اجتماعی 20:25 - 03 اردیبهشت 1396
جانشین شهردار مشهد در رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام:
مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد از برگزاری اجلاس شهرداران ۲۷ کشور جهان اسلام با حضور ۵۹ شهردار در پنجم لغایت هفتم اردیبهشت در مشهد بزرگترین کلان شهر مذهبی دنیا خبر داد.

مشهد میزبان 59 شهردار از کشورهای اسلامی/ گلایه از دولت یازدهم به دلیل برخورد سیاسی با این اجلاس/ تلاش برای تسری محبت اهل بیت به جهان اسلام

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، علی‌ اصغر عنابستانی مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد با اشاره به برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام در مشهد الرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام که در 5 لغایت 7 اردیبهشت که در این شهر برگزار می‌شود، گفت: سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهگی یا آیسسکو از سال 2005 با هدف تقویت بنیه فرهنگی کشورهای اسلامی و رسیدن آنها به انسجام و ارائه هویت بیشتر به آنها موضوع پایتختی جهان اسلام را تعیین کرد که هر ساله سه شهر با این عنوان معرفی می‌شوند.

وی افزود: در سال 2006 اصفهان یکی از سه شهر معرفی شده از سوی آیسسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده است اما تا سال 2017 ایران شهری را با این عنوان نداشته تا اینکه مشهد از سوی این سازمان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد تصریح کرد: عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی ویژه و تریبونی برای ارائه آنچه از هویت تاریخی خراسان، مشهد و ایران به جهان اسلام و به کل جهان دارد، است. به همین جهت می‌کوشیم تا از دیپلماسی عمومی و دیپلماسی شهری و مردمی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز متأسفانه ارتباطات ما در بخش دیپلماسی رسمی در جهان اسلام خیلی مطلوب نیست و توطئه هم از سوی دشمنان در روابط ایران با کشورهای جهان اسلامی صورت می‌گیرد به همین جهت می‌توانیم استفاده از دیپلماسی شهری را کمک کننده به دیپلماسی رسمی و فرصتی ویژه دید.

عنابستانی افزود: بیش از 60 درصد علما و دانشمندان دوران مجد به عظمت تمدن بزرگ ایرانی مربوط به خراسان بزرگ بوده است. ضمن اینکه مشهد شهر بزرگ آن تمدن بزرگ نوین است که رویداد مشهدالرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌تواند احیاگر آن تمدن بزرگ باشد..

وی با بیان اینکه مشهد کلانشهر مذهبی دنیا است و هیچ شهر بزرگی در دنیا به اندازه جمعیت زائران و رفت‌وآمد گردشگران مذهبی مانند مشهد وجود ندارد، گفت: جمعیت و زائرانی که حول محور حضرت علی بن موسی الرضا گرد هم می‌آیند برای همه ما افتخار و فرصتی ویژه است.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد با بیان اینکه سفر تعدادی از مهمانان شرکت کننده در اجلاس شهرداران جهان اسلام به مشهد از امروز آغاز شده و افتتاح رسمی آن بعدازظهر روز سه‌شنبه برگزار و این اجلاس تا روز 7 اردیبهشت ادامه دارد، ادامه داد: تاکنون استقبال خوبی از این اجلاس شده و معتقدم که محبت اله بیت انحصار در شیعه ندارد و اصرار ما هم تسری این محبت به تمام جهان اسلام است.

عنابستانی خاطرنشان کرد: فرصت ویژه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی برای وحدت جهان اسلام حول محور محبت به اهل بیت پیامبر و ائمه اطهار است.

وی با بیان اینکه از 59 شهردار مختلف جهان اسلامی اعم از شهرداران داخلی و خارجی از 27 کشور اسلامی شامل قاره‌ای آسیا، اروپا و افریقا جهت حضور در این اجلاس دعوت شده است، گفت: موضوع ضرورت تقویت شبکه شهرهای اسلامی در عصر جهانی شدن یکی از محورهای اصلی رویداد مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است لذا می‌کوشیم تا از تجارب یکدیگر به نحو شایسته استفاده کنیم.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد افزود: اعتقاد به شریعت اسلامی در حوزه محیط زیست به مبلمان، معابر، رفت و آمد، منظر شهری و ساخت‌وساز ارتباط مستقیم دارد که این ارتباط در اسلام به خوبی تبیین شده است اما متأسفانه دنیای اسلام در این باره کمتر فکر کرده و می‌کوشیم در اجلاس مشهد به این ضرورت اساسی فکر کنیم در حالی که باید شهر اسلامی تفاوت زیادی با شهر غیر اسلامی داشته باشد.

عنابستانی با اشاره به لزوم توسعه گردشگری حلال افزود: ضرورت توسعه گردشگری حلال یکی دیگر از موضوعات جدی بحث شده در رویداد مشهدالرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ براساس عرف سازمان آیسسکو شهرداران، متولی مراسم پایتخت فرهنگی جهان اسلام هستند. اما در ایران وضعیت و شرایط طور دیگری است که شهرداران خیلی متولی شهر به حساب نمی‌آیند.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد گفت: در سطوح کلان از برخورد با رویداد مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گله‌مندم در حالی که می‌توانستیم از این مسئله بسیار بزرگ استفاده مطلوبی کنیم چرا که این موضوع تریبونی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

عنابستانی با بیان اینکه علی‌اکبر ولایتی یکی از سخنرانان اصلی اجلاس مشهدالرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، افزود: به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران شخصیت سیاسی خاصی در این اجلاس حضور ندارد.

وی با بیان اینکه اساتیدی از کشورهای انگلیس، ایتالیا و هلند در بخش شبکه‌سازی شهری،‌اساتیدی از کشورهای استرالیا و مصر به همراه تعدادی از اساتید ایرانی در این اجلاس سخنرانی خواهند کرد.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد با بیان اینکه از حدود یک سال قبل دبیرخانه اجلاس شهرداران اسلام شکل گرفته و رئیس دبیرخانه آن شهردار مشهد است، تصریح کرد: در شورای سیاست‌گذاری این اجلاس دستگاه‌ها و سازمان‌های زیادی عضو هستند که تاکنون 15 جلسه در این خصوص برگزار شده است.

عنابستانی گفت: تا این لحظه 37 شهردار از دنیای اسلام در رویداد مشهدالرضا پایتخت فرهنگی جهان اسلام حضور یافته‌اند ضمن اینکه ما در این اجلاس به دنبال حساسیت در شهرهای اسلامی برای تنظیم این شهرها با آیین و شریعت دین اسلام هستیم. البته در این زمینه ما ادعایی از خود نداریم.

وی با بیان اینکه 4 شهردار از کشور پاکستان در این اجلاس حضور دارند، ادامه داد: شهرداران دیگری از کشورهای افغانستان، تایلند، ترکیه، سوریه، عمان، قرقیزستان، عراق، بوسنی و هرزگوین، آلبانی، روسیه، غنا، نیجر، موریتانی، الجزایر و تعداد دیگری از کشورهای خارجی در این اجلاس حضور دارند.

مشاور عالی و جانشین شهردار مشهد در پایان گفت: ما هرگز مسائل کلان مملکت را چون می‌تواند منجر به حرف بیرونی از کشور به جهان اسلام شود را آلوده به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای نخواهیم کرد. لذا برگزاری مناسب این اجلاس به دور ازمسائل فعلی سیاسی و کشورمان است.


9037338
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است