اجتماعی 17:55 - 30 شهریور 1397
مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران: در روزهای اخیر تصویری از سنگ قبری شکسته شده در گورستان ابن‌ بابویه شهرری منتشر شد که در آن نام محمدعلی فروغی در میان قطعات شکسته سنگی دیده می‌شد و همین موضوع باعث نگارش نامه اینجانب به‌عنوان عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در روز شنبه جاری به شهردار منطقه۲۰ در ضرورت حفظ آرامستان‌های تاریخی شهر ری به خصوص ابن‌بابویه شد.

در همه کشورها و شهرهای توریستی دنیا یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که جهانگردان را به دیدار آن می‌برند برنامه دیدار گورستان‌های تاریخی این شهرهاست چراکه این تورها یادآور مشاهیر و حوادث تاریخی آن شهر است به همین دلیل این گورستان‌های توریستی معمولا به زیباترین شکلی آراسته و نگهداری و مدیریت می‌شوند.

به‌باور من آرامستان ابن بابویه با مساحت قریب به 10هکتار با دربرگرفتن بسیاری از مشاهیر تاریخی، مذهبی و ملی از منحصربه‌فردترین آرامستان‌های دنیاست که ظرفیت تبدیل به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری تهران را داراست اما متأسفانه هم‌اکنون وضعیت بسیار نابسامان و رها شده‌ای دارد و گورستانی است که به سمت ویرانی و تخریب رفته است.

کارشناسان بنای گورستان تاریخی ابن بابویه را از دوران سامانی می‌دانند که آرامگاه 800ساله شیخ صدوق در آن همچون نگینی ارزشمند قرار دارد.

مشاهیر تاریخی بسیاری در این گورستان منحصربه‌فرد دفن هستند که برخی از این مشاهیر عبارتند از: حسین فاطمی، غلامرضا تختی، رحیم موذن‌زاده‌اردبیلی، علی‌اکبر دهخدا، محمدعلی فروغی، رجبعلی خیاط، حسین بهزاد و همسرش، میرزاده عشقی و بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی و مذهبی و نیز کشته‌شدگان قیام ۳۰تیر و نیز 3آذر اهورایی، شهیدان 16 آذر32 همه و همه در این گورستان تاریخی در وسعتی کوچک در کنار هم آرمیده‌اند و موزه‌ای منحصربه‌فرد و تاریخی از سیر حوادث تاریخی ایران عزیز را به‌نمایش می‌گذارند.

متأسفانه رهاشدگی این گورستان ظلم تاریخی به میراث فرهنگی ری و پایتخت محسوب شده به‌گونه‌ای که بسیاری از قبور به‌دلیل فرسودگی ویران شده‌اند که در آخرین این موارد به بیان حجت‌الاسلام علی منصوری مدیر آستان شیخ صدوق آرامگاه خانوادگی محمدعلی فروغی (ذکاءالملک) به دلیل نشست قبر موجب شکسته شدن سنگ آن شده بود که روز گذشته قبر محمدعلی فروغی توسط اداره اوقاف شهرستان ری بازسازی شد.

محمدعلی فروغی ملقب به ذکاءالملک یکی از مشاهیر سده گذشته کشور بوده و به‌عنوان شخصیتی ادیب و سخن‌شناس، فیلسوف، تاریخدان، روزنامه‌نگار، سیاستمدار، دیپلمات، نماینده مجلس و از فعالان و مبارزان مهم انقلاب مشروطه ایران و نهایتا وزیر و نخست‌وزیر دوره اول پهلوی بود که البته در انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی به‌عنوان نخستین نخست‌وزیر نقش کلیدی داشت.

لذا صرف‌نظر از اینکه کدام کار او را خدمت یا خیانت بدانیم در اینکه قبور امثال فروغی در این آرامستان تاریخی نقش مهمی در تشریح حوادث و وقایع تاریخی کشور به جهانگردان و توریست‌های داخلی و خارجی ایفا می‌کند شکی نداریم.

همانگونه که در نامه‌ام به شهردار محترم منطقه20 نوشتم این قبیل آرامستان‌ها اگر در هر کشور دیگری بود قدر می‌دیدند و ساماندهی و نوسازی می‌شدند و با برنامه‌ریزی مورد توجه و بازدید وسیع جهانگردان داخلی و بین‌المللی قرار می‌گرفتند. افسوس که اکنون چنین نیست. امیدوارم شهردار تازه‌نفس منطقه20 این عقب‌ماندگی تاریخی را جبران کند.


9914252
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است