علمی فناوری 11:47 - 29 مهر 1399
با محوریت «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان»؛
همایش ملی (نهمین دوره اردوی فرهنگی- آموزشی) طریق جاوید با محوریت «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان» از صبح امروز با حضور دکتر طیبی، رییس جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد.

نهمین دوره اردوی فرهنگی- آموزشی طریق جاوید کلید خورد

به گزارش ایسنا، همایش ملی (نهمین دوره اردوی فرهنگی- آموزشی) طریق جاوید با محوریت «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان» از صبح امروز با حضور دکتر طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، دکتر صدرا، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سالن جلسات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آغاز به کار کرد.



مقاومت، دکترین پیش‌رونده و تکاملی و ایران، مرکز و قرارگاه مقاومت جهانی 

در ابتدای این نشست، سید محمد هاشمی تروجنی، رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در خصوص علت انتخاب موضوع «انقلاب اسلامی و مقاومت؛ بیداری مستضعفان جهان» گفت: پیروزی انقلاب اسلامی، درخشش تازه‌ای از اراده مردم به رهبری امام خمینی (ره) با الگوی معرفت دینی در جامعه ایران ایجاد کرد. برای نخستین بار نقش و جایگاه دین و اراده مردم در تحولات به شکل گسترده و همگانی نشان داده شد. 

هاشمی تروجنی افزود: هرچند قرن‌ها، قدرت‌های حاکم بر جهان چون مارکسیسم و لیبرالیسم تلاش کردند نقش دین و مذهب در تحولات را در حاشیه قرار داده یا به طور کامل نادیده بگیرند و آن را مخدر جامعه نشان دهند، مردی از تبار ابراهیمیان برخاست و فریاد زد که اسلام دارای فرهنگ غنی انسان‌ساز است که ملت‌ها را بدون گرایش به راست و چپ، بدون در نظر گرفتن رنگ، زبان و منطقه به پیش می‌برد؛ انسان‌ها را در ابعاد اعتقادی و اخلاقی و معنوی هدایت می‌کند؛ از گهواره تا گور به تحصیل علم و جستجوی دانش سوق می‌دهد. 

وی تأکید کرد: اسلام در بعد سیاسی، کشورها را در همه زمینه‌ها بدون تمسک به دروغ، خدعه و توطئه‌های فریبنده، به اداره حکومت سالم هدایت می‌کند. روابط با کشورهای دیگر را به زیست مسالمت‌آمیز و برادرانه خارج از ظلم و ستم‌کاری دعوت می‌کند. 

رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی گفت: امام (ره)، دین را وارد عرصه‌های سیاسی و اجتماعی کرد و مرز حق و باطل را ترسیم کرد. تئوری "دین مخدر است" را در هم کوبید و اسلام، مکتب مبارزه و الگوی فرهنگ اجتماعی شد. پایه‌های جامعه ایران را تغییر داد و قدرتی که قرن‌ها تحقیر شده بود و توسط سلطه گران به عنوان ابزار پیش‌برنده سلطه استفاده می‌شد، از مواهب مذهب بهره‌مند شد و روح تازه‌ای در جامعه دمیده شد.

هاشمی تروجنی خاطر نشان کرد: امام (ره) به همه اندیشمندان، روشنفکران و علمای بلاد اسلام اعلام کرد اگر بخواهید مشکلات اسلام و ممالک اسلامی حل بشود، باید مردم را بیدار کنید و این بیداری در قدرت اجتماعی، عامل خیزش، حرکت و انقلاب شد. 

وی افزود: پیروزی انقلاب، توزان معادلات شرق و غرب را درهم می‌ریزد و نیروی سوم به نام انقلاب اسلامی در جهان با تکیه بر دین و قدرت اجتماعی ظهور می‌کند؛ لذا چالش بزرگ شرق و غرب، رویارو شدن با انقلاب اسلامی است که بر سه پایه اصلی مذهب، قدرت اجتماعی متکی بر فرهنگ مذهبی و رهبر دینی است. هیچ کدام از این ستون‌ها با تئوری‌های سیاسی و جامعه شناختی و تحولات سیاسی موجود در دنیا سازگار نیست. به همین علت، هم شرق مارکسیسم و هم غرب لیبرالیسم، در رویارو شدن با این قدرت شریک بودند و برای سرکوب کردن آن تلاش کردند. 

رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی گفت: امام (ره) تلاش می‌کند با ایجاد هسته‌های مقاومت در ابعاد مختلف، توان انقلاب اسلامی در جدال با شرق و غرب را افزایش دهد. آنچه در این 40 سال رویارو شدن با قدرت‌های جهانی می‌بینیم، چیزی جز دشمنی نیست؛ کودتا، جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی، شبیخون‌های فرهنگی و ترور، همگی تلاشی برای سرکوب انقلاب اسلامی است. حتی در هم‌گرایی آنها در زمینه‌های مختلف مانند فرهنگی و علمی نیز باید شک کرد. 

وی افزود: امام (ره) با هوشیاری، تمام این رویارویی را به فرصت تبدیل می‌کند و با دکترین مقاومت بر اساس عقل و منطق، باتوجه به شرایط زمانی و مکانی برای بازآفرینی توان داخلی، روح خودباوری در ابعاد مختلف را ایجاد می‌کند. این دکترین با مبانی تجربی که از قرآن، سیره و احادیث پیامبر (ص) و ائمه اطهار (س) گرفته شده است، بر اصل توحید استوار بوده و در منظومه فکری امام (ره) و مقام معظم رهبری، مقاومت یک دکترین پیش‌رونده و تکاملی است و ایران، مرکز و قرارگاه این مقاومت جهانی است. 

رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی گفت: به همین خاطر امام (ره) اعلام می‌کند که کشور ایران به عنوان دژ نظامی و غیرآسیب‌پذیر، نیاز سربازان اسلام را تأمین می‌کند و آنان را به مبانی عقیدتی و تربیتی اسلام همچنین به اصول و روش در مبارزه علیه نظام‌های کنونی کفر و شرک آشنا می‌کند. با همین نگاه راهبردی، بسیج مستضعفان جهان را اعلام می‌کند تا بیداری نیروهای خفته اجتماعی سراسر جهان را ایجاد کند. 

هاشمی تروجنی خاطر نشان کرد: مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی تلاش دارد با بازخوانی ابعاد مختلف مقاومت، زمینه بازخوانی منظومه فکری امام (ره) و مقام معظم رهبری را برای نسل جدید در گام دوم فراهم کند.

ادامه دارد


10771992
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سنجش شایستگی های حرفه ای هنرجویان در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای نهم اردیبهشت ازساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است