وبگردی 14:51 - 05 شهریور 1393
واقعیت آنست، از دید پاره ای دیپلمات و کارشناسان بین المللی ،روحانی و ظریف طی یکسال گذشته بیشترین ظرفیت دیپلماسی حرفه ای خود را معطوف حل پرونده اتمی ایران کرده اند،در حالی که موضوع حل پرونده اتمی اولا تنها بخشی از تعهدات حسن روحانی به مردمش در سال گذشته میلادی بود نه همه آن،ثانیا علی القاعده آنها خوب می دانند حل پرونده اتمی بدون توجه به سایر اجزای "درون هماهنگ" دیپلماسی (مخفی یا آشکار) و در مدار آن قرار گرفتن امکان پذیر نیست

ابهامات دیپلماسی مشترک روحانی و ظریف

حسن روحانی درمیانه سال 2013 با شعار بسیار جذاب "حل پرونده اتمی،تعامل با جهان آزاد ، اصلاحات در سیاست خارجی و دوری از تنش های بین المللی و منطقه ای" وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد.این شعار های عمیقا هوشمندانه آنقدر جذابیت ایجاد کرد که موجب شد رای دهندگان ایرانی به سمت این روحانی متفاوت ودیپلمات نوگرا و تحول خواه معطوف شوند.شاید درهیچیک از انتخابات ریاست جمهوری ایران طی 35 ساله گذشته، آنگونه که در 2013 مشاهده شد،موضوع "دیپلماسی و سیاست خارجی" تا به این حد بر فضای سیاسی،جایگاه کاندیداها ونتیجه انتخابات تاثیرنگذاشته بود.روحانی بر خلاف سایر رقبا با هوشیاری حیرت آوری انگشت خود را به سمت نقطه ی مورد توجه مردم نشانه رفت.

اکنون بیش از یک سال از رسیدن او به قدرت میگذرد.روحانی که با انتخاب محمد جواد ظریف به سمت وزیر امورخارجه سطح انتظارات داخلی و بین المللی از خود را به شدت بالا برد،طی 12 ماه گذشته، دولتش در برابر گزینه های متعددی از اولویت های سیاست خارجی قرار گرفته که امکان نگاه واضح ویکدست به آنها وجود ندارد. هر چند پرونده اتمی ایران در صدراقدامات روحانی قرار دارد(آنگونه که وعده داده بود) اما به نظر می رسد تعیین های بعدی اولویت های سیاست خارجی اودر یک فضای مات،اگر نه با مشکل، حداقل با کندی در اجرا روبرو شده اند.البته معلوم نیست چقدر بتوان از این زاویه او و ظریف را مورد نقد قرار داد،اما واقعیت آنست، از دید پاره ای دیپلمات و کارشناسان بین المللی ،آنها طی یکسال گذشته بیشترین ظرفیت دیپلماسی حرفه ای خود را معطوف حل پرونده اتمی ایران کرده اند،در حالی که موضوع حل پرونده اتمی اولا تنها بخشی از تعهدات حسن روحانی به مردمش در سال گذشته میلادی بود نه همه آن،ثانیا آنهاعلی القاعده خوب می دانند حل پرونده اتمی بدون توجه به سایر اجزای "درون هماهنگ" دیپلماسی (مخفی یا آشکار) و در مدار آن گرفتن امکان پذیر نیست.اماآیا او و ظریف کار دیگری می توانستند انجام دهند؟قضاوت تا حدی مشکل به نظر می رسد،ولی در این زمینه هواداران روحانی معتقدند مخالفان حرفه ای او در داخل با توجه به نگاه متفاوتشان به مسائل،در موضع اخلاقی درستی برای نقد رئیس جمهور و وزیر خارجه اش قرار ندارند.

گریز ناپذیر،شاید به دلیل بزرگ بودن حجم پرونده اتمی روحانی و ظریف چاره ای دیگرسر اقدام قرار دادن آن نداشتند وبر خلاف تصور، آنچه اکنون قابل نقد شده،میتواند نقطه قوت هم تلقی شود.گروهی معتقدند موضوع هسته ای ایران، مقدم بر هر اقدامی دیگردر سیاست خارجی به عنوان یک واقعیت ملموس تا به آن حد اهمیت داشته که اولا توانسته به نقطه اتصال روسای جمهور ایران و ایالات متحده تبدیل شود و از این جهت روحانی از سایر همتایان قبلی اش کاملا متمایز و برجسته است،ثانیا نقطه انتهائی تمامی معضلات سیاست خارجی ایران به موضوع اتمی ختم میشود.شاید این دیدگاه تاحدی درست باشد،اما شخصا تصور میکنم چنین نظریاتی منعکس کننده همه واقعیات عرصه و ظرفیت دیپلماسی مسئولان ایرانی نیست و مجرد دیدن موضوع پرونده اتمی یک اشتباه بزرگ استراتژیک است. به عنوان نمونه،شاید بسیاری با این نظر موافق نباشند اما آن قسمت از سیاست خارجی ایران که به حوزه خلیج فارس ورابطه با دول این منطقه خصوصا عربستان سعودی مربوط می شود عمیقا تحت تاثیر پرونده هسته ای به فراموشی سپرده شده یا دستکم به نحو قابل توجهی با آن برخورد نمیشود و در ابهام سوال برانگیزی قرار دارد. در حالی که حتی اگر مسئله اتمی محور و اصل در دیپلماسی ایران است - که ظاهرا اینگونه است - بازهم بی توجهی به موضوع رابطه عربی ( مشخصا عربستان) و امنیت در خلیج فارس تعجب آوربه نظر می رسد و مقامات وزارتخارجه ایران هم تا کنون توضیح قانع کننده ای در این زمینه ارائه نمی دهند.عربستان سعودی نه صرفا به دلیل نقشی که این کشور در ترتیبات امنیتی منطقه و ثبات آن و یا بالعکس دارد،بلکه عمدتا از این جهت که حتی اگر مسائل خصوصی تصور شوند،باز هم باید پذیرفت حل نهائی مسایل ایران با پایتخت های عربی خلیج فارس بدون رفع و یا کنترل اختلافات تهران و ریاض امرامکان پذیری نیست و بدون حل مسایل منطقه ای یاد شده، در تحلیل نهائی باز شدن کامل گره های پرونده هسته ای امکان پذیر نیست.ایجاد تحول در روابط عربی ایران، مشکل تر از تحولی نخواهد بود که تصور می شد نمی توان در پرونده اتمی ایران و یا مذاکرات با ایالات متحده و جامعه جهانی ایجاد کرد ،اما قدرت دیپلماسی آنرا امکان پذیر ساخت.اگر دیپلماسی ابزار تعمیق اختلافات نیست ، پس لابد می تواند فن تخصصی و هماهنگ اعمال مدیریت مدرن برای تحقق صلح و ثبات باشد. گزینه سومی وجود ندارد. matinmos@gmail.com

 

 


4579965
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در گفتگو با حجت الاسلام سیدعلی بطحائی، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی معاصر راهبرد‌های فرا راه آینده جبهه نرم فرهنگی بررسی شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» نگهداری اشتباه از پیاز و سیر باعث جوانه زدن آنها می‌شود، از این رو برای جلوگیری از این مساله باید روش‌های صحیح برای نگهداری آنها به کار ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مروری بر زندگی جهادی سردار شهید سیدمحمد حجازی در کلام هم رزمانش را از نظر می‌گذرانید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی شما اصرار دارید در ۵ فرد متولد یک ماه، خصوصیات مشترکی پیدا کنید، درنهایت موفق می‌شوید. چون شما فقط دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زنان به‌واسطه مادری کردن و مادر بودن، نیاز به حمایت‌های بیشتری از آنچه امروز در حال اجراست، دارند تا بتوانند دوباره خوشحالی واقعی و وجودی خودشان را ابراز کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دکتر خالد شوکت، سیاستمدار و سخنگوی سابق دولت تونس به بیان نکاتی درباره عملیات وعده صادق پرداخت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» دور جدید اعتراضات علیه جنگ غزه در آمریکا که از دانشگاه کلمبیا آغاز شده بود، گسترش یافته و سایر دانشگاه‌های معتبر آمریکا را نیز در بر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» فرهنگ ما استفاده از حمل‌و‌نقل را برای دیگران ایمن یا نا ایمن می‌کند و این صرف رانندگی نیست، یک‌بار برای همیشه یاد بگیریم در مترو و اتوبوس به افراد زل نزنیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یکی از بزرگترین نوآوری‌های فناوری ارتباطات تا به امروز تلفن است، با استفاده از آن، ما بر فراز کوهها، اقیانوس‌ها متصل شده ایم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» جملاتی مانند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، ای کاش من هم یک پاسدار بودم و سپاه عمود خیمه انقلاب است این سوالاتی را در ذهن، بخصوص نسل جوان پررنگ می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است