فرهنگی‌هنری 14:58 - 09 شهریور 1394
اولیور ساکس، عصب‌شناسی که پیچیدگی‌های مغز را بررسی کرد و به شیوایی درباره آن‌ها در کتاب‌هایی مانند «بیداری‌ها» و «مردی که همسرش را با یک کلاه عوضی می‌گرفت» نوشت، به گفته دستیار شخصی‌اش روز یکشنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش رویترز کیت ادگار، دستیار ساکس گفت، او که متولد بریتانیا بود و در ماه فوریه اعلام کرده بود دچار سرطان لاعلاج کبد است، در ساعت 1.5 بامداد در شهر نیویورک درگذشت.

ادگار گفت: «او یقیناً تا پایان زندگیش به نوشتن ادامه داد» و اشاره کرد که ساکس در روزهای نهایی زندگیش هرگز از نوشتن باز ناایستاد و این آثار که پس از مرگش منتشر خواهد شد، ممکن است شامل "چندین کتاب" باشد."

دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک که ساکس در آن تدریس می‌کرد، در بیانه‌ای از مرگ او اظهار تأسف کرد و گفت "کار راهگشای" او در حوزه عصب‌شناسی و عصب-روانپزشکی به شناخت‌های مهمی را در این حوزه‌ها انجامید.

این دانشگاه در بیانیه‌اش نوشت: "جنبه دیگر به همان اندازه مهم زندگی او، نوشته‌های فوق‌العاده و برنده جایزه اوست که زندگی‌های میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد."

نیویورک تایمز ساکس را  نوعی «شاعر نام‌آور پزشکی" و "یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان بالینی قرن بیستم" نامید.

ساکس با استفاده از ماشین تایپ یا دست‌نویس بیش از یک دوجین کتاب نوشت و در آن‌ها موردپژوهشی‌ها مشروح و چند ساله از بیمارانی را روایت کرد که اغلب دوستان خودش بودند. او به خوانندگان غیرمتخصص توضیح می‌داد که چگونه مغز باعث ایجاد اختلالاتی از اوتیسم تا ساوانتیسم (فردی دچار ناتوانی ذهنی که در زمینه‌های خاصی توانایی فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد)، از کوررنگی تا نشانگان تورت می‌شود و چگونه بیمارانش توانستند با ذهن‌های غیرمتعارفشان سازگار شوند.

دیدگاه ساکس آنچنان که در کتابش با نام "مردم‌شناسی روی مریخ" در سال 1995 بیان شده، این بود که چنین اختلالاتی همراه با توان‌هایی بالقوه هستند که می‌توانند "قدرت‌های نهانی، تکامل‌ها و تحول‌ها و اشکالی از زندگی که ممکن است هرگز دیده نشوند یا حتی به تصور در نیایند" را به منصه ظهور برسانند.

او در مصاحبه‌ای با مجله People گفت: "مغز پیچیده‌ترین مکانیسم در جهان است. من نمی‌توانم ادامه زندگی با تکیه بر کلیه‌هایم را تصور کنم."

روان خود ساکس نیز کاملاً پیچیده بود.

او در زمان‌هایی از زندگی‌اش با سوءاستفاده از مواد روان‌گردان و خجالت شدید دست‌وپنجه نرم کرد و از پروسپاگنوزی، اختلالی که در آن مبتلایان نمی‌توان چهره‌ها را تشخیص دهند، رنج می‌برد.

ساکس در 7 ژوئیه 1933 در لندن به دنیا آمد. والدین او برای اینکه او را از بمباران لندن به‌وسیله نازی‌ها در جنگ جهانی دوم در امان نگه‌دارند، به مدرسه‌ای شبانه‌روزی فرستادند و ساکس جوان خجالتی به علم روی آورد.

او پس از رفتن به دانشکده پزشکی و طبابت در بریتانیا در اوایل دهه 1960 به آمریکا رفت و در آنجا به بررسی گروهی از افراد مبتلابه عارضه "آنسفالیت لتارژیک" پرداخت. این بیماران درمان‌نشده بودند و تقریباً برای دهه‌ها بود که در حالت کاتاتونیک منجمد مانده بودند تا اینکه ساکس یک داروی روان‌گردان تجربی به نام ال- دوپا (L-Dopa) را برای آنان تجویز کرد.

این دارو اثر ناگهانی "بیدارکننده" بر این بیماران داشت، اما این تجربه درنهایت به شکست انجامید، زیرا بیماران دچار تیک، حمله تشنجی یا رفتار مانیایی یا شیدایی شدند و در سازگار شدن با جهان معاصر به مشکل افتادند.

ساکس در سال 1973 در کتابی به نام "بیداری‌ها" درباره این بیماران نوشت و این کتاب اساس یک فیلم سینمایی نامزد جایزه اسکار به همین نام شد که رابین ویلیامز در آن نقش شخصیتی بر اساس ساکس و رابرت دونیرو نقش یکی از بیماران را ایفا می‌کرد.

ساکس در مصاحبه‌اش با مجله People درباره مورد پژوهی "بیداری‌ها" گفت: «این مورد به یک تجربه بهشت و جهنم تبدیل شد. اما اگر به آن بیماران آل- دوپا داده نشده بود، آنان بدون اینکه حتی بارقه امیدی در آن زندگی داشته باشند، می‌مردند."

مشهورترین اثر او کتاب "مردی که همسرش را با یک کلاه عوضی گرفت"، مجموعه‌ای از موردپژوهشی‌ها درباره افراد دچار اختلالات مغزی بود، ازجمله از دست دادن حافظه، اشکالات ادراکی شدید و نشانگان تورت.

ساکس اغلب بیماری‌های خودش را هم در کتاب‌هایش ازجمله "میگرن‌ها"، "چشم ذهن" درباره مواجهه با نابینایی، و "توهمات" که تجربیات او با ال‌اس‌دی و مسکالین را شرح می‌دهد.

خودزندگی‌نامه او با نام «در حرکت: یک زندگی" در ماه مه منتشر شد.


6986268
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است