بین‌الملل 00:49 - 08 آذر 1393
گاردین:
به عقیده «گاردین»، تصمیم برای تمدید مذاکرات برای چنین بازه زمانی طولانی، یک کار پرمخاطره است. واکنش تندروها در داخل آمریکا و ایران به تمدید مذاکرات، حاکی از این است که موانع سیاسی برای رسیدن به این توافق، به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه  انگلیسی "گاردین" در مقاله‌ای به قلم "جولیان بورگر" می‌نویسد:‌ مذاکره کنندگان هسته‌ای به سرعت در تلاشند تا پیش از آنکه جمهوری خواهان مانع از ادامه مذاکرات شوند، با رسیدن به  یک توافق جامع هسته‌ای، آن را به سرانجام برسانند.
پس از آنکه ایران و 6 قدرت جهان در وین از دستیابی به یک توافق نهایی بازماندند، مذاکرات تا پایان ماه ژوئن، و با این هدف که مذاکره کنندگان تا ماه مارس به چارچوب توافق دست یابند، تمدید شد.


*** مذاکرات پیشرفت جدی داشت
مذاکره کنندگان ارشد ، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پس از پایان مذاکرات وین در مقابل دوربین‌ خبرنگاران اعلام کردند که مذاکرات پیشرفت جدی داشته و رسیدن به توافق در زمان تعیین شده ممکن بود.
ظریف گفت: «ما به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام هفت ماه و هفت روزی که تا پایان مذاکرات یا تا پایان زمان تمدید توافق ژنو دیده شده است ، استفاده کنیم بلکه تلاش ما این است که در نزدیکترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم.»


*** پیشنهادات آمریکا مورد توجه قرار گرفته بودند
ظریف تا روز دوشنبه یعنی آخرین روز مذاکرات، اصرار داشت که در صورت تمدید یک یا دو روزه ضرب العجل، شکاف‌های باقیمانده بین طرفین مذاکره کننده قابل حل است. پیشنهادات آمریکا برای محدود کردن خروجی اورانیوم غنی سازی شده ایران به وسیله روش‌هایی دیگری جز کاهش تعداد سانتریفیوژها که مسئله‌ای به شدت سیاسی و نمادین برای ایران و آمریکا به شمار می‌رود، مورد توجه  قرار گرفته بودند. در میان ایده‌های موجود می‌توان به ‌کاهش ذخیره اورانیوم ایران، کند کردن سرعت سانتریفیوژها و یا پیکربندی مجدد آن‌ها اشاره کرد.


*** موانع سیاسی برای رسیدن به این توافق، به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد
با در نظر گرفتن پیشرفت مذاکرات، گفته می‌شود که پیشنهاد گروه 1+5 (متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین) برای تمدید هفت ماهه مذاکرات، برخی را غافلگیر کرد. بر اساس اظهارات منابع نزدیک به مذاکرات، پیشنهاد تمدید مذاکرات از سوی فرانسه مطرح شد و کاخ سفید از آن حمایت کرد.
به عقیده «گاردین»، تصمیم برای تمدید مذاکرات برای چنین بازه زمانی طولانی، یک کار پرمخاطره است. واکنش تندروها در داخل آمریکا و ایران، به تمدید مذاکرات، حاکی از این است که موانع سیاسی برای رسیدن به این توافق، به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.


«مارک کرک»، سناتور جمهوریخواهی که یکی از بانیان اصلی تحریم‌های کنگره علیه ایران به شمار می‌رود، ادعا کرد که طولانی شدن مذاکرات به ایران اجازه می‌دهد که بدون تهدید تحریم‌ها، به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد. به گفته وی: «تنها چیزی که ایرانی‌ها نداشتند، زمان بود که حالا 219 روز فرصت دارند.»




*** جمهوریخواهان برای باطل کردن وتوی رئیس‌جمهور آمریکا، تنها به جلب رای 12 سناتور دموکرات نیاز دارند
تمدید مذاکرات، دوشنبه شب به امضای طرفین مذاکره کننده رسید و بدین ترتیب مذاکره کنندگان برای آماده کردن چارچوب توافق، 4 ماه فرصت دارند و پس از آن، 3 ماه دیگر برای کارهای کارشناسی جزئیات توافقنامه زمان در اختیار دارند.
با این حال، دیپلمات‌ها در مذاکرات وین گفتند که ضرب العجل نزدیک‌تر آن‌ها، تاریخ ششم ژانویه است؛ یعنی وقتی که کنگره جدید آمریکا که در آن کنترل مجلس سنا به دست جمهوریخواهان می‌افتد. پس از این تاریخ، رهبری دموکرات دیگر قادر نخواهد بود که جلوی رای گیری برای لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران را بگیرد. به علاوه، جمهوریخواهان برای باطل کردن وتوی رئیس‌جمهور آمریکا، تنها به جلب رای 12 سناتور دموکرات نیاز دارند.


*** احتمال دارد که مذاکره کنندگان به جای توافق جامع، یک توافق موقت نیرومندتر را ترجیح دهند
ظریف تا حد زیادی به این خاطر، اعلام کرده که تمایل دارد پیش از پایان امسال، در مورد چارچوب توافقنامه، به نتیجه برسند.
«ایلان گولدنبرگ»، که تا ماه گذشته به عنوان سیاست‌گذار خاورمیانه در وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می‌کرد، گفت که اگر مذاکرات به یک توافق جامع منتهی نشود، دومین گزینه خوب، یک نسخه افزایش یافته از تحریم‌ها برای فلج کردن برنامه هسته‌ای ایران است.
«گولدنبرگ» گفت: «راه حل مطلوب، رسیدن به یک توافق جامع است، اما اگر این امر ممکن نباشد، احتمال دارد که مذاکره کنندگان به جای توافق جامع، یک توافق موقت نیرومندتر را ترجیح دهند که طبق آن، در مقابل اتخاذ گام‌های بیشتر ایران در خصوص مسئله هسته‌ای، تحریم‌های بیشتری از میان برداشته خواهد شد. شاید کنگره سعی کند که چنین توافقی را بر هم بزند اما به احتمال زیاد، تحریم‌هایی را تصویب خواهد کرد که تنها درصورت نقض توافق جدید به اجرا درخواهند آمد.»






انتهای پیام./

5291143
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری رژیم صهیونیستی ظهر امروز (پنج‌شنبه) از حمله موشکی شدید از خاک لبنان به شهرک‌های شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پس از گزارش‌ها پیرامون استفاده گروه‌های تروریستی از تلگرام برای عضوگیری و ایفای نقش در حملات مسکو، روسیه خواستار توجه بیشتر این پیام‌رسان شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بیل کلینتون و باراک اوباما رؤسای‌جمهوری اسبق آمریکا و جو بایدن در ائتلافی بی‌سابقه علیه پیروزی ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری، با یکدیگر متحد شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی که سال گذشته بار‌ها به قرآن کریم هتاکی کرده بود، در پی اخراج از سوئد به نروژ پناهنده شد. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از حمله تروریستی روز جمعه در یک سالن کنسرت در روسیه، ۹۵ نفر مفقود هستند. 
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات فرانسه روز چهارشنبه اعلام کردند بیش از پنجاه مؤسسه آموزشی در پاریس، عمدتاً کالج ها، روز چهارشنبه از طریق ENT (فضا‌های کاری دیجیتال) هدف تهدید حملات جدید قرار گرفتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمار‌ها حاکی از افزایش شمار مهاجران غیرقانونی است که در سه ماهه نخست سال جاری به طور غیر قانونی و از طریق کانال مانش وارد خاک انگلیس شده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع آگاه می‌گویند ارتش اشغالگر حمله زمینی به رفح را برای اواسط آوریل یا نهایتا اوایل ماه مه برنامه‌ریزی کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از شهادت چهار رزمنده خود در حملات رژیم صهیونیستی به جنوب این کشور خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است