروزین ادامه داد: اکنون ۲۲ استان در حال پرورش کرم ابریشم هستند که بیشتر در استان‌های خراسان رضوی و شمالی، اصفهان و استان‌های شمالی به خصوص گیلان رواج دارد به طوری که ۹۰۹۴ خانوار گیلانی در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و در سال گذشته نیز نزدیک به ۴۸۴ هزار کیلوگرم پیله تر تولید کرده‌اند.

وی در خصوص جایگاه آذربایجان شرقی در صنعت نوغانداری، گفت: ۱۰۵ خانوار در استان طی سال گذشته، در این عرصه فعالیت داشته و ۹۰۷۶ کیلوکرم پیله تر و ۰.۵۸ درصد از سهم کل تولید پیله کشور را تولید کردند.

وی با اشاره به پتانسیل بالای استان در تولید پیله و ابریشم، بیان کرد: از جمله ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در صنعت نوغانداری می‌توان به توزیع و دسترسی آسان به تخم نوغان هیبرید، همجواری با کشورهای علاقه مند به محصولات ابریشمی، پتاسیل بالای ابریشم کشی، شهرت قالی‌های ابریشمی بافت تبریز، وجود کارگاه‌های قالیبافی متعدد و انجام نوغانداری توسط زنان اشاره کرد.



مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص وضعیت توتستان‌ها نیز تشریح کرد: ۸۶ درصد توتستان‌ها دور از محل پرورش و ۱۴ درصد توتستان‌ها نیز نزدیک محل پرورش کرم ابریشم قرار دارند.

وی با اشاره به کاهش استقبال مردم استان برای پرورش کرم ابریشم، اظهار کرد: ۳۴۰ خانوار در سال ۸۵، ۳۱ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم پیله تر تولید می‌کردند، اما اکنون این رقم به ۱۱۴ خانوار و ۱۰ هزار و ۳۲۰ کیلوگرم تولید پیله تر رسیده است؛ در واقع میانگین تولید استان طی ۱۴ سال گذشته، کاهش هشت درصدی داشته است.

وی یکی از مشکلات اساسی پرورش کرم ابریشم در استان را دوری توتستان‌ها از محل پرورش عنوان کرد و گفت: اگر شرایطی فراهم شود تا تلنبارها در نزدیکی توتستان قرار گیرد، موجب توسعه نوغانداری و افزایش مقدار عملکرد پیله تولیدی در استان خواهد شد؛ همچنین ایجاد سالن‌های متحرک و ارزان قیمت در فصل پرورش در توتستان نیز می‌تواند از طرفی مشکل دوری توتستان را حل کرده و نداشتن محل پرورش و تلنبار را برطرف کند.

بهروزین در خصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای گسترش این صنعت، تشریح کرد: اقداماتی چون برگزاری دوره‌های آموزشی با محوریت زنان، تامین بخشی از تجهیزات پرورش کرم ابریشم، جذب بیش از ۱۰۰ درصدی سفارشات تخم نوغان در راستای گسترش و حمایت صنعت نوغانداری در استان انجام شده است.

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ پرورش دهندگان با کارشناسان پهنه و مرکز توسعه نوغانداری کشور، ادامه داد: هم‌چنین امسال برای اولین بار شاهد پرورش کرم ابریشم در شهرستان‌های آذرشهر، اهر، مرند، کلیبر و ورزقان هستیم.

انتهای پیام 


10619555
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است