اقتصادی 08:20 - 08 شهریور 1393
مزیت های فراموش شده استان کرمانشاه - بخش دوم
کرمانشاه - ایرنا - مانند بسیاری از ظرفیت ها و مزیت های هدررفته استان، تولید چشمگیر پشم مرغوب گوسفندی در این دیار هم به نرخی ناچیز و بدون اینکه مزیت و ارزش افزوده ای برای استان ایجاد کند، راهی خارج از استان می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کرمانشاه از استان های برتر ایران در حوزه های دامی و زراعی است به طوری که سالانه حدود چهار میلیون تن انواع محصولات در زیربخش های کشاورزی را تولید و روانه بازار می کند و بنا به گفته مسوولان قرار است تا پایان سال 1404 با برنامه های توسعه ای در این بخش حتی میزان تولیدات به مرز 12 میلیون تن هم افزایش یابد.



اما شاید در میان تولیدات حوزه کشاورزی و دامی استان، کمتر به ظرفیتی به نام تولید پشم در استان شده بخصوص اینکه نژاد گوسفند گوشتی - پشمی سنجابی هم از برندهای بومی این استان محسوب می شود و البته تولیدات پشمی عشایر هم نیازی به تعریف ندارد.







** حدود سه هزار تن تولید سالانه پشم گوسفندی در استان کرمانشاه







معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه جمعیت دام سبک استان (گوسفند و بره) که تولید کننده پشم هستند را دو میلیون و250 هزار راس عنوان کرد.



ˈبهرام خانیˈ به خبرنگار ایرنا، گفت: این تعداد دام سبک استان هر سال و در فصل بهار افزون بر دو هزار و 925 تن پشم تولید می کنند.



وی نوع پشم تولیدی در استان را به دلیل اینکه نژاد گوسفند سنجابی از سوی سازمان جهاد کشاورزی به نژادی و باعث یکنواختی گله شده است را دارای قطر 32 میکرون عنوان کرد و یکی دیگر از مزیت های پشم تولیدی در استان را رنگ سفید متمایل به کرم دانست که به گفته وی مزیتی است زیرا باعث رنگ پذیری بالای این نوع پشم و پذیرش بیشتر رنگ ها شده است.







** سوداگران پشم و زیان های دامداران







خبرنگار ایرنا در تماس با یکی از عشایر استان کرمانشاه، نظر وی را در خصوص فرآیند تولید و فروش پشم گوسفندی در میان عشایر جویا شد.



ˈحمیدرضا نادریˈ از اینکه واسطه ها و سوداگران در فصل پشم چینی با نرخ های نازل اقدام به خرید پشم گوسفندان می کنند و با انتقال آنها به سایر شهرهای دارای کارگاه یا کارخانه های ریسندگی، فرشبافی و یا رنگرزی به چندین برابر قیمت می فروشند آن هم در شرایطی که مسوولان استان هیچ اقدامی برای حمایت از این بخش از تولیدات آنها نمی کنند ابراز گلایه کرد.



وی که از عشایر ایل ˈزولهˈ کرمانشاه است، گفت: دلالان هر سه (در میان عشایر خرید و فروش پشم براساس ˈمنˈ حساب می شود) کیلوگرم پشم تولیدی عشایر را حداکثر هشت هزار تومان می خرند و بعد از انتقال به تبریز به چند برابر قیمت می فروشند.



وی اظهار کرد که به دلیل نبود کارخانه ریسندگی و رنگرزی و یا تولیدی های پارچه و فرش در استان کرمانشاه سالانه شاهد خروج ارزان پشم تولیدی گوسفندی عشایر که به دلیل چرای گوسفندان در بهترین مراتع، با کیفیت ترین پشم را هم تولید می کنند از استان خودمان هستیم.



نادری همچنین از ترفند دلالان برای مخلوط کردن پشم نامرغوب با پشم با کیفیت تولید عشایر از مبدا و فروش آن به خریداران در مقصد آن هم به چند برابر قیمت خبر داد و سود واقعی این بخش از تولیدات را نه متوجه عشایر بلکه متوجه سودجویان دانست.



وی خواستار حمایت مسوولان برای خرید تضمینی پشم و یا تعیین تعرفه و قیمت کارشناسی این فرآورده دامی شد.



نادری از پشم دهی گوسفندان عشایر به میزان دو تا سه کیلوگرم در سال به عنوان یکی از مزایای گوسفندان حوزه عشایر نسبت به دامپروری های صنعتی و یا نیمه صنعتی یاد کرد.







** جای خالی کارخانه ریسندگی و رنگرزی در استان کرمانشاه







معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمانشاه گفت: نوع پشم تولیدی استان که عمدتا از گوسفند نژاد سنجابی است دارای 32 میکرون قطر است لذا این پشم عمدتا در صنایع پارچه بافی استفاده نمی شود و بیشتر برای صنایعی چون فرشبافی، گلیم و جاجیم بافی استفاده می شود.



با این حال گرچه به صورت پراکنده و سنتی در خانه های مردم کرد کرمانشاه شاهد دارهای قالی و یا بافتن گلیم و جاحیم بودیم اما به نظر می رسد رشد سریع فن آوری و کمی درآمدهای ناشی از این نوع تولید، برای همیشه دارهای قالی و جاجیم را به موزه ها هدایت کرده و در استان گریزی غیر از ایجاد یک کارخانه برای فرآوری پشم تولیدی استان در انواع تولیدات مختلف نداریم.



خانی در این خصوص می گوید که داشتن حدود سه هزار تن پشم در سال در نوع خود یک ظرفیت بالقوه و مزیتی مناسب برای احداث صنایع مادر در زمینه فرآوری بهنیه پشم تولیدی در استان است.



وی افزود: این اقدام همچنین میدان را از دلالان و واسطه ها که پشم تولیدی استان را مفت می خرند و در شهرستان های شمالغربی کشور به گران می فروشند نیز می گیرد.



وی ایجاد چنین صنعتی در استان را دارای توجیه کافی و سوددهی فراوان می داند و در عین حال پا گرفتن یک کارخانه ریسندگی، رنگرزی و بافندگی را مستلزم تشریک مساعی نهادهایی چون سازمان جهاد کشاورزی، صنایع دستی و بخش صنعت استان می داند.







** وداع با ˈتشی ریسیˈ و تولید نخ خامه







تا همین چند سال پیش به دلیل رونق قالی بافی های خانگی و جاجیم و جانماز بافی در استان، تبدیل نخ به ریسه یا خامه و فروش آن سودآوری و توجیه نسبتا بالایی داشت و در بیشتر مناطق روستایی و عشایر استان هم شاهد دوک (تشی) ریسی در میان بانوان بودیم اما اکنون با به قهقرا رفتن این صنایع خانگی، رمقی برای تبدیل نخ به ریسه و خامه نیز باقی نمانده است.



نادری از عشایر ایل زوله کرمانشاه در همین رابطه، گفت: الان در تبریز، پشم هایی که از استان کرمانشاه به آنجا می رود را بعد از انجام فرآیند شست و شو، به تعداد زیادی از زنان می دهند تا آنها را تبدیل به خامه و ریسه کنند و برای مصرف کارخانه آماده نمایند.



وی گفت: اگر هر سه کیلوگرم پشم که الان حدود 80 هزار ریال قیمت دارد را به ریسه تبدیل کنیم، حدود دو برابر ارزش افزوده خواهد داشت و متاسفانه به دلیل اینکه صنعتی در حوزه ریسندگی و بافندگی در استان کرمانشاه نداریم، زنان عشایر هم رغبتی برای این کار ندارند و در شرایط فعلی تنها گزینه، خام فروشی پشم است و بس.







** احداث نخستین واحد پشم شویی و نخ ریسی استان تا دو سال آینده







معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه دو روز پیش در حاشیه افتتاح مجتمع پرورش قارچ دکمه ای روستای قمشه لر بخش ماهیدشت در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا که ظاهرا خبرهایی از به نتیجه رسیدن تلاش های مسوولان در زمینه احداث واحدهای فرآوری پشم در استان شنیده می شود، گفت: با توجه به توانمندی های استان در زمینه تولیداتی مانند فرش، گیوه، جاجیم و سایر صنایع دستی بشدت نیاز به داشتن صنایعی در زمینه ریسندگی و فرآوری پشم در استان هستیم.



ˈعلی اصغر میرزاییˈ اظهار کرد که در همین رابطه و با تلاش های صورت گرفته احداث اولین واحد پشم شویی و تبدیل پشم به نخ در استان در دستور کار قرار گرفته و این امیدواری وجود دارد که تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.



معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه بر این باور است که احداث کارخانه پشم ریسی و رنگرزی اگر با مزیت مرزی بودن استان تلفیق شود، امکان دسترسی به بازارهای خارج از کشور را فراهم کرده و می تواند زمینه ساز درآمدزایی و ایجاد شغل برای بیکاران استان کرمانشاه باشد که اکنون در ردیف سه استان پربیکار ایران قرار دارد.



وی گفت: مساله رنگرزی و ریسندگی پشم در استان از اولویت های ماست و در این راه هم معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی همراهی خوبی دارند تا این هدف مهم محقق شود و از خروج پشم بدون فرآوری و به صورت خام از استان جلوگیری شود.







** تسهیلات ویژه صنایع دستی استان کرمانشاه در این خصوص







براساس اعلام معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه به متقاضیان ایجاد کارگاه رنگرزی گیاهی و پشم ریسی در استان تسهیلات ویژه ای پرداخت می شود.



ˈنصرت الله سپهرˈ به خبرنگار ایرنا، گفت: به منظور تقویت تولیدات بافته های داری استان و استفاده از مواد طبیعی (پشم خودرنگ) با رنگرزی اصیل گیاهی که نقش مهمی در توسعه صنایع دستی و رشد فروش تولیدات استان را دارد، درصدد هستیم تولیدات صنایع دستی بافتنی های داری خودرنگ و رنگ های گیاهی سنتی را توسعه دهیم.



وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود از سرمایه گذاران واجد شرایط و علاقه مند دعوت می کنم در صورت تمایل برای ایجاد کارگاه های تولید پشم شویی، پشم ریسی سنتی و صنعتی و تولیدات بافتنی های داری به معاونت صنایع دستی استان مراجعه و نام نویسی کنند تا از تسهیلات در نظر گرفته شده برای این حوزه ها، بهره مند شوند.



در استان کرمانشاه افزون بر150 هزار نفر در بخش های مختلف کشاورزی از جمله حوزه دامپروری و عشایر مشغول به کار هستند و در صورتی که فرآوده های این بخش ها با ایجاد صنایع تبدیلی در استان میسر شود، علاوه بر ازدیاد شغل ایجادی در استان، موجب افزایش درآمدهای استان و ارزآوری بیشتر نیز خواهد شد.



یحیی معماری - خبرنگار ایرنا مرکز کرمانشاه



571/567

انتهای پیام /*


4595794
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که درآمد حاصل از مالیات واحدهای خالی و لوکس در بودجه ۱۴۰۳ یک هزار و۴۳۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که طبق آخرین آمارهای وزارت راه وشهرسازی ۱۸۲ هزار واحد مسکونی خالی به بازار مسکن عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر اعلام مسئولان، طرح کهربا(طرح پرداخت با گوشی به جای کارت بانکی)در شش بانک عملیانی شده که عملیاتی شدن این پروژه و حذف کارت‌های بانکی به صورت فیزیکی آمار کلاهبرداری از طریق دسترسی به اطلاعات کارت‌های بانکی اشخاص به شکل قابل توجهی کاهش پی...
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد. 
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های اخیر در برخی مناطق جنوبی بی سابقه بوده و این بارش ها تا پایان هفته در این مناطق تشدید خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۵ هزار واحد مسکونی فرسوده در مرحله نوسازی است که با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت مردمی به مرحله بهره‌برداری رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت اعتبار با بهره کمتر از ۱۰ درصد باید به توسعه مکانیزاسیون اختصاص یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی ‏- ریالی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است