استانی 01:09 - 06 خرداد 1398

حال و هوای مطلع الفجر در دیار قومس/ بندگی به اوج رسید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان سمنان در رثای امیر المومنان علی (ع) حیدر کرار و مولود کعبه در شب بیست و یکم ماه رمضان غرق در سوگ و ماتم شد و مردم متدین دیار قومس با حضور در مساجد، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اعمال احیای این شب را همزمان با عزاداری شب شهادت حضرت علی (ع) به جای آوردند.

امشب هشت شهرستان، ۲۰ شهر و ده‌ها روستای استان سمنان غرق در ماتم مولای متقیان است کسی که مولود کعبه است و نامش با امیری تمام مؤمنان گره خورده و بر تارک آسمان امامت و ولایت چون ستاره‌ای پر نور می‌درخشد.

مردم ولایتمدار سمنان در دومین شب از لیالی قدر با حضور در بقاع متبرکه، امامزادگان، حسینیه‌ها، مهدیه و حتی معابر شهری در رثای امیر المومنان علی (ع) گریستند. آئین محوری این شب اما در امامزادگان و گلزار شهدا استان سمنان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، اقشار مختلف مردم و عاشقان به ولایت و امامت برگزار شد و بارش نم نم باران در غالب شهرهای استان سمنان به این شب معنوی حال و هوایی دیگر داد.

شب استغفار و توبه

امشب مردم متدین استان سمنان قرآن بر سر، در کنار استغفار و توبه و قرائت قرآن و ادعیه متبرکه ای چون جوشن کبیر، در رثای علی (ع) بر سر و سینه می‌زنند، از جای جای دیار قومس خبر می‌رسد که بقاع متبرکه و مساجد مملو از مؤمنان و عاشقان ولایت علی (ع) است.

این چه شوری است که رخت اشک و آه را این چنین مهمان صورت‌های مردم استان می‌کند، عشق به مولایشان که در ناله‌های شبانه احیا، متبلور می‌شود عشقی که جنسش از جنس نور و رنگش به سرخی خون مولا در محراب مسجد کوفه است.

از سمنان خبر می‌رسد مراسم محوری سوگواری شب بیست و یکم ماه رمضان و همچنین احیای رمضانیه در امامزاده یحیی (ع) و مهدیه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در حال برگزاری است. در شاهرود نیز مراسمی به میزبانی گلزار شهدای گمنام و… در حال برگزاری است که حضور پرشور مردم در این آئین معنوی نکته قابل ذکر آن است، همچنین دامغانی‌ها نیز در حسینیه اعظم ابوالفضل (ع) آئین شب بیست و یکم ماه رمضان را به برنامه‌ای محوری بدل کرده‌اند.

شب بیان حاجت دردمندان

امشب اما مکان‌های مختلفی از استان سمنان میزبان مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان است یکی از این اماکن بیمارستان‌ها هستند، قشر کثیری از مردم شاهرود در حیاط بیمارستان امام حسین (ع) حاجت‌مندانه نام خدای متعال را صدا می‌زنند و با وجود رگبار باران الغوث گویان برای شستن گناهانشان به درگاه خدای متعال دعا می‌کنند.

محمد علی نبوی یکی از حضار در این مراسم به خبرنگار مهر، می‌گوید: حاجت روا برای شفای عاجل مادرم در این شب مقدس هستیم که در سی سی یو بستری است او را سه روز پیش به دلیل سکته قلبی به بیمارستان آورده‌اند و برای شفایش دعا می‌کنیم.

وی درباره احساسش می‌گوید: تا پیش از امشب خیلی امیدوار نبودم این سومین سکته مادرم است و روحیه من و خواهرانم کاملاً خراب شده است اما به محض اینکه نوای تلاوت و صوت ادعیه متبرکه در فضای بیمارستان پیچید احساس آرامش به دست آوردم.

شبی به بلندای یاد خدا

امشب چه فراوان هستند کسانی چون محمد علی که یاد خدا آرامش دل‌هایشان است امشب برایشان معنای جدیدی پیدا می‌کند، او ادامه می‌دهد: امیدوارم تمام مردم و حاجت‌مندان به مراد دلشان دست یابند و لباس عافیت به تن تمام بیماران پوشانده شود.

بیماران و همراهان آنها در بیمارستان کوثر سمنان نیز مراسم عزاداری و احیای شب بیست و یکم ماه رمضان را از طریق تلویزیون دنبال می‌کنند تا جو معنوی این شب گرانقدر لباس عافیت بر تن تمام حاجت مندان و دردمندان بپوشاند.

حس خوب کمک به همنوعان و برگزاری مراسم احیا

یکی از پرستاران بیمارستان کوثر سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: پرستاری شغلی است که روز و شب و تعطیلی ندارد و به همین واسطه این سومین سال پیاپی است که در شب احیای بیست و یکم در بیمارستان هستم و هر سه سال ادعیه را از طریق تلویزیون در بخش بیمارستان به جای آوردیم اینجا جوی معنوی و خاص دارد و تمام بیماران و همراهان آنها در حال تلاوت قرآن و خوانش ادعیه متبرکه هستند که فضایی ویژه به بیمارستان می بخشد که چندان با لغات نمی‌توان آن را بیان کرد.

سمانه صفاری می‌گوید: شش سال است که پرستارم و روزها و مقاطع بسیاری پیش آمده که از این شغل خسته شده‌ام برای مثال در شب عید نوروز که مجبور هستیم شیفت باشیم این حس به انسان دست می‌دهد اما چنین شب‌هایی شاید باورکردنی نباشد اما خدا خدا می‌کردیم که شیفت باشیم و از فضای اینجا استفاده کنیم.

وی می‌افزاید: به من ثابت شده که در چنین شب‌های عزیزی دست بیماری را گرفتن، به او محبت کردن، آلام او را کاستن، بسیار شیرین است و حس بهتری به انسان دست می‌دهد و در کنار آن می‌توانیم ادعیه را نیز بخوانیم و چه چیزی از آن بهتر؟

یاد شهدا در شب شهادت علی (ع)

ایستگاه‌های پلیس، آتش نشانی، اورژانس، پلیس راه، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، صدا و سیما و ده‌ها شغل دیگر که شب و روز نمی‌شناسد نیز امروز در هوا و فضایی متفاوت قرار دارد، تلاوت ادعیه متبرکه این شب در ایستگاه‌های آتش نشانی شهرهای استان سمنان حال و هوایی معنوی به این اماکن بخشیده است.

علی حسین پور یکی از آتش نشانان استان سمنان نیز درباره این شب می‌گوید: سال گذشته در مسجد بودم اما سال قبل از آن و امسال را در ایستگاه هستم و از طریق رادیو اعمال را انجام می‌دهیم اگر هم آلرت باشد به مأموریت می‌رویم اما همیشه دعایمان در چنین روزهایی این است که ان شالله برای هیچکس اتفاق و رویدادی رخ ندهد و ما همیشه بیکار باشیم.

وی می‌گوید: یکی از حس‌های خوبی که امشب همه کارکنان این ایستگاه دارند، زنده نگه داشتن یاد شهدای آتش‌نشان است، شهدایی که در سراسر ایران اسلامی جانشان را بر سر حفظ و حراست از مردم و همنوعانشان فدا کرده‌اند و امسال در کنار خانواده‌هایشان نیستند تا احیا را برگزار کنند ما هم قسم هستیم که هر سال در چنین رویدادهای معنوی مهمی یاد آنها را گرامی بداریم.

شبی با عظمت والا

عظمت شب احیای بیست و یکم ماه رمضان فراوان است عظمتی که در سایه نام مولای متقیان علی (ع) معنی پیدا می‌کند، عظمتی که رخت سیاه عزای حیدر کرار را بر تن مؤمنان می‌نشاند و در رثای علی (ع) چشم‌ها را می‌گریاند.

امروز پادگان‌ها نیز میزبان برگزاری مراسم احیا هستند، مراسم شب احیای بیست و یکم ماه رمضان در تیپ ۱۰ محرم، لشگر ۵۸ تکاور ذوالفقار و تیپ‌های شهید کشاورزیان و شهید پژوهنده، گروه پدافند هوایی سمنان و سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با حضور پرشور نیروهای مسلح در حال برگزاری است.

امشب هیچ جایی در استان سمنان نیست که سخن از شفاعت و استغفار و توبه و الغوث نباشد امشب شب آرزوها و صیغل دادن روح و جان است امشب شبی است که دردمندان به آن امید بسته‌اند و سرنوشت یک‌سال انسان در چنین شب‌هایی نوشته می‌شود.

گلزار شهدا میزبان خیل عاشقان

علی (ع) همای رحمتی بود که قرن‌ها سیره ایشان همچنان الگویی برای ترویج سبک زندگی اسلامی است، لذا باید ایشان را اسوه الگوسازی در دنیای اسلام دانست چراکه شخصیت ایشان دارای ویژگی‌های بارزی چون ولایی بودن، شجاعت، ایثار، ایمان، درایت، اقتدار، صلابت، تعقل، تدین و … است و شهدا، راهروان راستین آن حضرت هستند لذا امشب بودن در گلزار شهدا، حال و هوایی آسمانی دارد.

گلزار شهدای شاهرود با نم نم بارانی که هوا را تازه کرده میزبان خیل عاشقان است، امشب شهر هزار شهید میزبان هزاران عاشقی است که در کنار شهدا الغوث گویان حاجتشان را بیان می‌کنند، امشب اینجا ستاره‌ها با هم حرف می‌زنند. گلزار شهدای سمنان و دامغان نیز حال و هوایی معنوی به خود گرفته است حاصل جمع اشک و آه و طلب مغفرت و توبه ملغمه ای از معنویات را در این مکان مقدس ساخته است.

محمد ابراهیمی یکی از حاضران در این مراسم معنوی به خبرنگار مهر، می‌گوید: هیچ کجا به اندازه گلزار شهدا پیدا نمی‌شود که بتوان آن را مامن این شب‌های عزیز دانست چرا که شهدا علوی زیستند و حسینی رفتند.

وی درباره دلیل حضورش در گلزار شهدا، می‌گوید: شهدا عاشقانه ائمه اطهار (ع) به خصوص علی (ع) و امام حسین (ع) را دوست داشتند و چه جایی از کنار آنها بهتر، برای عزاداری مولایمان علی (ع) امشب اینجا آرامشی دارد که در لابه‌لای زندگی ماشینی روزمره مان کمتر یافت می‌شود و برای همین سال‌ها است که این مکان را برای شب احیای اول و دوم انتخاب می‌کنیم و اگر منزل پدرخانمم در احیای شب سوم میزبان مردم نبود هر سه شب را هر سال به گلزار شهدا می‌آمدم چرا که غریبانگی خاصی دارد.

سوگواری در رثای علی (ع)

جای جای استان سمنان امشب غرق در عزای امام علی (ع) است گویا امشب تجلی بندهای دعای جوشن کبیر را به سادگی می‌توان یافت: «یا حَبیبُ مَن لَا حَبیب لَه، یا طَبیبُ مَن لا طَبیبُ لَه»

«سَلام هِی حَتی مَطلع الفجر…» و تامطلع فجر در آسمان غوغای عجیبی است اینجا فرشتگان آستان او سلام می‌فرستند و اینجا برروی زمین بندگان درگاه او پناه می‌برند و ندای الغوث سر می‌دهند اینجا زمزمه‌های الغوث گوش فلک را نوازش می‌کند.

شب احیای بیست و یکم ماه رمضان با حضور پرشور مردم متدین و عاشق دیار قومس، حال و هوایی ویژه دارد به خصوص بارش باران به زیباتر شدن این شب کمک کرده است و خوشا به حال آنانی که توانستند از این شب زیبا بهترین استفاده را ببرند.


10137405
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است