بین‌الملل 13:56 - 28 مهر 1393
تهران - ایرنا - روزنامه 'الوطن' چاپ عمان روز دوشنبه در سرمقاله خود با انتقاد از سیاست های ترکیه در قبال سوریه، نوشت: 'این همه دشمنی با سوریه و سران آن برای چیست'.

الوطن افزود: پیش از سال2011 یعنی سالی که بحران سوریه آغاز شد، 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر وقت ترکیه به هرزبانی می خواست پیام دوستی خود را به رهبران سوریه برساند. در مقابل نیز رهبران سوریه شکی نداشتند که محبت و علاقه ای بیشتر از آنچه اردوغان اظهار می کند، در قلب خود نسبت به سوریه دارد و هربار که وی با 'بشار اسد' دیدارمی کرد، بهترین کلمات و تعابیر را برای نشان دادن این علاقه به کار می برد.



این روزنامه اضافه کرد: دنیا بسیار آرام و خوب بود، ولی مردان را باید در کارزارهای بزرگ شناخت، هنگامی که سوریه به آفت تروریسم مبتلا شد، پیش از آنکه اردوغان بخواهد زبان باز کند و دشمنی خود را آشکار کند، همه دانستند که ترکیه 'کلید شر' در سوریه است و نقش شرورانه ای را در رهبری این بحران ایفا می کند.



الوطن افزود: پس از مدتی، اردوغان دشمنی خود را نسبت به سوریه و رییس جمهوری این کشور آشکار کرد.



روزنامه چاپ عمان نوشت: آن روزها تفسیرهای مختلفی درباره این دگرگونی ترک ها که بسیاری را غافلگیر کرد، مطرح شد و 'اوج خباثت' آنان که تا آن روز خود را پشت عنوان مدافع حقوق فلسطینیان و دوستی بشار اسد پنهان کرده بودند، هویدا شد.



به نوشته الوطن ، در روزهایی که نخستین گلوله های تروریسم به سمت سوریه شلیک شد، اردوغان سیاست واقعی خود در قبال دمشق را پرده برداری کرد و از آن تاریخ به بعد ترکیه به مرکز ثقل صادرات تروریست به همسایه ای تبدیل شد که اکنون به صورت ناگهانی به دشمن تبدیل شده بود. سرزمین های ترکیه به پایگاه و پناهگاه تروریسم تبدیل شد و در این مدت اردوغان به صورت مداوم وعده پایان بحران در چند ماه و سقوط بشاراسد را داده است. این روزنامه اضافه کرد: پس ازمدت ها مشخص شد که اردوغان در تشکیل و تجهیز برخی سازمان های تروریستی که داعیه به دست گیری حکومت آینده سوریه را دارند، نقش داشته است.



الوطن نوشت: با سقوط 'معمرقذافی' در لیبی دوباره انگشت اشاره اردوغان به سمت سوریه چرخید و وی با شوق و شعف اعلام کرد که پس از قذافی نوبت بشار خواهد بود.



با اینکه بحران سوریه کاهش یافت، ولی اردوغان همچنان بر موضع خود تاکید می کرد و باور وی این بود که دولت سوریه در حال سقوط است. به همین خاطر با آغوش گرم از گروه های مخالف سوریه استقبال کرد و راهکارهای متناسب با مرحله پس از اسد در اختیار آن ها قرار داد.



اصرار سوریه ادامه یافت و سقوط 'اخوان المسلمین' در مصر، شکست همه گزینه های اردوغان را به نمایش گذاشت، با همه این ها، اردوغان به دشمنی خود با سوریه ادامه داد، به این امید که روزی از خواب برخیزد و تمام خواب هایش را تعبیر شده ببیند، ولی آنچه اتفاق افتاد، هلاکت دسته جمعی سران تروریست های مورد حمایتش یعنی 'احرارالشام' بود. اینجا بود که برای نخستین بار اردوغان درک کرد که این بازی که شروع کرده، دردسرهایی برایش درست خواهد کرد.



الوطن ادامه داد: این فرد که امروز برصندلی ریاست جمهوری ترکیه تکیه زده، همچنان بر سقوط بشار اسد اصرار می ورزد و می داند که آمریکا این موضوع را به فراموشی سپرده و امیدی به تغییر نظام سوریه نیست. مقاومت و پایداری سوریه و ارتش آن، این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است. با همه این ها اردوغان نمی خواهد به شکست خود اعتراف کند، بلکه همچنان در این رویا به سر می برد و امیدوار است سازمان های تروریستی مورد حمایت آنکارا در سوریه ، این آرزو را برآورده کنند.



خاورم**632**1651

انتهای پیام /*


4994600
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است