فرهنگی‌هنری 15:40 - 04 خرداد 1397

جای خالی موزه صلح در دزفول احساس می شود

نجمه مورث نوری در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی صدمات و خسارت های جبران ناپذیری متحمل شد اما مردم این شهر با صلابت و اراده هر بار پس از موشک باران نه تنها شهر خود را ترک نکردند بلکه به بازسازی آن می پرداختند.

وی افزود: به پاس همین رشادت های مردم دزفول، از سال ۱۳۹۰ روز چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول نامگذاری شد.

عضو انجمن دزپارس با تاکید به اینکه شایسته بود مسئولان کشور با گذشت این همه سال، دین خود را به این شهرستان ادا کنند، گفت: برگزاری مراسم های چهارم خرداد فرصت ارزشمندی است تا مردم دزفول پیگیر نیازمندی ها و مطالبات خود از سوی مسئولان باشند. مطالباتی که حق مسلم آنها بوده و در طول این سال ها همواره از سوی مسئولان نادیده گرفته شده است.

مورث نوری با بیان اینکه فرهنگ مقاومت و پایداری در دزفول پیشینه تاریخی دارد، تصریح کرد: این شهر دارای ظرفیت ها و پتانسیل های متعدد تاریخی، طبیعی و مذهبی است. یکی از این ظرفیت های بالقوه در شهرستان دزفول وجود بافت تاریخی و منحصر بفرد بیش از ۲۰۰ هکتاری است.

وی با بیان اینکه این بافت هنوز پس از گذشت قرن ها به حیات خود ادامه می دهد، افزود: این بافت دارای بیش از ۱۴۰ اثر ثبت ملی است که هر کدام می تواند با اندکی ترمیم و مرمت و با اختصاص کاربری مناسب، فرصتی مغتنم برای اشتغالزایی جوانان بومی را فراهم کند.

مورث نوری ادامه داد : با توجه به آسیب های فراوان اقتصادی، اجتماعی و کالبدی که شهر دزفول در دوران جنگ تحمیلی متحمل شد برای جبران بخش کوچکی از آن خسارت ها، پیشنهاد می شود یکی از خانه های تاریخی در بافت تاریخی و ارزشمند دزفول تبدیل به موزه صلح شود تا با اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی، فرصت نشاط را در این زمینه ها در شهر به وجود آورد.

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول یادآورشد: دزفول، شهری که هشت سال مقاومت کرد و هیچ گاه خالی از سکنه نشد. مردمی نجیب و صلح طلب دارد که هرگز دیار خود را ترک نکردند و همیشه در صف اول سازندگی بودند، امروز نیز همواره در صف اول سازندگی این مرز و بوم قرار دارند.

مورث نوری همچنین گفت: بهسازی یکی از بناهای تاریخی به بهانه راه اندازی موزه صلح، حداقل اقدام از سوی مسئولان کشوری برای حمایت از این مردم صبور خواهد بود.

وی اضافه کرد: با اختصاص یکی از خانه های تاریخی و تبدیل آن به موزه صلح ضمن ایجاد گسترش فرهنگ صلح، دزفول می تواند به عنوان الگویی برای بسیاری از شهرهای دنیا باشد که در دوران جنگ، ایستادگی کنند و پس از آن نیز با شعار صلح و دوستی، به استقبال بسط و گسترش فرهنگ امنیت پایدار بروند که حاصل خون صدها هزار شهید مدافع کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دزفول در طول هشت سال جنگ تحمیلی مورد اصابت ۱۷۶ موشک دوربرد،دو هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما قرار گرفت. به پاس ایستادگی و مقاومت مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس، چهارم خرداد به عنوان روز مقاومت و پایداری، روز دزفول در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد.

مردم دزفول علاوه بر پشتیبانی از رزمندگان اسلام با اعزام فرزندان خود به جبهه های نبرد نقش مهمی در پیروزی رزمندگان اسلام داشتند. مردم دزفول دو  هزار و ۶۰۰ شهید و افزون بر چهار هزار جانباز تقدیم کرده اند که از این تعداد ۸۰۰ نفر جانباز موشکی،۷۰۰ نفر جانباز اعصاب و روان،۳۵۰ نفر جانباز شیمیایی،۲۰ نفر قطع نخاع و ۱۵۰ نفر جانباز قطع عضو هستند.


9790007
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است